ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Inzet van technologie helpt zowel klanten als medewerkers van DZB Leiden vooruit

Hoe blijf je als sociaal ontwikkelbedrijf relevant voor je klanten en zorg je ervoor dat je mensen aan het werk kunnen blijven? KIT ging in gesprek met Feiko Mulder, accountmanager bij DZB Leiden, over hoe zij technologie inzetten om ervoor te zorgen dat de mensen die extra ondersteuning nodig hebben op de werkplek, aan het werk kunnen blijven.

  • DZB Leiden
  • Inclusieve technologie
Inzet van technologie helpt zowel klanten als medewerkers van DZB Leiden vooruit

Aanleiding inzet technologie

“Doordat sociaal ontwikkelbedrijven te maken kregen met de Participatiewet, werd ook de doelstelling bij DZB Leiden meer gericht op uitstroom”, aldus Mulder. “De metaalwerkplaats die we op dat moment hadden, voldeed niet aan deze doelstelling van uitstroom in onze regio, dus is besloten deze afdeling te sluiten. Echter waren er nog wel metaal-werkzaamheden die we als DZB graag wildenbehouden, zoals het maken van transportkettingen. Dit laatste is fysiek zwaar voor de medewerkers. Daarom hebben we besloten om samen met een ingenieursbureau te kijken waar we technologie konden inzetten, zodat het fysieke werk minder zwaar zou worden voor de mensen en het arbo technisch verantwoord is.”

Inzet technologie

Mulder vertelt: “Het is belangrijk dat de keuze van de ingezette technologie niet gaat om het verhogen van de productie, maar om ervoor te zorgen dat mensen met een arbeidsbeperking de werkzaamheden goed kunnen uitvoeren. De technologie zorgt er in dit geval voor dat mensen minder kracht hoeven te zetten bij het vastmaken van de trolleys aan de ketting. Daarnaast is de machine in hoogte verstelbaar en kunnen mensen ervoor kiezen om hun werk staand of zittend uit te voeren, wordt de ketting ondersteund en hoeft men zich hierdoor fysiek minder in te spannen. De verschillende machines bieden de optie om 3 tot 4 trolleys aan de ketting te maken.”

Afstemmen met de klant

“Om het hele proces van de inzet van technologie goed te laten verlopen, stemmen wij af met de klant, al noemen wij het altijd partner. Het product moet aan hoge kwaliteitseisen voldoen en dit willen wij waarborgen. Daarnaast vragen we in sommige gevallen om een investeringsbijdrage, bijvoorbeeld als de machine alleen voor hun product kan worden gebruikt. Als de klant zegt dat ze ermee stoppen, zijn hier grote bedragen mee gemoeid. Dan moeten we wel zeker weten dat we nog een aantal jaar dit werk voor de klant kunnen blijven doen. In het geval van de transportkettingen zijn onderdelen van de machine ook gemaakt bij de klant. Dit bespaart geld. Het is belangrijk om dit samen te doen, met commitment. De investering is voor iedereen groot, maar ook de impact voor de medewerkers”, vertelt Mulder.

Feiko Mulder van DZB Leidne

Afb.1. Feiko Mulder, accountmanager DZB Leiden

Het meenemen van de medewerker

Mulder zegt: “Het is echt heel belangrijk dat medewerkers weten dat de technologie alleen wordt ingezet om hun werk makkelijker en beter te maken, en niet om hun werk te vervangen. Medewerkers kunnen angstig zijn voor de inzet van technologie, maar ook juist heel enthousiast. Daarom betrekken we medewerkers vanaf het begin bij het proces. Ik heb medewerkers meegenomen naar de machinebouwer of het concept laten zien en ze laten meedenken. Dit zorgt ervoor dat de oplossingen meer gedragen worden. Daarnaast zijn het de medewerkers die werken met de technologie en ook kunnen aangeven waar ze tegenaan lopen in het werk of kansen zien. Dit heeft echt toegevoegde waarde. De beste ideeën ontstaan vaak op de werkvloer.”

Werken met een buddy

“Als potentiële medewerkers op deze afdeling komen kijken, krijgen ze eerst een filmpje te zien met allerlei verschillende handelingen met betrekking tot transportkettingen. Ze kunnen aangeven waar ze zich het prettigst bij voelen. Naast de unitleider als aanspreekpunt, krijgt iedere medewerker een collega als buddy. Wij merken dat dit goed werkt, het verlaagt de drempel voor nieuwe medewerkers om op deze afdeling te gaan werken. aldus Mulder.”

Tips om te starten met inclusieve technologie

“Het is belangrijk dat je vooraf begint met een duidelijke doelstelling, wat wil je bereiken met de inzet van technologie? Betrek je medewerkers bij het proces en de opdrachtgever voor meer commitment. Ga je met technologiepartners in zee, dan is het van groot belang dat zij weten voor wie ze de technologie maken en dat het toegankelijk is voor de mensen die ermee moeten werken.”

Wil je ook van start met inclusieve technologie?

Bekijk onze checklist of neem voor vragen contact met ons op.