ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Gegroeid in het werk met behulp van de Operator Support System

Christoffer werkt nu 7 jaar bij Senzer en was één van de eerste deelnemers aan de pilot Operator Support System (OSS) bij Senzer. Vanuit Senzer is hij gedetacheerd bij Dorel waar hij werkt aan de assemblage van autokinderstoeltjes. Rob Kerkhof is zijn werkleider. Hoe gaat het werken nu binnen Dorel na de pilot?

  • Inclusieve technologie
  • Operator Support System
  • Pilots
Gegroeid in het werk met behulp van de Operator Support System

Wat is een Operator Support System (OSS)

OSS is een technologie die de instructies vervangt die het werkbedrijf van oudsher maakte voor de productiemedewerkers.
‘Vroeger knipten we complexe werkzaamheden op in kleinere deeltaken en deden medewerkers enkelvoudige handelingen,’ zegt Rob Kerkhof, werkleider bij Senzer. ‘Nu kopen we de OSS configuratie van leverancier Arkite en voeren we zelf de aanwijzingen voor het te maken product in.’
Ervaring pilot
‘Het meedoen aan de pilot was erg leuk,’ aldus Christoffer. ‘het is fijn om iets nieuws te leren en om je werk zelf te doen. Zonder dat iemand instructies geeft’.

Groeien in het werk door Operator Support System

Door de inzet van OSS ziet Kerkhof medewerkers groeien, ze zijn meer zelfstandig en zelfverzekerd geworden. Medewerkers die wat onzekerder zijn hebben volgens hem ook baat bij het OSS; ze krijgen een seintje dat ze goed bezig zijn. Continu de prikkel dat het goed gaat in combinatie met de ondersteuning van de instructies werkt prettig. ‘In plaats van één of twee handelingen voeren ze in hun eigen tempo meerdere handelingen uit,’ aldus Rob Kerkhof.

Qoute Christoffer: meedoen aan de pilot is super

Bij Christoffer is het nu zelfs zo dat hij zonder OSS werkt. Doordat hij zoveel heeft gewerkt met OSS is hij te snel voor het systeem. De instructies zijn in de loop van de tijd afgebouwd en hij kan dit nu geheel zelfstandig uitvoeren. Een uitkomst waar we voorheen geen rekening mee hadden gehouden, maar dat geldt voor meerdere medewerkers.

Drempel bij medewerkers met afstand tot de arbeidsmarkt over gebruik technologie

Medewerkers zeggen nog weleens nee op de vraag of ze met technologie willen werken. Ze willen hun werk blijven doen zoals ze het nu doen en zijn bang dat technologie hun baan overneemt. Daarom is het goed om uit te leggen dat dit niet zo is en het ze te laten ervaren.
Werkplek inrichting is hierbij ook belangrijk. Zorgen dat alles goed is ingesteld.
Christoffer, over wat hij tegen andere mensen zou zeggen die twijfelen over het meedoen aan een pilot. ‘Doen! Sta er open in en je hoeft echt niet bang te zijn.’

Achter de schermen – Leercurve

‘Technologie blijft in ontwikkeling en daardoor blijven wij bij Senzer ook volop in ontwikkeling,’ geeft Rob aan. ‘Momenteel zijn we bezig met een pilot Leercurve. Mensen die nog nooit met OSS hebben gewerkt worden gevolgd als ze met OSS gaan werken. Je ziet dan weer hoe belangrijk de juiste instructies zijn en de rust eromheen met daarbij een allrounder die meekijkt.
We zien hoe snel mensen het oppakken en zelfstandig kunnen doen. Je ziet het tempo omhoog gaan en de foutenlast verminderen. Maar we kunnen ook op- en afschakelen als er iets fout gaat. Iedereen maakt kan wel eens een foutje maken. Als je er daarna op wordt geattendeerd dan kan het systeem je veel verder brengen.’

