ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Gegroeid in het werk met behulp van de Operator Support System

Christoffer werkt nu 7 jaar bij Senzer en was één van de eerste deelnemers aan de pilot Operator Support System (OSS) bij Senzer. Vanuit Senzer is hij gedetacheerd bij Dorel waar hij werkt aan de assemblage van autokinderstoeltjes. Rob Kerkhof is zijn werkleider. Hoe gaat het werken nu binnen Dorel na de pilot?

  • Inclusieve technologie
  • Operator Support System
  • Pilots
Gegroeid in het werk met behulp van de Operator Support System

Wat is een Operator Support System (OSS)

OSS is een technologie die de instructies vervangt die het werkbedrijf van oudsher maakte voor de productiemedewerkers.
‘Vroeger knipten we complexe werkzaamheden op in kleinere deeltaken en deden medewerkers enkelvoudige handelingen,’ zegt Rob Kerkhof, werkleider bij Senzer. ‘Nu kopen we de OSS configuratie van leverancier Arkite en voeren we zelf de aanwijzingen voor het te maken product in.’
Ervaring pilot
‘Het meedoen aan de pilot was erg leuk,’ aldus Christoffer. ‘het is fijn om iets nieuws te leren en om je werk zelf te doen. Zonder dat iemand instructies geeft’.

Groeien in het werk door Operator Support System

Door de inzet van OSS ziet Kerkhof medewerkers groeien, ze zijn meer zelfstandig en zelfverzekerd geworden. Medewerkers die wat onzekerder zijn hebben volgens hem ook baat bij het OSS; ze krijgen een seintje dat ze goed bezig zijn. Continu de prikkel dat het goed gaat in combinatie met de ondersteuning van de instructies werkt prettig. ‘In plaats van één of twee handelingen voeren ze in hun eigen tempo meerdere handelingen uit,’ aldus Rob Kerkhof.

Qoute Christoffer: meedoen aan de pilot is super

Bij Christoffer is het nu zelfs zo dat hij zonder OSS werkt. Doordat hij zoveel heeft gewerkt met OSS is hij te snel voor het systeem. De instructies zijn in de loop van de tijd afgebouwd en hij kan dit nu geheel zelfstandig uitvoeren. Een uitkomst waar we voorheen geen rekening mee hadden gehouden, maar dat geldt voor meerdere medewerkers.

Drempel bij medewerkers met afstand tot de arbeidsmarkt over gebruik technologie

Medewerkers zeggen nog weleens nee op de vraag of ze met technologie willen werken. Ze willen hun werk blijven doen zoals ze het nu doen en zijn bang dat technologie hun baan overneemt. Daarom is het goed om uit te leggen dat dit niet zo is en het ze te laten ervaren.
Werkplek inrichting is hierbij ook belangrijk. Zorgen dat alles goed is ingesteld.
Christoffer, over wat hij tegen andere mensen zou zeggen die twijfelen over het meedoen aan een pilot. ‘Doen! Sta er open in en je hoeft echt niet bang te zijn.’

Achter de schermen – Leercurve

‘Technologie blijft in ontwikkeling en daardoor blijven wij bij Senzer ook volop in ontwikkeling,’ geeft Rob aan. ‘Momenteel zijn we bezig met een pilot Leercurve. Mensen die nog nooit met OSS hebben gewerkt worden gevolgd als ze met OSS gaan werken. Je ziet dan weer hoe belangrijk de juiste instructies zijn en de rust eromheen met daarbij een allrounder die meekijkt.
We zien hoe snel mensen het oppakken en zelfstandig kunnen doen. Je ziet het tempo omhoog gaan en de foutenlast verminderen. Maar we kunnen ook op- en afschakelen als er iets fout gaat. Iedereen maakt kan wel eens een foutje maken. Als je er daarna op wordt geattendeerd dan kan het systeem je veel verder brengen.’

Momenteel hebben we aannames over wanneer iemand minder instructies krijgt. Met een eyetracker (uitgevoerd door Arkite en een Hogeschool in België) zijn we bezig om wetenschappelijk te kunnen onderbouwen wanneer men klaar is met adaptiviteit. Dus dan gaat het om het aantalinstructies wat iemand op dat moment nodig heeft. Zodat het meer aan de desbetreffende persoon kan worden aangepast om zo de leercurve te bevorderen.

Dashboard

Er wordt veel data gegenereerd en de stuurinformatie die we hier uit krijgen (o.a. tempo, adaptiviteit, leercurve werknemers) willen we laten zien aan andere bedrijven. Om de meerwaarde van OSS aan te tonen.
Daarnaast is het voor ons inzichtelijker als we opdrachten krijgen die binnen een bepaalde tijd af moeten, we weten wie we hierop in kunnen zetten.
‘OSS is volledige ingeburgerd bij Senzer, maar we blijven door ontwikkelen, op de verschillende gebieden zoals hierboven aangegeven,’ sluit Rob het gesprek af.

