ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Gegroeid in het werk met behulp van de Operator Support System

Christoffer werkt nu 7 jaar bij Senzer en was één van de eerste deelnemers aan de pilot Operator Support System (OSS) bij Senzer. Vanuit Senzer is hij gedetacheerd bij Dorel waar hij werkt aan de assemblage van autokinderstoeltjes. Rob Kerkhof is zijn werkleider. Hoe gaat het werken nu binnen Dorel na de pilot?

  • Inclusieve technologie
  • Operator Support System
  • Pilots
Gegroeid in het werk met behulp van de Operator Support System

Wat is een Operator Support System (OSS)

OSS is een technologie die de instructies vervangt die het werkbedrijf van oudsher maakte voor de productiemedewerkers.
‘Vroeger knipten we complexe werkzaamheden op in kleinere deeltaken en deden medewerkers enkelvoudige handelingen,’ zegt Rob Kerkhof, werkleider bij Senzer. ‘Nu kopen we de OSS configuratie van leverancier Arkite en voeren we zelf de aanwijzingen voor het te maken product in.’
Ervaring pilot
‘Het meedoen aan de pilot was erg leuk,’ aldus Christoffer. ‘het is fijn om iets nieuws te leren en om je werk zelf te doen. Zonder dat iemand instructies geeft’.

Groeien in het werk door Operator Support System

Door de inzet van OSS ziet Kerkhof medewerkers groeien, ze zijn meer zelfstandig en zelfverzekerd geworden. Medewerkers die wat onzekerder zijn hebben volgens hem ook baat bij het OSS; ze krijgen een seintje dat ze goed bezig zijn. Continu de prikkel dat het goed gaat in combinatie met de ondersteuning van de instructies werkt prettig. ‘In plaats van één of twee handelingen voeren ze in hun eigen tempo meerdere handelingen uit,’ aldus Rob Kerkhof.

Qoute Christoffer: meedoen aan de pilot is super

Bij Christoffer is het nu zelfs zo dat hij zonder OSS werkt. Doordat hij zoveel heeft gewerkt met OSS is hij te snel voor het systeem. De instructies zijn in de loop van de tijd afgebouwd en hij kan dit nu geheel zelfstandig uitvoeren. Een uitkomst waar we voorheen geen rekening mee hadden gehouden, maar dat geldt voor meerdere medewerkers.

Drempel bij medewerkers met afstand tot de arbeidsmarkt over gebruik technologie

Medewerkers zeggen nog weleens nee op de vraag of ze met technologie willen werken. Ze willen hun werk blijven doen zoals ze het nu doen en zijn bang dat technologie hun baan overneemt. Daarom is het goed om uit te leggen dat dit niet zo is en het ze te laten ervaren.
Werkplek inrichting is hierbij ook belangrijk. Zorgen dat alles goed is ingesteld.
Christoffer, over wat hij tegen andere mensen zou zeggen die twijfelen over het meedoen aan een pilot. ‘Doen! Sta er open in en je hoeft echt niet bang te zijn.’

Achter de schermen – Leercurve

‘Technologie blijft in ontwikkeling en daardoor blijven wij bij Senzer ook volop in ontwikkeling,’ geeft Rob aan. ‘Momenteel zijn we bezig met een pilot Leercurve. Mensen die nog nooit met OSS hebben gewerkt worden gevolgd als ze met OSS gaan werken. Je ziet dan weer hoe belangrijk de juiste instructies zijn en de rust eromheen met daarbij een allrounder die meekijkt.
We zien hoe snel mensen het oppakken en zelfstandig kunnen doen. Je ziet het tempo omhoog gaan en de foutenlast verminderen. Maar we kunnen ook op- en afschakelen als er iets fout gaat. Iedereen maakt kan wel eens een foutje maken. Als je er daarna op wordt geattendeerd dan kan het systeem je veel verder brengen.’

