ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Gemeente Zaanstad zet Groen-app in voor planmatiger werken.

Vanaf 1 september gebruikt gemeente Zaanstad als allereerste reguliere werkgever de Groen-app voor de groenvoorziening. Thomas Obrien-Coker, afdelingshoofd Wijkbeheer en Onderhoud gemeente Zaanstad, is enthousiast: ‘Het is een prachtige, gebruiksvriendelijke applicatie voor medewerkers in de groenvoorziening. Hiermee maken we een verbeterslag naar een beter beheer en onderhoud van het groen op beeldniveau in Zaanstad.’ Wat zijn de ervaringen tot nu toe en welke tips heeft Obrien-Coker voor de implementatie?

  • Groei en doorstroming
  • Groen app
  • TKI-LSH 2
 Gemeente Zaanstad zet Groen-app in voor planmatiger werken.

Wat doen wij in de groenvoorziening, waarom en hoe? Die vraag stelde Obrien-Coker zich toen hij twee jaar geleden afdelingshoofd Wijkbeheer en Onderhoud werd. ‘Ik ben in de praktijk gaan kijken en kwam erachter dat we onvoldoende planmatig en gestructureerd werkten in de groenvoorziening. Ik heb een dagje meegelopen in de uitvoering en wilde graag weten waarom we op een bepaalde locatie gingen snoeien en niet drie straten verderop. “Dit is wat we altijd doen”, was het antwoord. De intenties waren goed, maar we werkten veelal op basis van intuïtie en routine. Dat kan en moet anders vond ik.’

Groen-app en werkcyclus

Obrien-Coker ging met de teamleiders in gesprek over de verbeterstappen: ‘We hebben de oude werkmethode cyclisch werken uit de kast gehaald, afgestoft en gebruiksproof gemaakt. De cyclus bestaat nu uit schouw, uitvoering en controle. Bij toeval kwam ik via een oud-collega in contact met Bob Westerink van Anchiano. Na een demonstratie van hun Groen-app was ik verkocht: onze nieuwe werkcyclus konden we prima in de app digitaliseren.’

Inclusieve technologie

Techbedrijf Anchiano is de technologie partner in het vervolgproject ‘inclusieve technologie: groei- en doorstroom’. Groenmedewerkers kunnen in de app zien waar de groenvakken zijn, wat ze die dag moeten doen en hoe ver ze al in hun wijk zijn gevorderd. De communicatie is makkelijker gemaakt. Groenmedewerkers kunnen bijvoorbeeld berichtjes inspreken als ze schrijven moeilijk vinden. Voor groenmedewerkers met een kwetsbare arbeidspositie is het soms een uitdaging om precies het gevraagde kwaliteitsniveau per groenlocatie te leveren door hun neiging het te goed te doen. Met de AI van de Groen-app wordt precies duidelijk wanneer ze verder kunnen. Obrien-Coker: ‘Bijkomend voordeel is dat we de mogelijkheid hebben om in de toekomst uit te breiden naar de ‘grijs app’, waarin we het legen van de afvalbakken kunnen inplannen.’

Stadsgroen in kaart

De eerste stap die Zaanstad moest zetten, was al het stadsgroen in kaart te brengen. Ook letterlijk met plaatjes. Dat proces is nog niet afgerond. ‘Ons areaal is in de Groen-app gezet, maar in de praktijk wijkt deze soms af. Dit zijn we tijdens het gebruik van de Groen-app locatie voor locatie aan het herstellen. Belangrijk, want het is garbage in, garbage out als je het systeem niet met de juiste informatie voedt. Het grote voordeel van de app? We weten precies wat we waar hebben staan en wanneer en hoe we onderhoud en beheer doen. Ook hebben we zicht op de kwaliteit van het groenwerk.’

Digitaalvaardig?

De Groen-app wordt vanaf 1 september eerst gebruikt door de 6 voormannen en 2 toezichthouders. Zij sturen de 30 buitendienstmedewerkers groenvoorziening aan, mensen met of zonder kwetsbare arbeidspositie. Na evaluatie van die ervaringen gaan ook de buitendienstmedewerkers met de app aan de slag.
De ervaringen tot nu toe zijn overwegend positief.

