ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

De ervaringen met een OSS van Senzer en TNO

In het kader van het Groei en Doorstroming project heeft Senzer in samenwerking met TNO onderzoek gedaan hoe het Operator Support Systeem (OSS) kan bijdragen aan succesvolle in- en doorstroming van medewerkers van Senzer. KIT ging in gesprek met Carel Retera, adviseur Arbeid en Innovatie bij Senzer, en Michiel de Looze, onderzoeker bij TNO. Ze delen hun aanpak, inzichten en adviezen.

  • Augmented Reality
  • Groei en doorstroming
  • Operator Support Systeem
  • TKI-LSH 2
De ervaringen met een OSS van Senzer en TNO

Doel en aanpak

Wat kan het OSS betekenen in de persoonlijke begeleiding van kandidaten en hoe kan het OSS helpen bij de instroom en doorstroom van kandidaten? Dat wilde Senzer graag weten. Er is vooral gekeken naar het procesverloop wanneer een kandidaat binnenkomt.

 

Retera legt uit: “Als je een kandidaat het OSS wil laten gebruiken, moet je weten wat zij meegekregen hebben bij de ondersteuningsafdelingen. Om het gebruik van het OSS te laten slagen is het belangrijk dat iedereen in de organisatie de meerwaarde van de technologie inziet. We hebben een OSS geïnstalleerd op de afdeling verdiepend onderzoek van Senzer. Bij de  werkplek wordt gebruik gemaakt van work samples* om bij kandidaten te onderzoeken wat voor werkzaamheden zij kunnen uitvoeren. Zo kan de technologie een rol spelen bij het in kaart brengen van de vaardigheden van de kandidaten.”.

 

“Daarnaast is het OSS op twee plekken bij opdrachtgevers geïnstalleerd. Het OSS is in de pilot door dertien mensen gebruikt om doorhandles voor DAF vrachtwagens te maken. Zeven van de dertien mensen bleken de taak goed uit te voeren en driekwart van de mensen was positief over het werken met het OSS”, vertelt De Looze.

 

Wat levert het op?

De voordelen voor de begeleiders:

  • Een afname van de begeleidingstijd

    Het OSS kan het overgrote deel van de werkinstructies overnemen. Daardoor hebben werkbegeleiders meer ruimte voor andere zaken, bijvoorbeeld om mensen op het psychosociale vlak te ondersteunen.

  • Een beter zicht op de competenties van kandidaten

    Men kan instromende medewerkers langere tijd aan een assemblage taak laten werken zonder al te veel begeleiding. Hierdoor wordt een betrouwbaar en objectief beeld verkregen over de vaardigheden die de kandidaten bezitten. Men kan beter inschatten of iemand geschikt is voor assemblagewerk.

  • Het kwaliteitsniveau blijft hoog

    Zonder de instructies van het OSS maken mensen sneller fouten. Retera zegt hierover: “Het is geen systeem dat kwaliteit volledig borgt, maar het geeft wel een verhoging van de kwaliteit van de assemblages”.

 

De voordelen voor de kandidaten:

  • Complexere taakuitvoer

    Door het OSS kunnen veel mensen meervoudige en complexere taken uitvoeren in plaats van werk dat slechts uit een of twee handelingen bestaat. De kandidaten, maar zeker ook hun begeleiders, waren positief verrast over wat zij konden doen.

  • Meer zelfvertrouwen en ervaren zelfstandigheid

    Kandidaten hebben gaandeweg minder instructies nodig van het OSS en worden zo zelfstandiger. Op advies van eindgebruikers zijn aanpassingen doorgevoerd waardoor het mogelijk is om met het OSS ook terug te stappen in de instructies naar een vorige processtap. Hierdoor kan een eindgebruiker met meer vertrouwen de instructie volgen en een goede assemblage uitvoeren. Dat zorgt voor minder afhankelijkheid van werkbegeleiders. Zij halen daardoor meer voldoening uit hun werk en dat levert meer zelfvertrouwen op.

Medewerker Senzer werkt een product door middel van OSS

Afb. 1. Medewerker Senzer zet product in elkaar met behulp van OSS

Adviezen voor de inzet van technologie

Bedenk vooraf waar de technologie bij kan helpen.

De Looze vertelt: “Analyseer eerst het werkproces om te achterhalen bij welke werkzaamheden mensen ondersteuning kunnen gebruiken op cognitief vlak”. En zegt Retera: “Zorg voor een geschikt product voor het OSS. Het product moet niet te simpel zijn en anderzijds ook weer niet te complex.”

Verdiep je in de verschillende mogelijkheden.

De Looze geeft aan dat welke technologie passend is, afhankelijk is van het werk, de werkomstandigheden en de knelpunten die mensen kunnen ervaren. Hij zegt: “Er zijn namelijk ook alternatieven voor het OSS. Digitale werkinstructies kunnen ook overgebracht worden via slimme brillen, tablets of smartphones”. Retera bevestigt dit: “Voor ons werkt het OSS erg goed, maar er zijn meerdere leveranciers en meerdere vormen van dit soort systemen.

