Zoals zo veel sectoren, kampt ook de logistieke sector met personeelstekorten. Mogelijk kunnen deze tekorten voor een deel worden verminderd door de inzet van meer mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, bijvoorbeeld in het magazijn. Echter, magazijnwerk, zoals orderpicken, kan al snel te complex zijn voor mensen met een arbeidsbeperking. Kan de slimme bril ook wel smart glasses genoemd hier een oplossing voor zijn? TNO onderzocht het samen met Werkse!
Augmented Reality
Slimme bril
Werkse!
Algemeen KIT19 juli 2022
Deel dit artikel
Orderpicken zonder slimme bril
Werkse!, een SW-bedrijf in Den Hoorn, verricht logistieke werkzaamheden voor bedrijven in de omgeving. Deels vindt dat plaats in het eigen magazijn. Medewerkers van Werkse! die daar orderpicken met behulp van een papieren orderlijst, ervaren diverse knelpunten, met name:
Het pakken van de juiste aantallen producten (tellen) is lastig, ook bij kleinere aantallen
Bij de langere orders worden orderregels door elkaar gehaald bij het heen en weer kijken tussen omgeving en papier
Artikelnummers lijken sterk op elkaar, waardoor het verkeerde item gepicked wordt
Men krijgt niet direct feedback over gemaakte fouten. Orders worden pas achteraf gecontroleerd. Deze kwaliteitscheck en herstel van fouten door de werkleider kost veel tijd
Zelfredzaamheid is vaak gering: men is onzeker en vraagt om bevestiging aan de werkleider
Hoe werkt een slimme bril
In samenwerking met Werkse! en Augmex, heeft TNO onderzocht of mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bij het orderverzamelen kunnen worden geholpen met een smart glass. Een smart glass, ook wel slimme bril, toont informatie aan de orderpicker. In het magazijn van Werkse! is het pick-by-vision systeem van het Nederlandse bedrijf Augmex getest. Dit systeem werkt met een slimme bril die, nadat men heeft ingelogd, informatie laat zien op een schermpje bij het rechteroog. Zo toont dit schermpje een foto van het product dat gepakt moet worden, hoeveel stuks gepakt moeten worden en de locatie waar het product ligt. Na het pakken van het product, scant de orderpicker met een ring om de vinger een barcode die aangebracht is op de stellingkast, naast het te pakken product. Vervolgens is te zien of het juiste product is gepakt is en hoeveel producten er nog meer gepakt moeten worden.
Test: werkt een slimme bril voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt
We hebben ons gericht op de beantwoording van de volgende vragen:
Is het haalbaar voor de medewerkers om met smart glasses te werken?
Wat is de prestatie wanneer er gewerkt wordt met smart glasses (tijd/kwaliteit)?
Hoe ervaren medewerkers de aantrekkelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van het werken met smart glasses?
Vergroot de inzet van een smart glasses de toegankelijkheid van het werk in het magazijn?
Ervaren magazijnmedewerkers van Werkse! werden uitgenodigd voor de test. En daarnaast ook medewerkers die niet in het magazijn werkzaam waren. Dit waren mensen van de assemblage en verpakkingsafdeling met wisselende capaciteiten maar over het algemeen met een lagere loonwaarde dan de magazijnmedewerkers.
Medewerkers kregen een korte uitleg over de test en een vragenlijst. Daarna kregen zij een training waarbij de nummering van de stellingen in het magazijn werd uitgelegd. Ook werden alle functionaliteiten van de bril uitgeprobeerd en werd geoefend met het scannen van een barcode. Na deze korte training kregen zij 6 orders te verwerken, waarbij in totaal 55 stuks kleding uit het magazijn moesten worden gepakt. Bij de eerste order werd meegelopen door de proefleider, bij de tweede order werd hulp geboden als dit gevraagd werd, bij de derde order werd verteld waar de relevante informatie te vinden was als iemand vast liep en bij de laatste drie orders werd geen hulp meer geboden. Daarna werd een vragenlijst en interview afgenomen.
Mensen met afstand tot de arbeidsmarkt kunnen in korte tijd leren orderpicken met een slimme bril en zijn daarna zelfredzaam tijdens het werk.
Dit geldt ook voor een deel van de mensen (ca. 50% in deze pilot) waarvoor het werk zonder smart glass te complex is. Een voorwaarde is wel dat de gebruikersinterface goed ontworpen is.