Momenteel hebben we aannames over wanneer iemand minder instructies krijgt. Met een eyetracker (uitgevoerd door Arkite en een Hogeschool in België) zijn we bezig om wetenschappelijk te kunnen onderbouwen wanneer men klaar is met adaptiviteit. Dus dan gaat het om het aantalinstructies wat iemand op dat moment nodig heeft. Zodat het meer aan de desbetreffende persoon kan worden aangepast om zo de leercurve te bevorderen.

Dashboard

Er wordt veel data gegenereerd en de stuurinformatie die we hier uit krijgen (o.a. tempo, adaptiviteit, leercurve werknemers) willen we laten zien aan andere bedrijven. Om de meerwaarde van OSS aan te tonen.
Daarnaast is het voor ons inzichtelijker als we opdrachten krijgen die binnen een bepaalde tijd af moeten, we weten wie we hierop in kunnen zetten.
‘OSS is volledige ingeburgerd bij Senzer, maar we blijven door ontwikkelen, op de verschillende gebieden zoals hierboven aangegeven,’ sluit Rob het gesprek af.

Ook interessant

Het interview met directeur Paul Verbakel over Inclusieve technologie bij Senzer in Helmond – 3 jaar later.

gerelateerde artikelen

Tweede pilot met technologie start bij Senzer. Welke bedrijven volgen?

  • Pilots
  • TNO

Bij de montage van kinderveiligheidsstoeltjes voor de auto krijgen medewerkers ondersteuning van een operator support system (OSS). Eerder startte een vergelijkbare pilot bij de Amfors Groep. Samen met TNO willen SBCM en Cedris hierna nog een drietal andere pilots starten. Hebt u hiervoor interesse? Dien dan een aanvraag in. Kan technologie de inzetbaarheid van mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt vergroten en tegelijkertijd het productieproces optimaliseren? Het doel van de pilot bij Senzer is antwoord te krijgen op deze vraag. Via Senzer werken ongeveer 600 medewerkers vanuit de SW en Participatiewet bij zakenpartner Dorel aan de voor- en eindmontage van kinderveiligheidsstoeltjes voor de auto (Maxi Cosi). Deze medewerkers krijgen de komende tijd bij hun werk ondersteuning van een operator support system (OSS). Via het systeem zien ze geprojecteerde werkinstructies die hen stap voor stap door hun taken leiden en hen wijzen op eventuele fouten. Productieproces optimaliseren De vraag is of het OSS medewerkers kan helpen een hoogwaardig product te blijven leveren, terwijl tegelijkertijd het productieproces efficiënter wordt. Als medewerkers door het OSS bijvoorbeeld meer verschillende taken kunnen uitvoeren dan ze nu doen, kan het bedrijf een aantal werkplekken samenvoegen. En als het aantal fouten in de productie afneemt, zijn er minder controlepunten nodig. Hierdoor zou de kostprijs van het product lager kunnen worden. Tweede pilot in project SBCM, Cedris en TNO De proef bij Dorel/Senzer is de tweede pilot in een onderzoek van SBCM, Cedris en TNO naar de meerwaarde van innovatieve techniek voor bijvoorbeeld het sociaal werkbedrijf of sociaal ondernemer, de klant, de werknemer en de gemeente. Eind 2017 kende SBCM de eerste subsidie toe aan de Amfors Groep. Dit bedrijf  maakt in de pilot ook gebruik van de techniek van OSS. De vraag daar is of het OSS de inzetbaarheid en leerbaarheid van medewerkers kan vergroten. In volgende pilots willen de partijen experimenteren met andere technologieën en andere werksoorten. Nog ruimte voor drie andere pilotbedrijven Naar verwachting zijn er vijf pilots nodig om de meerwaarde van techniek voor de sociale werkgelegenheid voldoende te kunnen onderzoeken. SBCM stelt daarom subsidie beschikbaar voor nog een drietal pilots. Sociale werkbedrijven, sociale ondernemingen en inclusieve werkgevers die meedoen aan een pilot kunnen de kosten voor de uitvoering voor maximaal 50 procent vergoed krijgen vanuit het samenwerkingsproject, met een maximumbedrag van € 25.000,-. Hebt u belangstelling om aan de pilot mee te doen? Bekijk de voorwaarden en vul het aanvraagformulier in. (PDF-formulier  (246 KB) of  WORD-formulier  (346 KB)) Verdere samenwerking met TNO onderzocht In het onderzoek werken SBCM en Cedris samen met TNO. SBCM subsidieert de uitvoering van de pilots, TNO investeert in het onderzoek en Cedris stelt een kennisnetwerk van sociale werkbedrijven beschikbaar. Een aantal sociale werkbedrijven neemt deel in de klankbordgroep en heeft daarmee een adviserende rol. Terwijl de pilots nog lopen, verkennen SBCM, Cedris en TNO een verdere samenwerking. Bijvoorbeeld door kennis breder uit te wisselen en die te verdiepen of door een gezamenlijk kennisplatform te starten. Ook een vervolg op de pilots is mogelijk, waarbij de uitgeteste technieken ook bij andere bedrijven ingezet worden. Meer informatie We houden u op de hoogte over de pilots en de resultaten daarvan. Meer over het samenwerkingsproject en de pilot bij de Amfors Groep  leest u in een eerder nieuwsbericht. Via bijgaand  filmpje krijgt u inzicht in de bredere context van Smart Industry en in de opgave die er voor het bedrijfsleven ligt. Inclusie maakt hier deel van uit.