Hou er rekening mee dat het implementeren van de technologie in de organisatie tijd kost.

Volgens Retera kost het tijd om te wennen aan het OSS en ermee te experimenteren. Hij zegt: “Het is niet iets wat je vandaag bedenkt en morgen gerealiseerd hebt. Er zitten veel aspecten in waar je over na moet denken.” Mensen in de organisatie moeten ook op de hoogte zijn van wat de technologie kan betekenen voor kandidaten. Accountmanagers moeten het nut ervan inzien voor bedrijven en kandidaten zodat ze bedrijven goed kunnen informeren.

Maak tijd voor het ontwikkelen van de digitale werkinstructies.

De Looze waarschuwt voor de tijd die het kost om werkinstructies te maken: “Het maken van de instructies luistert nauw en moet niet lichtvaardig worden opgevat. Dit vraagt om enige expertise en is een investering vooraf, daar pluk je later de vruchten van.”

Betrek de eindgebruiker in het proces.

Het is belangrijk om bij het implementeren van de technologie te denken vanuit de doelgroep en de eindgebruiker te betrekken in het proces. Luister goed naar de kandidaten om hun ondersteuningsbehoeften te snappen. Leg de werkinstructies voor aan de kandidaten en verbeter het ontwerp van de instructies op basis van hun ervaringen.

 

Wensen voor de toekomst

Het stellen van een goede en objectieve diagnose is uiteraard in het belang van elke kandidaat. Met de toepassing van het OSS systeem in de genoemde assemblage taak heeft Senzer een nieuw ‘work sample’, die daarbij kan helpen.  Zo verzamelt het OSS veel data en is het mogelijk om de kwaliteit en werksnelheid van de verschillende handelingen te monitoren. In de toekomst zouden Senzer en TNO graag willen onderzoeken welke objectieve gegevens nodig zijn om de diagnose van kandidaten verder te verbeteren.

 

Lees meer over het Groei en Doorstroming project

Het project van Senzer maakt deel uit van een groter project op het gebied van groei en doorstroming. Lees meer over dit project bij werkontwikkel- en reguliere bedrijven. 

 

Meer weten over het Operator Support Systeem

Neem contact met ons op.

 

Goldschmeding Foundation

De Goldschmeding Foundation werkt aan een betere wereld waarin Mens, Werk en Economie met elkaar in balans zijn én elkaar versterken. Zij doen dit vanuit de overtuiging dat deze ontstaat als mensen elkaars belangen dienen.

 

* Een work sample is een voorbeeld van (een deel van) het werk dat een kandidaat gaat uitvoeren.

gerelateerde artikelen

Leiden cobots en augmented reality tot meer en beter werk?

