ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Artikelen

Door inzet van nieuwe technologie kunnen mensen met een ondersteuningsvraag beter en efficiënter werken. Goed voor hun eigen ontwikkeling én een kans voor bedrijven die op zoek zijn naar personeel. Lees hier verhalen uit de praktijk.

Recente artikelen

Zelfvertrouwen en zelfstandigheid dankzij digitale werkinstructies: praktijkvoorbeeld bij Inclusief Groep

  • Cognitieve Support Technologie
  • Digitale werkinstructies
  • ZonMw

Hoe zorg je ervoor dat mensen met een ondersteuningsvraag snel en zelfstandig aan de slag kunnen in een productieomgeving met complexe handelingen? Bij de afdeling elektrotechniek van werkontwikkelbedrijf Inclusief Groep in Harderwijk hebben ze een krachtig hulpmiddel gevonden: DIWI, een app voor digitale werkinstructies op de werkvloer.

Lees meer
Zelfvertrouwen en zelfstandigheid dankzij digitale werkinstructies: praktijkvoorbeeld bij Inclusief Groep
Uitgelicht

Inclusieve technologie invoeren: veranderen met oog voor mensen en hun omgeving

  • Implementatie
  • Inclusieve technologie

In dit vervolgartikel op “Starten met inclusieve technologie: begin bij het vraagstuk, niet bij de oplossing” verschuiven we de blik van waar te beginnen naar hoe verder te gaan. Het implementeren van inclusieve technologie vraagt namelijk meer dan alleen een slimme keuze of een goed idee. Het is een veranderproces dat raakt aan zowel mensen als systemen: aan overtuigingen, aan werkprocessen, aan cultuur en aan structuur. De uitdaging is om technologie zó in te bedden dat zij niet alleen toegankelijk en bruikbaar is voor iedereen, maar ook duurzaam gedragen wordt in de organisatie.

Lees meer
Inclusieve technologie invoeren: veranderen met oog voor mensen en hun omgeving
Uitgelicht

Hoe meet je zelfeffectiviteit bij mensen met een cognitieve beperking?

  • Inclusieve technologie
  • Meetinstrument
  • TNO

Mensen met een cognitieve beperking kunnen een minder ontwikkeld taal- en conceptueel denkvermogen hebben. Dit maakt vragenlijstenonderzoek bij deze doelgroep vaak uitdagend. TNO ontwikkelde samen met Game Solutions Lab een toegankelijk meetinstrument dat goed aansluit bij deze mensen én veranderingen door de tijd heen kan meten. Zoals bij de inzet van inclusieve technologie. Sociaal bestek besteedde hier aandacht aan.

Lees meer
Hoe meet je zelfeffectiviteit bij mensen met een cognitieve beperking?

Skills en games – oplossingen voor het tekort aan personeel?

  • Gaming
  • Skills

Veel bedrijven hebben een schreeuwend tekort aan gekwalificeerd personeel. Tegelijkertijd staan er nog te veel mensen langs de kant. Mensen die niet altijd over de gevraagde diploma’s beschikken,  maar qua skills (vaardigheden) wel zouden passen. De mismatch op de arbeidsmarkt vraagt om slimme oplossingen. Tijdens TINK Open Café van 7 december jl. daagden Ronald Dekker, arbeidseconoom bij TNO en Linda Frietman, CEO van Iamprogrez de deelnemers uit om anders te kijken naar het werven van personeel, met en zonder arbeidsbeperking.

Lees meer
Skills en games – oplossingen voor het tekort aan personeel?

Terugblik TINK Cedris: betrek je medewerkers vanaf het begin bij inzet technologie

  • Inclusieve technologie
  • Pilots
  • TINK

Op 7 december organiseerde KIT voor Cedris leden het TINK webinar: inclusieve technologie in de praktijk. We vroegen Kim Kranenborg en Ellen Wilschut, onderzoekers bij TNO de deelnemers mee te nemen in de ervaringen die zijn opgedaan in een programma over inzet van inclusieve technologie bij sociale werkbedrijven. De sociale werkbedrijven die vanaf het begin betrokken zijn bij KIT, Tomingroep, IJmond Werkt en Inclusief Groep vertelden over hun ervaring met inclusieve technologie. Lees hier de samenvatting van de bijeenkomst.

Lees meer
Terugblik TINK Cedris: betrek je medewerkers vanaf het begin bij inzet technologie

Artificial Intelligence in het groen; werkbedrijf IJmond Werkt! over de Groen Werkt! App

  • Pilots
  • TKI-LSH

Sinds het begin van 2021 is IJmond Werkt! gestart met de pilot Groen Werkt! App. Voor de medewerkers werkzaam bij de groenvoorziening bleek het een uitdaging om precies het gevraagde kwaliteitsniveau (niet lager, niet hoger) te leveren bij de verzorging van de plantsoenen. In de pilot wordt onderzocht hoe technologie hierin kan helpen. Hoe verloopt de pilot nu, hoe reageren medewerkers en waar lopen ze tegenaan?

Lees meer
Artificial Intelligence in het groen; werkbedrijf IJmond Werkt! over de Groen Werkt! App