Lees meer

Ook pilot inclusie en technologie bij Senzer en Dorel succesvol

  • Operator Support System
  • Pilots
  • Senzer

Aan de pilot deden 12 werknemers mee, waarvan 7 SW-medewerkers en 5 personen met een indicatie banenafspraak. De meeste medewerkers hebben extra begeleiding nodig, voeren normaal een beperkt aantal taken uit en hebben een laag werktempo. Tijdens de pilot kregen deze medewerkers in hun werk ondersteuning van een Operator Support System (OSS). Dat systeem leidt de medewerkers met lichtbeeldaanwijzingen en een bewegingssensor door het assemblageproces en detecteert hun handelingen. Resultaten De meeste pilotdeelnemers waardeerden het werken met OSS positief. Uit de pilot blijkt dat 10 van de 12 deelnemers door de inzet van OSS (veel) beter inzetbaar zijn en bij 9 van de 12 deelnemers ondervangt het systeem hun belemmeringen. Een paar medewerkers voelden zich door het gebruik van de technologie echter onzekerder dan normaal. Ook het gebruik van tekst in de werkinstructies van de OSS was voor meerdere personen een vertragende factor. Dat betekent dat in de doorontwikkeling daar rekening mee moet worden gehouden. Senzer schaft zelf OSS aan Op basis van deze uitkomsten heeft Senzer samen met Dorel besloten zelf supportsystemen aan te schaffen voor de productielijn van Maxi Cosi. Paul Verbakel, directeur Werk & Participatie van Senzer: ‘De koppeling van OSS met de assemblagegereedschappen die wij gebruiken, bleek tijdens de pilot succesvol. Het leidde tot de kostprijsreductie die wij wilden bereiken. Bovendien hebben we met de inzet van OSS aantoonbaar de kwaliteit geborgd. Medewerkers zijn beter inzetbaar doordat zij met de technologische ondersteuning meer complex werk uit konden voeren. Een laatste, maar niet het minste winstpunt is, dat de meeste medewerkers meer werkplezier ervoeren door het gebruik van OSS.’ Kennisalliantie Inclusie en Technologie De pilot bij Senzer is de tweede onder de vlag van de Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT). Binnen deze alliantie onderzoeken Cedris en SBCM samen met TNO hoe nieuwe technologie zowel de werkgever kan helpen als medewerkers met een beperking. De kennis en kunde van KIT in combinatie met de operationele ervaring van pilotbedrijven leidt tot mooie kansen. Ook de eerste pilot,  bij Amfors , bleek succesvol. Inmiddels is er een derde pilot gestart,  bij UW in Utrecht. KIT ervaart groeiende interesse in deze pilots vanuit private en publieke partijen en bereidt nieuwe pilots voor.

