Artifical Intelligence in het groen; werkbedrijf IJmond Werkt! over de Groen Werkt! App

Bij IJmond Werkt! loopt sinds begin 2021 de pilot Groen Werkt App. KIT ging in gesprek met Gwyneth Bakker en Sylvia van ’t Hof. Hoe loopt de pilot, hoe reageren medewerkers en waar lopen ze tegenaan?
Augustus 2021 plaatsten we het artikel: IJmond Werkt! onderzoekt of technologie medewerkers van de groenvoorziening kan ondersteunen.

  • Pilots
  • TKI-LSH
medewerker IJmond werkt! met de Groen App aan het werk

Begin dit jaar is IJmond Werkt! gestart met de pilot Groen Werkt! App. Voor de medewerkers werkzaam bij de groenvoorziening bleek het een uitdaging om precies het gevraagde kwaliteitsniveau (niet lager, niet hoger) te leveren bij de verzorging van de plantsoenen. In de pilot wordt onderzocht hoe technologie hierin kan helpen.

Proces

Sylvia van ’t Hof: ‘Om te starten met de app zijn er eerst heel veel foto’s gemaakt in het werkveld zodat Artifical Intelligence (AI) situaties herkent en kan vergelijken.
Medewerkers hebben een training gekregen over het werken met de iPad en hoe de Groen Werkt! App kan worden gebruikt. Vervolgens is men met verschillende groepen het veld in gegaan om foto’s te maken en moesten medewerkers zelf beoordelen welk kwaliteitsniveau daar bij hoort. Na een eerste ronde stond de basis en is men van gestart gegaan met inzet van de Groen Werkt! App in het werkveld. Er komt ook nog een vervolgcursus over hoe het werkt, hoe je de app het beste gebruikt en om na te gaan waar verbeterpunten liggen.’

Het werken met de Groen Werkt! App

Uitleg van de technologie met kunstmatige intelligentie

Hoe ervaren de medewerkers zelf het werken met de Groep Werkt! App? ‘Je merkt dat het door de ene medewerker heel enthousiast wordt ontvangen en dat de ander het ziet als extra werk. Overall is het merendeel enthousiast. Het is erg belangrijk dat je iedereen meeneemt in het verhaal,’ vertelt Gwyneth Bakker. ‘Vanuit IJmond Werkt! is het belangrijk dat we medewerkers blijven helpen en motiveren. Op alle groene locaties geeft IJmond Werkt! training in rekenen, taal en digitale vaardigheden. Bij digitale vaardigheden wordt de Groen Werkt! App direct meegenomen in de lessen.’
Een aantal voormannen vindt het werken met de Groen Werkt! App makkelijk en gebruikt het daardoor vanaf het begin. Als één van de medewerkers het een uitdaging vindt, helpt de voorman hem of haar of wordt hij/zij geholpen door een collega. In sommige groepen neemt een medewerker het voortouw, omdat diegene het werken met de Groen Werkt! App een mooie uitdaging vindt.

Ontwikkeling van medewerkers

Het werken met een app is nieuw voor de medewerkers van IJmond Werkt!. Er zijn al hele mooie ontwikkelingen te zien bij de medewerkers; ze houden zich meer bezig met het niveau van hun werk; ‘is dit goed of niet’ en denken na over hoe ze hun ronde het beste kunnen doen. Het is zichtbaar dat de medewerkers meer verantwoordelijkheid nemen.
Medewerkers komen ook met eigen ideeën zoals het installeren van Buienalarm en PlantNet (voor herkenning van planten) op de iPad. Zodat de medewerker zelf dingen kan op zoeken.

iPad en smartphone

De iPad is beschikbaar voor de hele groep. De groep bestaat uit 6 a 7 medewerkers, maar niet iedereen werkt altijd op dezelfde plek. Daardoor is tijdens de pilot een app ontwikkeld voor de smartphone. Zo kan iedereen foto’s maken en uploaden en hoeven medewerkers niet terug om nog achteraf een foto te maken. Deze manier werkt efficiënt.

Samenwerking met TNO

De samenwerking tussen IJmond Werkt! en TNO verloopt goed. TNO is gericht op de AI, maar tijdens de pilot werd al duidelijk dat de dataverwerking voor TNO ook erg interessant is. Tijdens de pilot is door TNO een nieuw traject gestart op het gebied van evaluatie. Om zo een nog duidelijker beeld te krijgen aan de hand van vragenlijsten en meelopen met de praktijk. ‘Het niveau van TNO is wetenschappelijk, maar de onderzoekers hebben veel ervaring met de doelgroep en zijn praktijkgericht. Ook de ontwikkelaar Allsensing speelt natuurlijk een grote rol in deze pilot en de drie partijen vullen elkaar goed aan. Hierdoor zijn meer nuttige functionaliteiten aan de app toegevoegd dan oorspronkelijk gepland en dat komt goed aan bij de gebruikers,‘ zegt Gwyneth.

