Terugblik TINK Cedris: betrek je medewerkers vanaf het begin bij inzet technologie
Afgelopen dinsdag 7 december organiseerde KIT voor Cedris leden het TINK webinar: inclusieve technologie in de praktijk. We vroegen Kim Kranenborg en Ellen Wilschut, onderzoekers bij TNO de deelnemers mee te nemen in de ervaringen die zijn opgedaan in een programma over inzet van inclusieve technologie bij sociale werkbedrijven. De sociale werkbedrijven die vanaf het begin betrokken zijn bij KIT, Tomingroep, IJmond Werkt en Inclusief Groep vertelden over hun ervaring met inclusieve technologie.

Belangrijke boodschap: start altijd vanuit behoeften van de medewerker
TNO trapte af met de opmerking dat je altijd moet vertrekken vanuit de behoefte en niet vanuit beschikbare technologie. Waar zit de uitdaging in de werkzaamheden, welke beperkingen ervaart de medewerker en welke technologie kan hier bijdragen om de beperkingen op te lossen. Als bedrijf kun je denken dat een ‘smart beamer’ de oplossing is, maar wat doe je als blijkt dat medewerkers een meer flexibel systeem nodig hebben. Valt de beamer dan alsnog af en kies je dan voor een tablet? In de pilots is gestart met canvas-sessies. Daarin worden alle behoeften in kaart gebracht.
Pilot 1: Assemblage van schakelaars bij Inclusief Groep
Aanleiding is het complexe werk, wat nu maar uitvoerbaar is door een beperkt aantal mensen en de verwachte groei in de vraag naar het product. Daarbij moet het product aan een bepaald kwaliteitsniveau voldoen. Na het behoeften onderzoek is gekozen voor projectie met kinect-sensoren en instructiesoftware. Dit zorgt ervoor dat de locatie van de handeling op product/ bak wordt opgelicht. En de instructietekst en afbeelding worden geprojecteerd op het werkblad.
Geleerde lessen
- Kies medewerkers waarover twijfel is of ze het werk aankunnen. De verleiding is groot om zelf al te kiezen wie geschikt is, maar het is juist goed om breder te selecteren;
- Maak een knelpunten analyse: cognitieve ondersteuning lost niet alles op. Bepaalde problemen zoals het missen van een fijne motoriek lost het niet op.
- Betrekken van de medewerkers in het gehele proces, vanaf het begin, is belangrijk.
- Managen van verwachtingen rond benodigde inleertijd. Mensen moeten ook leren met de technologie om te gaan.
Pilot 2: Assemblage van heat fans bij Tomingroep
Aanleiding is de wens om mensen van de verpakkingsafdeling moeilijker assemblagewerk te laten uitvoeren. Momenteel zijn er maar een beperkt aantal mensen die de assemblage van de heat fans kunnen doen. Er is gekozen voor een tablet met digitale werkinstructies. De tablet heeft als optie om de voortgang en de verrichte controle te registreren en vast te leggen. De tablet zorgt ervoor dat de technologie op meerdere plekken flexibel kan worden ingezet.
Geleerde lessen
- Technologie is makkelijk toepasbaar. Medewerkers zijn gewend aan het werken met een touchscreen, bijvoorbeeld op hun eigen smartphone. Hierdoor verliep de introductie van de technologie en werkwijze soepel;
- Sterke punten vaan de gebruikte software waren: stapsgewijze instructie, kleurgebruik, foto was te vergroten (was ook noodzakelijk), tekst op standaard posities;
- Verbeterpunten: sommige elementen waren niet aan te passen zoals de grootte van de knop om naar de volgende instructie te gaan;
- Vormgeving van de werkinstructie qua inhoud en interface is bepalend voor succes van technologie.
Pilot 3: Groenvoorziening bij IJmond Werkt
Voor groenmedewerkers is het lastig om precies het besproken kwaliteitsniveau (niet te veel, niet te weinig) te realiseren bij de verzorging van de plantsoenen. Daarnaast wordt er nog veel gewerkt met papieren werklijsten. Er is gekozen voor support via een app op de Ipad of smartphone. Op basis van foto’s en met kunstmatige intelligentie wordt vastgesteld welk werk is gedaan en wordt er eventueel een advies aan de medewerkers gegeven. De app is heel gebruiksvriendelijk ingericht.
Geleerde lessen
- Het heeft impact op de manier van werken. Het kost in de aanloop tijd en energie om een nieuwe werkwijze te leren;
- Medewerkers meenemen in de digitalisering en duidelijk uitleggen waarom hier gebruik van wordt gemaakt blijkt essentieel voor het succes
Het vervolg
Alle bedrijven kijken enthousiast terug op de inzet van technologie en gaan hier ook zeker mee door. KIT zal het met interesse volgen en waar mogelijk partijen verbinden.
Ook bezig met inclusieve technologie?
Werk je in jouw organisatie met een technologie voor mensen met een beperking of heb je een technologie ontwikkelt of ben je de persoon die met een technologie werkt? Wij zijn benieuwd naar jouw verhaal! Deel jouw verhaal hier.