  • Augmented Reality
  • Cobot
  • Cobots

Vooral mensen met een fysieke, cognitieve of andere beperking hebben baat bij ondersteuning door mensgerichte technologie. Dat blijkt onder meer uit een praktijkproef met zogeheten inclusieve technologie die TNO hield bij Amfors, het sociaal werkbedrijf in de regio Amersfoort. “Bij Amfors vinden wij het belangrijk om in te zetten op inclusieve technologie. Het vergroot de mogelijkheden van onze medewerkers om zelfstandiger te werken en meer complex werk op te pakken. Bovendien geeft het hen meer plezier in het werk en participeert men zo volwaardig in de samenleving”, zegt Amfors-directeur Ronald de Koning enthousiast. Moeilijke taken makkelijk maken Er zijn veel vacatures in de maakindustrie en tegelijkertijd staan er mensen zonder werk aan de kant. Inclusieve technologie maakt moeilijke taken makkelijk en kan beide problemen helpen oplossen. Zo kunnen ook lager geschoolde medewerkers eenvoudig vaardigheden leren en optimaal presteren. TNO doet al jaren onderzoek naar de inzet van inclusieve technologie om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt aan zinvol werk te helpen en werkenden duurzaam inzetbaar te houden, kortom te includeren in het arbeidsproces. Fysieke of collaboratieve robots (cobots) nemen gedeeltelijk taken over waar mensen met een beperking moeite mee hebben zoals zwaar, gevaarlijk, precies of eentonig werk. Daarnaast maakt augmented reality (AR) het mogelijk instructies op de werkplek te projecteren, waardoor medewerkers zonder voorafgaande training taken kunnen verrichten die ze anders onmogelijk aan zouden kunnen. “Eén tot twee uur werken met het Operator Support Systeem deed de zelfwaarde van de medewerkers zichtbaar groeien” Technologie geen bedreiging, maar een kans “Samenwerking tussen mens en machine staat momenteel volop in de belangstelling, omdat mensen met een beperking daardoor werk kunnen doen dat anders voor hen onbereikbaar was. Dat geldt zowel voor sociale werkbedrijven als het reguliere bedrijfsleven. In deze krappe arbeidsmarkt kan het voor ondernemers aantrekkelijk zijn mensen in dienst nemen die ze anders nooit hadden aangenomen. Zo is technologie geen bedreiging, maar biedt deze juist tal van nieuwe mogelijkheden op werkgebied”, zegt TNO-onderzoeker Gu van Rhijn. De mogelijkheden van inclusieve technologie In het onderzoek naar deze ontwikkelingen werkt TNO nauw samen met gerenommeerde instituten als het Arbeidsdeskundig Kennis Centrum (AKC), VU Athena en Technopolis. Om in de praktijk naar de mogelijkheden voor mensen uit kwetsbare arbeidspositie te kijken, werkt TNO – in de Kennisalliantie Inclusie & Technologie (KIT) – samen met kenniscentrum en A&O-fonds sociale werkgelegenheid SBCM en met Cedris, de landelijke vereniging voor sociale werkgelegenheid. Dat opent de weg naar de sociale werkbedrijven en sociale ondernemingen in ons land om daar met proeven aan te tonen dat technologieën hier vruchten afwerpen. Via KIT worden de resultaten van alle projecten publiek beschikbaar gesteld. “Inclusieve technologie vergroot de mogelijkheden van onze medewerkers om zelfstandiger te werken en meer complex werk op te pakken” Zonder ervaring direct aan de slag Dat bleek bijvoorbeeld bij Amfors waar 1.150 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werken in onder meer het groen, metaal, productie en schoonmaak. De proef is gehouden bij medewerkers die armaturen voor led-straatverlichting assembleren. Afhankelijk van de activiteit en het niveau van de medewerker duurt het leren van de benodigde vaardigheden normaal gesproken weken. TNO heeft in deze pilot bij Amfors een Operator Support Systeem  (OSS) ingezet dat de werkinstructies stap voor stap op het werkblad of op het product projecteert. Medewerkers zien steeds welke handeling ze op dat moment moeten verrichten, waardoor mensen zonder enige ervaring direct aan de slag kunnen. Veelbelovende resultaten De resultaten van de proef zijn veelbelovend: een grote meerderheid is positief over het OSS. Ze vinden de projecties prettiger dan mondelinge uitleg en kunnen hun aandacht veel beter bij het werk houden. Verder geven verreweg de meesten aan hierdoor moeilijker werk aan te kunnen dan voorheen. Uit tijdmetingen bleek dat na het assembleren van drie producten de cyclustijd al met 30 procent is gedaald en daarmee het niveau is bereikt van ervaren medewerkers. Volgens een begeleider van de groep deed één tot twee uur werken met het systeem de zelfwaarde van de medewerkers zichtbaar groeien. Snel en foutloos werken geeft mensen zelfvertrouwen en plezier in het werk. Opleidings- en productiekosten dalen Het Operator Support Systeem is ook ingezet en getest met en bij diverse hightech bedrijven zoals Thomas Regout, Omron, Bronkhorst, Variass en Vekon in de assemblage van complexe en steeds variërende productvarianten. Ook hier bewijst het systeem zijn meerwaarde. Onervaren personen werken dankzij het OSS net zo snel en foutloos als iemand met ervaring. Personeel is veel flexibeler in te zetten en de opleidings- en productiekosten gaan omlaag. “Uit tijdmetingen bleek dat na het assembleren van drie producten de cyclustijd met 30 procent is gedaald en daarmee het niveau is bereikt van ervaren medewerkers” Interesse bedrijfsleven voor praktijkproeven “We zien dan ook dat verschillende sectoren in het bedrijfsleven, vooral de maakindustrie, interesse tonen voor ons onderzoek en de praktijkproeven”, zegt Harry de Boer van TNO Gezond Leven. “Door technologieën als cobots, exoskeletten, augmented en virtual reality vergroten we de kansen van mensen met afstand tot de arbeidsmarkt en worden zij interessanter voor werkgevers. We laten nu zien dat het voor beide partijen profijtelijk is. Het inzetten van bijvoorbeeld een OSS verlaagt de drempel voor ondernemers om mensen met beperkingen in hun organisatie te laten werken.” Op hoger niveau inzetbaar De komende tijd staan meer praktijkproeven op het programma. Na de eerste goede resultaten is er meer inzicht nodig om inclusieve technologie verder op te schalen. TNO wil de technologie verfijnen door deze nog beter te laten aansluiten op zowel beperkingen en vaardigheden van mensen als op verschillende processen in bedrijven. Daarnaast is er meer inzicht nodig in langetermijneffecten van deze technologieën op productiviteit, leertijd, inzetbaarheid en ontwikkeling van mensen. “We beginnen niet bij de techniek, maar bij het proces en de mens”, zegt Van Rhijn. “Om welke beperkingen en competenties van mensen gaat het, welk productieproces, welke taken en handelingen. Door dat goed in kaart te brengen kun je systemen op maat bouwen en ze individueel afstemmen. Zo worden mensen meer, breder en op hoger niveau inzetbaar.”

Lees meer