‘Het was even wennen, want niet iedereen is even digitaalvaardig’, geeft Obrien-Coker aan. ‘Sommige onderdelen van de app en bepaalde functionaliteit hadden extra uitleg nodig, maar na wat oefenen kregen ze dat onder de knie. We weten nu dat we extra aandacht moeten besteden aan het opleiden van onze buitendienstmedewerkers, want ook daar is een app voor de meesten nieuw.’
De gemeente verzorgde zelf de opleiding en begeleiding van de voormannen en toezichthouders. Voor technische vragen was Anchiano beschikbaar.

Waar, wat en hoe groenwerk doen?

Obrien-Coker ziet de voordelen van de Groen-app voor de lange termijn. ‘Ons werk is digitaal geworden en iedereen in de groenvoorziening weet wat hij waar en hoe moet doen die dag. Ook het eindresultaat van het groenwerk is zichtbaar en kan worden gecontroleerd. Ben je ziek, dan kan een collega jouw werk van die dag overnemen, want de werkzaamheden zijn digitaal beschikbaar.’

Adviezen gemeenten en bedrijven

  • Wil je de Groen-app aanschaffen? Betrek je teamleiders en uitvoerenden er vanaf de start bij. Dit zorgt voor draagvlak en een goed gevoel. Ook maken mensen zich de app sneller eigen.
  • Ga op zoek naar een superuser in de groep: hij of zij kan de anderen op sleeptouw nemen en ze op de werkvloer helpen met vragen.
  • Neem de tijd om de Groen-app te implementeren en te laten landen en maak het gebruik van de app een vast agendapunt tijdens het teamoverleg.

Meer weten over de Groen-app

Interesse in de Groen-app of wil je meer informatie over samenwerken aan inclusie? Neem contact met ons op.

Goldschmeding Foundation

De Goldschmeding Foundation gelooft dat in een betere wereld iedereen mee kan doen. Daarom streeft het programma ‘Inclusieve Arbeidsmarkt’ naar een arbeidsmarkt waarop iedereen (die kan en wil), met werk een bijdrage aan de maatschappij levert en daarmee in eigen levensonderhoud voorziet.

De Foundation ondersteunt daarom – met inzet van donaties, netwerk en kennis – zowel excellent wetenschappelijk onderzoek als innovatieve praktijkprojecten, die bijdragen aan een Inclusieve Arbeidsmarkt, Duurzaam Werk en een Menswaardige Economie waaronder het TKI-LSH 2: groei en doorstroom project.

 

gerelateerde artikelen

DrechtwerkGroen zet Groen-app in voor persoonlijke ontwikkeling: ‘De betrokkenheid bij het werk is toegenomen.’

  • AI
  • Groen app
  • Praktijkvoorbeeld

DrechtwerkGroen zet de Groen-app in 'als hulpmiddel voor het verder ontwikkelen van hun mensen in de groenvoorziening’.

Lees meer

De ervaringen met een OSS van Senzer en TNO

  • Augmented Reality
  • Groei en doorstroming
  • Operator Support Systeem
  • TKI-LSH 2

In het kader van het Groei en Doorstroming project heeft Senzer in samenwerking met TNO de afgelopen tijd het Operator Support Systeem (OSS) uitgetest. Carel Retera, adviseur Arbeid en Innovatie bij Senzer, en Michiel de Looze, onderzoeker bij TNO, delen hun aanpak, inzichten en adviezen.

Lees meer
Medewerker zet product in elkaar met behulp van OSS

Digitale werkinstructies op een tablet bij Werkzaak Rivierenland

  • Digitale werkinstructies
  • Groei en doorstroming

Hoe zorg je dat complexe assemblagewerkzaamheden door meer mensen uitvoerbaar zijn? TNO en Werkzaak Rivierenland hebben onderzocht welke rol technologie daarin kan spelen. Dit in het kader van het project groei en doorstroming.

Lees meer
Werkinstructies op een tablet

Werkzaak Rivierenland en hun podcast technologie en inclusie

  • Groei en doorstroming
  • Inclusieve technologie
  • TKI-LSH 2

Sociaal ontwikkelbedrijf Werkzaak Rivierenland maakt een 3-delige podcast serie over technologie en inclusie.

Lees meer
Gebouw Werkzaak Rivierenland met houten omheining