Leerpunten tijdens de pilot

  • Maken van de foto’s is soms lastig. Hoe ver of dichtbij moet je van bijvoorbeeld een perkje afstaan. Sommige medewerkers zijn hier handiger in dan anderen. Het is belangrijk dat medewerkers hier veel mee oefenen.
  • Aangeven waar je als medewerker/groep op dat moment bent en waar je moet werken, is soms lastig.
  • Belangrijk is het regelmatig trainen van medewerkers met de Groen Werkt! App. Zorgen dat ze de app goed blijven gebruiken, dat medewerkers vragen kunnen stellen en kunnen aangeven wat niet prettig werkt of waar ze tegenaan lopen.
  • Dat de app voor de smartphone een belangrijke toevoeging is, gebruik van alleen een iPad in een groep is niet het meest efficient.
  • Het verkrijgen van de juiste kaarten van de verschillende gemeenten en de verwerking hiervan moet goed worden voorbereid en afgestemd.

Resultaten van de pilot

  • Er kunnen geen straten worden overgeslagen in een ronde. Medewerkers moeten een foto uploaden, pas als dit is gedaan en afgevinkt in de app kan men door naar het volgende adres. Voorheen werden hier papieren lijsten voor gebruikt.
  • Het is een voordeel bij inspecties. IJmond Werkt!! kan aantonen waar medewerkers zijn geweest en wat er is gedaan. Heel efficiënt.
  • Medewerkers ontwikkelen zich qua werk door de inzet van de Groen Werkt! App en het gebruik van de Ipads.

Werkgroep IJmond werkt met iPad in het werkveld
Medewerkers IJmond Werkt! aan het werk met de Groen App.

Vervolg pilot Groen Werkt! App

Eind november zullen de resultaten worden gepresenteerd van deze pilot.
‘Doorontwikkeling van de Groen Werkt! App is voor ons heel belangrijk, dus we gaan zeker door met de Groen Werkt! App,’ zegt Gwyneth. Vanuit IJmond Werkt! is het belangrijk dat de app zo toegankelijk mogelijk is. Een overzichtelijk dashboard is belangrijk, maar ook dat rondes in één keer kunnen worden gedeeld en dat gebruikers en wachtwoorden eenvoudig kunnen worden aangepast.
Momenteel moeten de aanpassingen worden gedaan door de ontwikkelaar, het is zeer wenselijk dat deze verantwoordelijkheid bij IJmond Werkt! komt te liggen.

Is technologie van toegevoegde waarde of niet?

Binnen IJmond Werkt! is de inzet van AI zeker van toegevoegde waarde, vandaar dat er ook een vervolg komt. Bij de medewerkers ziet IJmond Werkt! verschillen qua meerwaarde. Dit heeft te maken met hoe het werk is ingericht door de gemeente. Als je werkt op het aantal keren dat iets moet worden uitgevoerd en op welk niveau de werkzaamheden moeten worden uitgevoerd dan werkt de app heel goed. Als je werkt op zichtniveau is het lastiger. De medewerker maakt een foto, maar weet niet hoe het er over 3 weken uitziet, dus wanneer bepaal je dan dat je teruggaat. Dit heeft tijd nodig voordat dit zich goed heeft ontwikkeld. Binnen IJmond Werkt! is men er van overtuigd dat technologie voor mensen met een beperking van toegevoegde waarde is.

Advies voor bedrijven die een Groen app willen inzetten

‘Blijf bij de basis en ga hierbij uit van de gebruiker en werk niet alleen vanuit managementniveau. Ga in de schoenen staan van de gebruiker, dit moet je tijdens het gehele proces blijven doen. Daarnaast heb je altijd iemand nodig zoals Sylvia, voorvrouw afdeling Groen en ambassadeur van de Groen Werkt! App,’ zegt Gwyneth, ‘Iemand met veel ervaring binnen de organisatie.’
Het regelmatig trainen van medewerkers is erg belangrijk in het proces. Digitaal werken in het groen is een grote stap. Zowel het werken met de iPad als het leren omgaan met de App.

TINK Cedris

Wil je meer weten over de pilot en over inclusieve technologie in de praktijk? Meld je als Cedris lid aan voor TINK Cedris via [email protected]
Klik hier voor het programma van TINK Cedris op dinsdag 7 december van 10.30 – 12.00 uur.

Ook bezig met inclusieve technologie?

Werk je in jouw organisatie met een technologie voor mensen met een beperking of heb je een technologie ontwikkelt of ben je de persoon die met een technologie werkt? Wij zijn benieuwd naar jouw verhaal! Deel jouw verhaal hier.

Goldschmeding Foundation

De Goldschmeding Foundation werkt aan een betere wereld waarin Mens, Werk en Economie met elkaar in balans zijn én elkaar versterken. Zij doen dit vanuit de overtuiging dat deze ontstaat als mensen elkaars belangen dienen.

De Foundation ondersteunt daarom – met inzet van donaties, netwerk en kennis – zowel excellent wetenschappelijk onderzoek als innovatieve praktijkprojecten, die bijdragen aan een Inclusieve Arbeidsmarkt, Duurzaam Werk en een Menswaardige Economie waaronder het TKI-LSH project.