Ook interessant

Het interview met directeur Paul Verbakel over Inclusieve technologie bij Senzer in Helmond – 3 jaar later.

gerelateerde artikelen

Terugblik TINK open café 13 april 2021

  • Inclusieve technologie
  • TINK
  • TINK open café

Technologie zien als kans in plaats van bedreiging. Wat betekent investeren in nieuwe technologie voor je huidige werknemers? En kun je met nieuwe technologie ook mensen met een arbeidsbeperking inzetten? In TINK open café spraken Jannes ten Berge en Mark Peters hierover en reageerden zij op vragen.

Lees meer

Met VR sneller naar een passende baan?

  • Inclusieve technologie
  • TNO
  • Virtual Reality

Weener XL, het werk-ontwikkelbedrijf van ’s-Hertogenbosch, heeft samen met TNO, partner in de Kennisalliantie Inclusie en Technologie, onderzoek gedaan naar de effectiviteit en gebruikerservaringen van VR-brillen bij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. In het onderzoek stonden twee onderzoeksvragen centraal: 1. Wat is het effect van inzet van de VR-bril op het zoekgedrag naar werk? 2. Hoe ervaren werkzoekenden het gebruik van een VR-bril bij de oriëntatie op beroepen. Belangrijkste uitkomsten van het onderzoek De positieve ervaringen van deelnemers wijzen erop dat de inzet van de VR-bril een gebruiksvriendelijke en efficiënte manier is voor een groot deel van de werkzoekenden om zich op banen te oriënteren en de werkplek te ‘beleven’. In de resultaten zijn geen verschillen gevonden in leeftijd, geslacht en opleidingsniveau, wat de bril voor een brede doelgroep beschikbaar maakt. Drie kwart van de deelnemers vindt de gekozen film gemakkelijk te begrijpen met de VR-bril, een kwart van de deelnemers heeft hier meer moeite mee. Dit werd meestal veroorzaakt door het taalniveau of de cognitieve vermogens van de deelnemer. De kennis die deelnemers over de bekeken beroepen hebben neemt flink toe na het kijken van de film. 90% van de mensen die voorafgaand aan het kijken van de film niet goed wist wat het beroep in hield, weet dat na het kijken van de film wel. De VR-films zorgen voor meer gefocust zoekgedrag. Beroepen worden anders ervaren dan verwacht Een kwart van de deelnemers die voorafgaand aan het kijken van de film van plan was om op zoek te gaan naar werk denkt hier na het kijken van de film anders over. Van de deelnemers die niet van plan waren op zoek te gaan naar dit werk verandert een vijfde van mening. Conclusie Inzet van een VR-bril biedt een goed hulpmiddel bij de baanoriëntatie van werkzoekenden. Wanneer dit samen met goede begeleiding wordt ingezet, vinden werkzoekenden sneller en beter passend (betaald) werk. Meer weten? Voor meer informatie bekijk het volledige onderzoeksrapport.