Lees meer
Pilot inclusieve technologie

Sneller en beter werken met technische ondersteuning

  • Pilots

Hiervoor zijn de drie partijen samen een Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT) aangegaan; zie eerder bericht. Onder meer bij Senzer, het werkbedrijf voor de regio Helmond-De Peel, vond een innovatieve pilot plaats. Enkele medewerkers van de groepsdetachering bij zakenpartner Dorel kregen bij het monteren van kinderveiligheidzitjes (Maxi-Cosi) ondersteuning van een operator support system (OSS). Het OSS is een technologische toepassing die medewerkers helpt bij het assembleren. Het apparaat projecteert instructies op een werktafel, zoals een pijl bij de schroevendraaier die op dat moment gebruikt moet worden, of een cirkel om het bakje met de juiste schroeven. Ook detecteert de OSS-module of de handelingen in de juiste volgorde worden uitgevoerd. De pilot bij Senzer is één van de pilots  waarin de meerwaarde van innovatieve techniek bij sociale werkbedrijven en sociale ondernemingen wordt onderzocht. Kan techniek zoals het OSS de inzetbaarheid en de leerbaarheid van medewerkers vergroten? Eerder heeft een pilot bij Amfors plaatsgevonden en een derde pilot wordt bij UW uitgevoerd.

Lees meer

Opbrengsten pilot Amfors: technologie maakt complex werk voor meer medewerkers toegankelijk

  • Inclusieve technologie
  • Pilots

Dat is het resultaat van een pilot die het werkbedrijf heeft uitgevoerd. Het is de eerste pilot onder de vlag van de Kennisalliantie Inclusie en Technologie en deze is met succes afgerond.  In de  pilot bij Amfors Groep, het sociale werkbedrijf in de regio Amersfoort, krijgen medewerkers met een zogeheten Operator Support Systeem (OSS) op de werkplek geprojecteerde werkinstructies te zien. Het OSS leidt de medewerkers stap voor stap door hun taken en wijst tegelijkertijd op eventuele fouten. Uit de pilot is gebleken dat medewerkers met OSS meer en complexere taken aan kunnen met minder persoonlijke begeleiding, dan bij hetzelfde werk zonder OSS. Ook wordt de leertijd aanzienlijk verkort. Het resultaat is dat de productiviteit snel toeneemt, het aantal fouten afneemt en de medewerkers bovendien ook meer plezier hebben in het werk. Effect op zelfvertrouwen De pilotperiode was te kort om het effect op de persoonlijke groei van medewerkers te onderzoeken. Maar de ervaringen van de testdeelnemers en hun begeleiders wijzen erop dat het zelfvertrouwen toe kan nemen doordat de medewerkers zelfstandiger kunnen werken met minder begeleiding. Eén van de begeleiders in de pilot zei: ‘Een test van 1-2 uur levert medewerkers al meer zelfwaarde op.’ Kennisalliantie Inclusie en Technologie De pilot bij Amfors is de eerste onder de vlag van de Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT), een initiatief van TNO, Cedris en SBCM. KIT wil in 2018 vijf pilots uitvoeren. Pilot twee is dit voorjaar uitgevoerd bij  Senzer, het werkbedrijf in Helmond. Een derde pilot bij  UW in Utrecht, start binnenkort. In deze pilots onderzoekt KIT de meerwaarde van inzet van nieuwe technologie per werksoort, met het oog op inzetbaarheid en ontwikkeling van medewerkers. Deze kennis gebruikt KIT samen met bedrijven, technologiepartners en investeerders voor verdere implementatie en opschaling. Door gerichte inzet van nieuwe technologie ontstaan er nieuwe kansen op duurzaam werk voor mensen met een beperking

Lees meer