Wat is een Operator Support System (OSS)
OSS is een technologie die de instructies vervangt die het werkbedrijf van oudsher maakte voor de productiemedewerkers.
‘Vroeger knipten we complexe werkzaamheden op in kleinere deeltaken en deden medewerkers enkelvoudige handelingen,’ zegt Rob Kerkhof, werkleider bij Senzer. ‘Nu kopen we de OSS configuratie van leverancier Arkite en voeren we zelf de aanwijzingen voor het te maken product in.’
Ervaring pilot
‘Het meedoen aan de pilot was erg leuk,’ aldus Christoffer. ‘het is fijn om iets nieuws te leren en om je werk zelf te doen. Zonder dat iemand instructies geeft’.
Groeien in het werk door Operator Support System
Door de inzet van OSS ziet Kerkhof medewerkers groeien, ze zijn meer zelfstandig en zelfverzekerd geworden. Medewerkers die wat onzekerder zijn hebben volgens hem ook baat bij het OSS; ze krijgen een seintje dat ze goed bezig zijn. Continu de prikkel dat het goed gaat in combinatie met de ondersteuning van de instructies werkt prettig. ‘In plaats van één of twee handelingen voeren ze in hun eigen tempo meerdere handelingen uit,’ aldus Rob Kerkhof.

Bij Christoffer is het nu zelfs zo dat hij zonder OSS werkt. Doordat hij zoveel heeft gewerkt met OSS is hij te snel voor het systeem. De instructies zijn in de loop van de tijd afgebouwd en hij kan dit nu geheel zelfstandig uitvoeren. Een uitkomst waar we voorheen geen rekening mee hadden gehouden, maar dat geldt voor meerdere medewerkers.
Drempel bij medewerkers met afstand tot de arbeidsmarkt over gebruik technologie
Medewerkers zeggen nog weleens nee op de vraag of ze met technologie willen werken. Ze willen hun werk blijven doen zoals ze het nu doen en zijn bang dat technologie hun baan overneemt. Daarom is het goed om uit te leggen dat dit niet zo is en het ze te laten ervaren.
Werkplek inrichting is hierbij ook belangrijk. Zorgen dat alles goed is ingesteld.
Christoffer, over wat hij tegen andere mensen zou zeggen die twijfelen over het meedoen aan een pilot. ‘Doen! Sta er open in en je hoeft echt niet bang te zijn.’
Achter de schermen – Leercurve
‘Technologie blijft in ontwikkeling en daardoor blijven wij bij Senzer ook volop in ontwikkeling,’ geeft Rob aan. ‘Momenteel zijn we bezig met een pilot Leercurve. Mensen die nog nooit met OSS hebben gewerkt worden gevolgd als ze met OSS gaan werken. Je ziet dan weer hoe belangrijk de juiste instructies zijn en de rust eromheen met daarbij een allrounder die meekijkt.
We zien hoe snel mensen het oppakken en zelfstandig kunnen doen. Je ziet het tempo omhoog gaan en de foutenlast verminderen. Maar we kunnen ook op- en afschakelen als er iets fout gaat. Iedereen maakt kan wel eens een foutje maken. Als je er daarna op wordt geattendeerd dan kan het systeem je veel verder brengen.’
Momenteel hebben we aannames over wanneer iemand minder instructies krijgt. Met een eyetracker (uitgevoerd door Arkite en een Hogeschool in België) zijn we bezig om wetenschappelijk te kunnen onderbouwen wanneer men klaar is met adaptiviteit. Dus dan gaat het om het aantalinstructies wat iemand op dat moment nodig heeft. Zodat het meer aan de desbetreffende persoon kan worden aangepast om zo de leercurve te bevorderen.
Dashboard
Er wordt veel data gegenereerd en de stuurinformatie die we hier uit krijgen (o.a. tempo, adaptiviteit, leercurve werknemers) willen we laten zien aan andere bedrijven. Om de meerwaarde van OSS aan te tonen.
Daarnaast is het voor ons inzichtelijker als we opdrachten krijgen die binnen een bepaalde tijd af moeten, we weten wie we hierop in kunnen zetten.
‘OSS is volledige ingeburgerd bij Senzer, maar we blijven door ontwikkelen, op de verschillende gebieden zoals hierboven aangegeven,’ sluit Rob het gesprek af.
Ook interessant
Het interview met directeur Paul Verbakel over Inclusieve technologie bij Senzer in Helmond – 3 jaar later.