Door de inzet van smart glass technologie bij sociale werkplaatsen kan dit leiden tot een verhoogde doorstroom van medewerkers binnen SW bedrijven en uitstroom naar externe reguliere bedrijven. Dit komt voornamelijk door de cognitieve ondersteuning die de technologie biedt, er zijn echter ook andere competenties nodig die zwaarder kunnen wegen.
Dit onderzoek werd uitgevoerd in het kader van het samenwerkingsproject COAST, een project ondersteund door TKI Dinalog en NWO.
Kijkje in de Keuken bij TINT West-Brabant: over gewoon beginnen en impact maken
Kijkje in de Keuken
Technohub
TINT
Marleen Braakhuis, projectleider van TINT West-Brabant, zag vanuit haar achtergrond in HR hoe belangrijk – en onderbelicht – inclusieve technologie is. Dus besloot ze zich erin te verdiepen en werd het zaadje voor TINT West-Brabant gepland. Inmiddels werkt TINT West-Brabant aan pilots, opleidingsmogelijkheden en praktijkonderzoeken. Met haar nuchtere instelling vormt Braakhuis een inspiratie met als motto: “gewoon beginnen”.
Starten met inclusieve technologie: begin bij het vraagstuk, niet bij de oplossing
Implementatie
Inclusieve technologie
De term inclusieve technologie duikt steeds vaker op in gesprekken over arbeidsparticipatie, innovatie en sociale duurzaamheid. Terecht: technologie biedt enorme kansen om werk toegankelijker te maken voor mensen met een ondersteuningsvraag. Denk aan slimme werkplekaanpassingen, ondersteunende apps, eenvoudige gebruikersinterfaces of digitale hulpmiddelen die zelfredzaamheid vergroten. Maar hoe pak je dit nou aan?
Faciliteit voor werkgevers met interesse in een inclusieve werkvloer; de Generieke Werkgeversvoorziening
Generieke werkvoorziening
UWV
Per 1 juli 2021 kunnen werkgevers subsidie aanvragen voor investeringen in een werkvloer die is ingericht op mensen met een arbeidsbeperking. Het kan gaan om een investering in nieuwe technologie die mensen ondersteunt bij het uitvoeren van taken. Deze subsidiemogelijkheid verlaagt de drempel om getalenteerde mensen met een beperking in dienst te nemen en te houden.
De investering vereist geen directe koppeling aan een individuele werknemer, en maakt het mogelijk om meerdere of opeenvolgende werknemers met een vergelijkbare beperking een passende werkplek te bieden.
Dit is niet alleen relevant voor reguliere MKB bedrijven en daarom organiseert FOKUS ook een Kenniscluster specifiek gericht op Sociale Werkbedrijven (NL) en Maatwerk bedrijven (Vlaanderen). Die veel aandacht besteden aan het ondersteunen van mensen in een kwetsbaardere arbeidsmarkt positie en met name ook hun ontwikkeling. Door inzet van inclusieve technologie kan hun positie worden verbeterd.
Inclusieve technologie bij Senzer in Helmond – 3 jaar later
Inclusieve technologie
Operator Support System
In 2018 startte Senzer een pilot van de inclusieve technologie Operator Support System (OSS) met als doel om de inzetbaarheid van medewerkers te vergroten en daarmee hun loonwaarde en kansen op de arbeidsmarkt te verhogen. Maar hoe is het nu, 3 jaar later? Wordt de technologie nog toegepast en wordt er gebruik gemaakt van andere technologieën?
KIT ging in gesprek met Paul Verbakel, directeur Werk & Participatie, over de leerpunten tijdens en na de pilot en hoe medewerkers met afstand tot de arbeidsmarkt reageerden.
Door de inzet van technologie prikkel je medewerkers
Smart beamer
TKI-LSH
TNO
In gesprek met Gerjan Berghorst, intelligent jobcoach bij Inclusief Groep, over de pilot Smart Beamer. Binnen het onderdeel Proson begeleidt Gerjan 70 medewerkers daarnaast is hij betrokken bij het innovatie stuk binnen Inclusief Groep.
Hierdoor is hij één van de kartrekkers voor deze pilot en communiceert hij met TNO en werkcoaches.
Hoe gaat het nu met de pilot, hoe reageren medewerkers en zijn er punten waar ze tegenaan lopen?