ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Een slimme bril bij het orderpicken

Zoals zo veel sectoren, kampt ook de logistieke sector met personeelstekorten. Mogelijk kunnen deze tekorten voor een deel worden verminderd door de inzet van meer mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, bijvoorbeeld in het magazijn. Echter, magazijnwerk, zoals orderpicken, kan al snel te complex zijn voor mensen met een arbeidsbeperking. Kan de slimme bril ook wel smart glasses genoemd hier een oplossing voor zijn? TNO onderzocht het samen met Werkse!

  • Augmented Reality
  • Slimme bril
  • Werkse!
Een slimme bril bij het orderpicken

Orderpicken zonder slimme bril

Werkse!, een SW-bedrijf in Den Hoorn, verricht logistieke werkzaamheden voor bedrijven in de omgeving. Deels vindt dat plaats in het eigen magazijn. Medewerkers van Werkse! die daar orderpicken met behulp van een papieren orderlijst, ervaren diverse knelpunten, met name:

  • Het pakken van de juiste aantallen producten (tellen) is lastig, ook bij kleinere aantallen
  • Bij de langere orders worden orderregels door elkaar gehaald bij het heen en weer kijken tussen omgeving en papier
  • Artikelnummers lijken sterk op elkaar, waardoor het verkeerde item gepicked wordt
  • Men krijgt niet direct feedback over gemaakte fouten. Orders worden pas achteraf gecontroleerd. Deze kwaliteitscheck en herstel van fouten door de werkleider kost veel tijd
  • Zelfredzaamheid is vaak gering: men is onzeker en vraagt om bevestiging aan de werkleider

Hoe werkt een slimme bril

In samenwerking met Werkse! en Augmex, heeft TNO onderzocht of mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bij het orderverzamelen kunnen worden geholpen met een smart glass. Een smart glass, ook wel slimme bril, toont informatie aan de orderpicker. In het magazijn van Werkse! is het pick-by-vision systeem van het Nederlandse bedrijf Augmex getest. Dit systeem werkt met een slimme bril die, nadat men heeft ingelogd, informatie laat zien op een schermpje bij het rechteroog. Zo toont dit schermpje een foto van het product dat gepakt moet worden, hoeveel stuks gepakt moeten worden en de locatie waar het product ligt. Na het pakken van het product, scant de orderpicker met een ring om de vinger een barcode die aangebracht is op de stellingkast, naast het te pakken product. Vervolgens is te zien of het juiste product is gepakt is en hoeveel producten er nog meer gepakt moeten worden.

Test: werkt een slimme bril voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt

We hebben ons gericht op de beantwoording van de volgende vragen:

  1. Is het haalbaar voor de medewerkers om met smart glasses te werken?
  2. Wat is de prestatie wanneer er gewerkt wordt met smart glasses (tijd/kwaliteit)?
  3. Hoe ervaren medewerkers de aantrekkelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van het werken met smart glasses?
  4. Vergroot de inzet van een smart glasses de toegankelijkheid van het werk in het magazijn?

Ervaren magazijnmedewerkers van Werkse! werden uitgenodigd voor de test. En daarnaast ook medewerkers die niet in het magazijn werkzaam waren. Dit waren mensen van de assemblage en verpakkingsafdeling met wisselende capaciteiten maar over het algemeen met een lagere loonwaarde dan de magazijnmedewerkers.

Medewerkers kregen een korte uitleg over de test en een vragenlijst. Daarna kregen zij een training waarbij de nummering van de stellingen in het magazijn werd uitgelegd. Ook werden alle functionaliteiten van de bril uitgeprobeerd en werd geoefend met het scannen van een barcode. Na deze korte training kregen zij 6 orders te verwerken, waarbij in totaal 55 stuks kleding uit het magazijn moesten worden gepakt. Bij de eerste order werd meegelopen door de proefleider, bij de tweede order werd hulp geboden als dit gevraagd werd, bij de derde order werd verteld waar de relevante informatie te vinden was als iemand vast liep en bij de laatste drie orders werd geen hulp meer geboden. Daarna werd een vragenlijst en interview afgenomen.

