Inclusieve technologie, stop ermee!
Althans, met die woorden “inclusieve technologie”. Techniek ondersteunt de mens. Lees de column van Steven Hubeek - De Normaalste Zaak
Lees meerDe ‘gewoon doen, we zien wel waar het schip strandt’– mentaliteit doet tekort aan de ambities van Werkkracht. Ze weten wat ze doen, maar kaderen van tevoren niet wat de uitkomsten moeten zijn. Want zelfs als het niet werkt, leer je daar weer van. En heb je de volgende keer een betere kans van slagen.
Waar begin je op het gebied van innovatie? Er zijn genoeg mogelijkheden, maar dat kan ook afschrikken. In de praktijk begint het vaak met een gedreven medewerker, zo iemand als Pieter Schortemeijer. Die technologieën spraken hem wel aan. Dus bezocht hij TINT Apeldoorn en liet hij zich inspireren door de technologieën die ze daar inzetten. Hij kwam terug met het idee om vertaaloortjes aan te schaffen. Daar zag Veen ook potentie in. Dus werden de oortjes aangeschaft.
“Bor krijgt dan ook direct ambitie om dit in de arbeidsmarktregio te delen,” vertelt Schortemeijer. “Hij koopt er niet één of twee, maar direct vijfentwintig.” “Ik zie dan gewoon veel mogelijkheden,” reageert directeur Bor Veen. “Technologie kan bijdragen aan het toegankelijk maken van een werkplek dus moeten we daarin investeren. Ik vind dat we daar als sector nog veel beter in moeten worden. Dus is het belangrijk om draagvlak te creëren. Daarom heb ik een set in bruikleen aan de wethouder gegeven. Zo kan zij zelf ervaren wat de mogelijkheden zijn van inclusieve technologie.”
Om de inzet van technologie te laten slagen is het belangrijk dat mensen ermee gaan werken. Sommigen gaan er direct mee aan de slag, terwijl anderen terughoudender zijn, vooral als ze niet zeker zijn van de voordelen. Schortemeijer vertelt: “Er zijn mensen die denken: ‘Ik ben niet zo technisch’, of ‘Dit is nieuw, moet ik hier mijn tijd aan besteden terwijl ik andere dingen te doen heb?’” Schortemeijer ontvangt ook vaak bezorgde reacties dat technologie mensen gaat vervangen.
“Sommige mensen blijven hardnekkig vasthouden aan een bepaalde werkwijze, terwijl we moeten kijken naar hoe we werk anders kunnen inrichten,” vertelt Schortemeijer. “Bij Van der Valk worden robots ingezet om de roomservice te brengen en horecabedrijven gebruiken ze om bestellingen rond te brengen. Iemand in een rolstoel kan geen karretjes rondbrengen, maar kan ze wel vullen en meegeven met de robot. Dat het werk er anders uitziet dan voorheen biedt in dit geval juist kansen.”
Veen voegt hieraan toe: “Je moet rustig blijven als je ziet dat er een acceptatieprobleem is. Blijkbaar hebben we het dan niet goed genoeg uitgelegd of blijkt de toepassing een beetje onhandig of gebruiksonvriendelijk te zijn in de praktijk.” Dat is onderdeel van het proces en daar leer je van. “Als je van tevoren een heel duidelijke beeld hebt van wat de resultaten moeten zijn dan is het veel lastiger om die verwachtingen waar te maken. Je kan ook iets aanschaffen en met een open blik kijken wat het oplevert. Succes is nou eenmaal een aaneenschakeling van ‘mislukkingen’.”
Om succes te bereiken moet je investeren in het proces daar naartoe. Daar moet wel budget en capaciteit voor zijn, maar je moet je er niet door laten tegenhouden. Veen heeft een duidelijk advies voor andere werkontwikkelbedrijven: “Je moet je creativiteit niet verliezen, zelfs niet als je in zwaar weer zit. Juist dan is het noodzaak om te gaan experimenteren.” En dat hoeft niet altijd moeilijk te zijn volgens Schortemeijer: “Werk van klein naar groot, ga het gewoon proberen.”
Want zegt Veen: “Wat is nou 600 euro als je een medewerker hebt die kan functioneren?” En daarbij is het ook vaak mogelijk om subsidie aan te vragen voor het aanschaffen en uittesten van technologie Schortemeijer vertelt: “Het UWV vergoedt ook steeds meer technologieën, maar helaas is het daar niet mogelijk om technologieën tijdelijk te lenen om uit te proberen. Wij willen de technologie laagdrempelig beschikbaar maken voor kandidaten. Want als het niet werkt is het zonde om aan te schaffen. Dus kunnen mensen bij ons de technologie uitproberen en als het bevalt gaan we samen de voorziening aanvragen.”
Het experimenteren met technologie gebeurt tot nu toe veelal intern. Werkkracht heeft als wens voor de toekomst om pilots met inclusieve technologie bij reguliere ondernemers uit te voeren. Daar heeft iedereen baat bij. Want samen bereik je meer en een inclusieve arbeidsmarkt creëren is niet alleen de taak van werkontwikkelbedrijven.
Werkontwikkelbedrijven bestaan in allerlei verschillende vormen en maten. Ze delen een gemeenschappelijk doel: hun kandidaten en medewerkers de beste kansen bieden op de arbeidsmarkt. Daarvoor is innovatie nodig. In Kijken naar Kansen vertellen directeuren en medewerkers hoe zij kijken naar innovatie op het gebied van inclusieve technologie in hun organisatie. Interesse om jouw verhaal te doen? Neem dan contact met ons op.
Althans, met die woorden “inclusieve technologie”. Techniek ondersteunt de mens. Lees de column van Steven Hubeek - De Normaalste Zaak
Lees meerEen virtual reality-platform waarmee mensen – van jongeren met autisme tot ouderen en MBO-studenten – veilig en zelfstandig kunnen oefenen met reizen in het openbaar vervoer. KIT sprak met de maker van Virtual OV.
Lees meerHoe gaat het nu met de inzet van Envision Glasses bij Den Haag Werkt? KIT ging in gesprek met senior accountmanager Olaf Morel, projectleider Jan van der Werf en gebruiker Nour el Arkoubi over de geleerde lessen van het project.
Lees meerWelke podcasts over inclusieve technologie zijn de moeite waard om te luisteren? KIT heeft een aantal podcastafleveringen op een rijtje gezet waarin inclusieve technologie besproken wordt.
Lees meerWat komt er voor een werkgever bij kijken om inclusieve technologie te implementeren in de organisatie? Om die vraag te beantwoorden, is er een nieuwe tool ontwikkeld die werkgevers informeert over de manier waarop inclusieve technologie in een organisatie geïmplementeerd kan worden.
Lees meerIn het kader van het Groei en Doorstroming project heeft Senzer in samenwerking met TNO de afgelopen tijd het Operator Support Systeem (OSS) uitgetest. Carel Retera, adviseur Arbeid en Innovatie bij Senzer, en Michiel de Looze, onderzoeker bij TNO, delen hun aanpak, inzichten en adviezen.
Lees meer