Lees meer
Afbeelding man kijkt door een VR-bril

POM WVL, 4Werk en KIT verkennen samenwerking op inclusie en technologie

  • 4Werk
  • Inclusieve technologie
  • POM WVL

Aanleiding bijeenkomst inclusie en technologie Directe aanleiding is de wens vanuit de provincie West-Vlaanderen om ook een kenniscentrum rond inclusieve technologie te gaan vormgeven. Dit kan de kennis en de samenwerking die gegroeid is bij West-Vlaamse maatwerkbedrijven vanuit eerdere projecten een duurzaam karakter geven. KIT heeft in Nederland inmiddels de nodige kennis en ervaring op gebouwd met betrekking tot het initiëren en faciliteren van pilots en programma’s, maar zeker ook inzake de doorontwikkeling van KIT naar een ondernemende organisatie met een netwerk en een open kennisplatform. In het webinar hebben we gedeeld over de opstart van KIT, de lessons learnt en de ontwikkeling naar een compacte organisatie die helpt om ‘coalitions of the willing’ te vormen met een gedeelde ambitie op inclusie en technologie. Een mooi voorbeeld daarvan is de Inclusieve Technohub Apeldoorn, de eerste in Nederland. Zijn er raakvlakken? Na de presentatie was er ruimte voor vragen en uitwisseling. Aan het einde hebben POM West-Vlaanderen en KIT uitgesproken dat er veel raakvlakken liggen en dat we een kansrijke samenwerking voorzien, met ruimte voor concrete bezoeken over de grens, deelname aan events en uitwisseling van goede voorbeelden. De organiserende partijen kijken terug op een mooie kick-off van een beloftevolle samenwerking. Proeftuinen in beeld gebracht POM en TTI hebben al verschillende proeftuinen met inclusieve technologie gedraaid. Bekijk hieronder het filmpje. Wie is POM West Vlaanderen? POM is een regionale ontwikkelingsmaatschappij voor de provincie West-Vlaanderen, en zij speelt een prominente rol – in samenwerking met 4Werk (grote maatwerkbedrijven) – in het verbinden van maatwerkbedrijven (werkbedrijven) met de reguliere economie. Daarbij zet POM ook sterk in op het verkennen van nieuwe technologie. Wie is 4Werk? 4Werk is een uniek platform van 24 maatwerkbedrijven van West-Vlaanderen. Ze vertegenwoordigen de maatwerkbedrijven die 6.900 medewerkers tewerkstellen, waarvan ruim 80% (5.800) personen zijn die om diverse redenen niet, nog niet of misschien ook nooit aan de slag kunnen in de klassieke ondernemen. POM WVL en 4Werk hebben samen de website Technologie helpt een handje opgericht. Wie is KIT Kennisalliantie Inclusie en Technologie is hét kennisplatform op het gebied van inclusieve technologie. Mensen met een verstandelijke, lichamelijke of psychische beperking zijn hierbij ons absolute uitgangspunt. We streven ernaar om zoveel mogelijk mensen uit deze doelgroep met inzet van technologie in de breedste zin van het woord te helpen bij het vinden en behouden van passend en waardevol werk.  

Lees meer

Pilot: visueel beperkten helpen aan een baan door middel van technologie

  • Inclusieve technologie
  • Pilots
  • Smart glasses

De pilot is voortgekomen uit het ‘Start Up in Residence’ programma van de gemeente Den Haag. Hiermee biedt de gemeente een aantrekkelijke omgeving aan ondernemers die zich richten op maatschappelijke en technologische innovaties met internationale impact. Ondernemers is gevraagd om hun beste idee voor een maatschappelijk vraagstuk in te dienen. Voor Sociale Zaken en DenHaag Werkt is gekozen voor ‘mens en techniek op de werkvloer’: bedenk en ontwikkel innovatieve toepassingen waardoor uitkeringsgerechtigden met een fysieke of mentale beperking, minder beperkt zijn en sneller actief zijn op de arbeidsmarkt. Kees Verhulst en Olaf Morel zijn namens Den Haag Werkt betrokken bij dit programma. Van beeld naar spraak bij een visuele beperking Het beste idee kwam van Envision Technologies. Zij ontwikkelden een tool in de vorm van een app en een bril, die mensen met een visuele handicap helpt de visuele wereld te vertalen in sprekende gehoor oplossingen. Doel van de pilot is om het idee verder te ontwikkelen en de mogelijkheden bij uitkeringsgerechtigden met een visuele beperking en eventuele werkgevers te onderzoeken. Dit moet uiteindelijk leiden tot een werkbaar ‘prototype dienst’ die SZW/Den Haag Werkt gaat inzetten. De afgelopen maanden zijn medewerkers van Den Haag Werkt in samenwerking met Envision technologies druk geweest met kandidaten begeleiden met de tooling; de Envision App en slimme bril. De pilot is gestart met 10 kandidaten die met verschillende niveaus van visuele beperkingen te maken hebben. Dit zijn kandidaten die in een uitkeringssituatie zitten of werk hebben bij de social werkvoorziening. Ook een niet uitkeringsgerechtigde wilde graag meedoen. Ze zei: ‘Deze app en de bril kunnen mijn leven voorgoed gaan veranderen.’ Opbrengsten tot nu toe: Deelnemers kunnen hun huidige werk efficiënter uitvoeren; Deelnemers kunnen gemakkelijk een training of studie volgen; De tool draagt bij aan zelfvertrouwen en geluk, waardoor men ook eerder durft te solliciteren. Leerpunten uit deze pilot: Grotere afhankelijkheid van internetverbinding vanwege gebruik app en bril; Vooraf zoveel mogelijke hindernissen wegnemen: belang van uitleg en tips bij gebruik app en bril; Instant text mogelijkheden op app nog beperkt; Technische hick ups verbeteren met inzet van hulplijn/support. Vervolgstappen pilot: Kwalitatieve en kwantitatieve data/ opbrengsten verzamelen en analyseren; Voorjaar 2021 eindpresentatie. Deel jouw verhaal Pilot van jouw bedrijf ook op www.inclusievetechnologie.nl of heb je iets anders interessant te delen op het snijvlak inclusie en technologie. Neem contact met ons op.

Lees meer
Afbeelding: visueel beperkte gebruikt app op het treinstation.