Klik hier voor de beantwoording van de vragen

Conclusies

  • Mensen met afstand tot de arbeidsmarkt kunnen in korte tijd leren orderpicken met een slimme bril en zijn daarna zelfredzaam tijdens het werk.
  • Dit geldt ook voor een deel van de mensen (ca. 50% in deze pilot) waarvoor het werk zonder smart glass te complex is. Een voorwaarde is wel dat de gebruikersinterface goed ontworpen is.
  • Door de inzet van smart glass technologie bij sociale werkplaatsen kan dit leiden tot een verhoogde doorstroom van medewerkers binnen SW bedrijven en uitstroom naar externe reguliere bedrijven. Dit komt voornamelijk door de cognitieve ondersteuning die de technologie biedt, er zijn echter ook andere competenties nodig die zwaarder kunnen wegen.

Dit onderzoek werd uitgevoerd in het kader van het samenwerkingsproject COAST, een project ondersteund door TKI Dinalog en NWO.

Contact

Geïnteresseerd in dit project of andere programma’s neem contact met ons op.

 

Recente artikelen

Kijkje in de Keuken bij TINT West-Brabant: over gewoon beginnen en impact maken

  • Kijkje in de Keuken
  • Technohub
  • TINT

Marleen Braakhuis, projectleider van TINT West-Brabant, zag vanuit haar achtergrond in HR hoe belangrijk – en onderbelicht – inclusieve technologie is. Dus besloot ze zich erin te verdiepen en werd het zaadje voor TINT West-Brabant gepland. Inmiddels werkt TINT West-Brabant aan pilots, opleidingsmogelijkheden en praktijkonderzoeken. Met haar nuchtere instelling vormt Braakhuis een inspiratie met als motto: “gewoon beginnen”.

Lees meer
Kijkje in de Keuken bij TINT West-Brabant: over gewoon beginnen en impact maken
Uitgelicht

Starten met inclusieve technologie: begin bij het vraagstuk, niet bij de oplossing

  • Implementatie
  • Inclusieve technologie

De term inclusieve technologie duikt steeds vaker op in gesprekken over arbeidsparticipatie, innovatie en sociale duurzaamheid. Terecht: technologie biedt enorme kansen om werk toegankelijker te maken voor mensen met een ondersteuningsvraag. Denk aan slimme werkplekaanpassingen, ondersteunende apps, eenvoudige gebruikersinterfaces of digitale hulpmiddelen die zelfredzaamheid vergroten. Maar hoe pak je dit nou aan?

Lees meer
Starten met inclusieve technologie: begin bij het vraagstuk, niet bij de oplossing
Uitgelicht

Werkzaak Rivierenland en hun podcast technologie en inclusie

  • Groei en doorstroming
  • Inclusieve technologie
  • TKI-LSH 2

Sociaal ontwikkelbedrijf Werkzaak Rivierenland maakt een 3-delige podcast serie over technologie en inclusie.

Lees meer
Werkzaak Rivierenland en hun podcast technologie en inclusie

Sociaal ontwikkelbedrijf De Zuidhoek zet cobots in naast hun medewerkers

  • Cobots

De Zuidhoek, een sociaal werkbedrijf gevestigd in Zierikzee, maakt gebruik van cobots om hun freesbank te bedienen. De meerwaarde van cobots voor De Zuidhoek is de verhoging van de productiviteit en het ontstaan van andere werkzaamheden voor medewerkers

Lees meer
Sociaal ontwikkelbedrijf De Zuidhoek zet cobots in naast hun medewerkers

Heftrucktrainingen in Virtual Reality bij Avres

  • Inclusieve technologie
  • Virtual Reality

Veiligheid is een belangrijk aspect bij het werken op een heftruck in een magazijn. Avres, het sociale ontwikkelbedrijf van Gorinchem, Molenlanden en Vijfheerenlanden heeft samen met Playsight een goede en veilige oplossing gevonden om kandidaten hierin te trainen: heftrucktrainingen in Virtual Reality (VR).

Lees meer
Heftrucktrainingen in Virtual Reality bij Avres

Meer mensen aan het werk door Cognitieve Support Technologie

  • Cognitieve beperking
  • Cognitieve Support Technologie
  • Groei en doorstroming

Een app voor groenmedewerkers, beamer-geprojecteerde instructies en feedback voor assemblagemedewerkers, tablets met digitale werkinstructies voor onderhoudswerk en slimme brillen voor magazijnmedewerkers. Inmiddels zijn er in het land bij diverse SW-bedrijven pilots uitgevoerd met Cognitieve Support Technologie (CST). Wat weten we over deze technologie en moet deze breder worden ingezet? We vragen het Kim Kranenborg en Michiel de Looze, projectleiders/onderzoekers bij TNO.

Lees meer
Meer mensen aan het werk door Cognitieve Support Technologie