Inclusieve technologie, stop ermee!
Althans, met die woorden “inclusieve technologie”. Techniek ondersteunt de mens. Lees de column van Steven Hubeek - De Normaalste Zaak
Lees meerGisteren hebben Cor van der Wel (directeur Cedris) en Michiel van den Hauten (directeur SBK bij UWV) de intentieverklaring ondertekend waarmee zij het startschot geven voor een meerjarige samenwerking op het thema Technologie & Inclusie.
Met de ondertekening spreken Cedris en UWV de gezamenlijke ambitie uit om in de periode 2025–2028 op structurele wijze samen te werken. De samenwerking richt zich op het meer gemeengoed maken van inclusieve technologie in de praktijk ten behoeve van mensen met een ondersteuningsbehoefte.
Beide partijen brengen hun kennis, netwerken en ervaring in. Cedris doet dit via Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT) en haar actieve ledennetwerk. UWV brengt ervaring mee vanuit de Coalitie Technologie voor Inclusie, een breed landelijk netwerk, kennis van de uitvoering, werkgeversdienstverlening en voorzieningen.
Samen zetten Cedris en UWV zich in voor het delen van kennis, het aanpakken van belemmeringen voor opschaling en het versterken van de inzet van technologie om werken voor mensen met een ondersteuningsvraag prettiger en toegankelijker te maken. De ondertekening van deze intentieverklaring markeert het begin van een intensieve samenwerking die de inzet van technologie voor een inclusieve arbeidsmarkt een stevige impuls moet geven.
Althans, met die woorden “inclusieve technologie”. Techniek ondersteunt de mens. Lees de column van Steven Hubeek - De Normaalste Zaak
Lees meerEen virtual reality-platform waarmee mensen – van jongeren met autisme tot ouderen en MBO-studenten – veilig en zelfstandig kunnen oefenen met reizen in het openbaar vervoer. KIT sprak met de maker van Virtual OV.
Lees meerDe ‘gewoon doen, we zien wel waar het schip strandt’– mentaliteit doet tekort aan de ambities van Werkkracht. Ze weten wat ze doen, maar kaderen van tevoren niet wat de uitkomsten moeten zijn. Want zelfs als het niet werkt, leer je daar weer van. En heb je de volgende keer een betere kans van slagen.
Lees meerInclusieve technologie omvat een breed scala aan toepassingen. Wat valt er precies onder? Om die vraag te beantwoorden, belichten we de verschillende soorten inclusieve technologie. Deze keer leggen we uit wat cognitieve support technologie (CST) inhoudt.
Lees meerHoe kan je de kennis over navigatiekaarten in parkeergarages inzetten om maatschappelijke impact te maken? Victor van Dinten deed dat door naext op te richten. Waar de meeste navigatieapps, zoals Google Maps, stoppen zodra je bij het gebouw bent aangekomen, gaat naext een stap verder. Dit platform maakt de binnenkant van gebouwen toegankelijker voor mensen met een ondersteuningsvraag, door alle instructies te geven die je nodig hebt om op een stressvrije manier de weg te vinden.
Lees meerBij Mariasteen in België maken ze gebruik van digitale werkinstructies. Er zijn verschillende aanbieders van platformen, maar bij Mariasteen koos men voor Axele on-the-job van Axians. Een platform dat eenvoudig te begrijpen is en waar iedereen mee aan de slag kan. An Defossez, Diensthoofd methodedienst, en Inge Scharlaken, Projectverantwoordelijke processen en digitalisering, vertellen over de keuze voor het platform, de voordelen en de reacties van medewerkers op deze technologie.
Lees meer