ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Welke technologie helpt bij welke ondersteuningsvraag?

Om die vraag te beantwoorden ontwierpen TNO, Amsterdam UMC en AKC een nieuwe inspiratietool voor arbeidsdeskundigen. KIT vindt het een mooi initiatief en we zijn blij dat het AKC inclusieve technologie zo omarmt.

  • Inclusieve technologie

Hoe werkt de tool?

In de tool zijn meer dan veertig technologieën opgenomen. Deze technologieën zijn ingedeeld in vier categorieën: lichamelijk functioneren, persoonlijk functioneren, sociaal functioneren en werk zoeken. Bij iedere technologie staat uitleg over wat de technologie doet, wat de voordelen van de technologie zijn en voor welke doelgroep de technologie geschikt is. Daarnaast is er per technologie een overzicht beschikbaar van de leveranciers van de technologie en de wetenschappelijke onderbouwing.

Inclusieve technologie vraagt om maatwerk

Bij KIT hebben we de ervaring dat de inzet van inclusieve technologie om maatwerk vraagt. Waar de één met een visuele ondersteuningsvraag baat heeft bij een slimme bril, is een groter scherm voor de ander voldoende. Het is belangrijk om te weten welke verschillende opties er zijn, daar kan de goed inspiratietool bij helpen. Vervolgens is het belangrijk om af te wegen wat voor technologie het beste past bij de individuele behoeftes van de persoon met een ondersteuningsvraag.

Meer weten over inclusieve technologie

Je vindt de inspiratietool en de bijbehorende instructievideo op de website van AKC. Geïnspireerd geraakt door de tool en wil je meer weten over hoe je verschillende technologieën toepast? Neem contact met ons op.

Recente artikelen

All I want for Christmas…

  • Column
  • Inclusieve arbeidsmarkt
  • MKB-subsidie

Iedereen heeft andere wensen voor kerstmis. Maar voor diegenen die op hun verlanglijst hebben staan ‘meer medewerkers’: kijk dan eens naar de mogelijkheden van technologie. En met behulp van die subsidie, is het niet langer de vraag óf, maar wanneer… zo geven we samen invulling aan die vanzelfsprekend inclusieve arbeidsmarkt!

Lees meer
All I want for Christmas…
Uitgelicht

Wordt technologie voor inclusie al gebruikt?

  • Arbeidsmarkt
  • Inclusief
  • Onderzoek

Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT) onderzocht of en hoe werkgevers Inclusieve Technologie inzetten op de werkvloer. Daarvoor ontvingen alle 104 leden van Cedris een vragenlijst, over het gebruik van inclusieve technologie binnen hun onderneming.

Lees meer
Wordt technologie voor inclusie al gebruikt?
Uitgelicht

De VR-bril is er voor ‘fun’ én het helpt bij werk(keuzes)!

  • Inclusieve technologie
  • Loopbaanoriëntatie
  • VR loopbaanorientatie

Loopbaancoaches kunnen VR inzetten bij de begeleiding van hun klanten. Want als je met een VR-bril bijvoorbeeld kunt ‘meekijken’ met het werk in de zorg, dan krijg je snel een beeld van wat het werk inhoudt. En of het iets voor je is.

Lees meer
De VR-bril is er voor ‘fun’ én het helpt bij werk(keuzes)!

Breman Installatie besteedt aandacht aan Inclusieve Technologie

  • Inclusieve arbeidsmarkt
  • Innovatieve technologie

Om meer te weten over Inclusieve Technologie en wat daarvoor nodig is, werd de Kennisalliantie Inclusieve Technologie gevraagd om informatie en advies. Vanuit KIT zijn we blij dat een bedrijf zoals Breman hieraan aandacht besteedt en dit verder wil uitbouwen.

Lees meer
Breman Installatie besteedt aandacht aan Inclusieve Technologie

Technologie en menselijk handelen gaan hand in hand

  • Implementatie
  • Inclusieve technologie

In moderne organisaties speelt technologie een grote rol bij bijna elke verandering. Nieuwe digitale systemen, apps, platforms of automatiseringsoplossingen worden vaak gepresenteerd als dé sleutel tot innovatie, efficiëntie en inclusie. Maar in de praktijk komt dat niet altijd uit. Implementaties stranden, systemen worden slechts gedeeltelijk gebruikt of leiden zelfs tot nieuwe vormen van uitsluiting. Dit roept de vraag op: bepaalt technologie hoe wij werken, of bepalen wij hoe technologie werkt? In deel 3 in deze reeks nemen we je mee naar het antwoord.

Lees meer
Technologie en menselijk handelen gaan hand in hand

AI-cloning maakt communicatie effectiever én persoonlijker bij Novon Schoonmaak

  • AI
  • Schoonmaakbranche

Hoe verbind je ruim 2800 medewerkers met 51 verschillende nationaliteiten, verspreid over honderden locaties, met elkaar en met hun werkgever? Bij Novon Schoonmaak vonden ze een innovatieve oplossing: een digitale kloon van hun commercieel directeur Markku Weingärtner. Zijn AI-avatar spreekt medewerkers toe in hun eigen taal – van Nederlands tot Oekraïens – en maakt zo interne communicatie persoonlijker, duidelijker en inclusiever.

Lees meer
AI-cloning maakt communicatie effectiever én persoonlijker bij Novon Schoonmaak