Momenteel hebben we aannames over wanneer iemand minder instructies krijgt. Met een eyetracker (uitgevoerd door Arkite en een Hogeschool in België) zijn we bezig om wetenschappelijk te kunnen onderbouwen wanneer men klaar is met adaptiviteit. Dus dan gaat het om het aantalinstructies wat iemand op dat moment nodig heeft. Zodat het meer aan de desbetreffende persoon kan worden aangepast om zo de leercurve te bevorderen.

Dashboard

Er wordt veel data gegenereerd en de stuurinformatie die we hier uit krijgen (o.a. tempo, adaptiviteit, leercurve werknemers) willen we laten zien aan andere bedrijven. Om de meerwaarde van OSS aan te tonen.
Daarnaast is het voor ons inzichtelijker als we opdrachten krijgen die binnen een bepaalde tijd af moeten, we weten wie we hierop in kunnen zetten.
‘OSS is volledige ingeburgerd bij Senzer, maar we blijven door ontwikkelen, op de verschillende gebieden zoals hierboven aangegeven,’ sluit Rob het gesprek af.

Ook interessant

Het interview met directeur Paul Verbakel over Inclusieve technologie bij Senzer in Helmond – 3 jaar later.

gerelateerde artikelen

Sneller en beter werken met technische ondersteuning

  • Pilots

Hiervoor zijn de drie partijen samen een Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT) aangegaan; zie eerder bericht. Onder meer bij Senzer, het werkbedrijf voor de regio Helmond-De Peel, vond een innovatieve pilot plaats. Enkele medewerkers van de groepsdetachering bij zakenpartner Dorel kregen bij het monteren van kinderveiligheidzitjes (Maxi-Cosi) ondersteuning van een operator support system (OSS). Het OSS is een technologische toepassing die medewerkers helpt bij het assembleren. Het apparaat projecteert instructies op een werktafel, zoals een pijl bij de schroevendraaier die op dat moment gebruikt moet worden, of een cirkel om het bakje met de juiste schroeven. Ook detecteert de OSS-module of de handelingen in de juiste volgorde worden uitgevoerd. De pilot bij Senzer is één van de pilots  waarin de meerwaarde van innovatieve techniek bij sociale werkbedrijven en sociale ondernemingen wordt onderzocht. Kan techniek zoals het OSS de inzetbaarheid en de leerbaarheid van medewerkers vergroten? Eerder heeft een pilot bij Amfors plaatsgevonden en een derde pilot wordt bij UW uitgevoerd.

Lees meer

Opbrengsten pilot Amfors: technologie maakt complex werk voor meer medewerkers toegankelijk

  • Inclusieve technologie
  • Pilots

Dat is het resultaat van een pilot die het werkbedrijf heeft uitgevoerd. Het is de eerste pilot onder de vlag van de Kennisalliantie Inclusie en Technologie en deze is met succes afgerond.  In de  pilot bij Amfors Groep, het sociale werkbedrijf in de regio Amersfoort, krijgen medewerkers met een zogeheten Operator Support Systeem (OSS) op de werkplek geprojecteerde werkinstructies te zien. Het OSS leidt de medewerkers stap voor stap door hun taken en wijst tegelijkertijd op eventuele fouten. Uit de pilot is gebleken dat medewerkers met OSS meer en complexere taken aan kunnen met minder persoonlijke begeleiding, dan bij hetzelfde werk zonder OSS. Ook wordt de leertijd aanzienlijk verkort. Het resultaat is dat de productiviteit snel toeneemt, het aantal fouten afneemt en de medewerkers bovendien ook meer plezier hebben in het werk. Effect op zelfvertrouwen De pilotperiode was te kort om het effect op de persoonlijke groei van medewerkers te onderzoeken. Maar de ervaringen van de testdeelnemers en hun begeleiders wijzen erop dat het zelfvertrouwen toe kan nemen doordat de medewerkers zelfstandiger kunnen werken met minder begeleiding. Eén van de begeleiders in de pilot zei: ‘Een test van 1-2 uur levert medewerkers al meer zelfwaarde op.’ Kennisalliantie Inclusie en Technologie De pilot bij Amfors is de eerste onder de vlag van de Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT), een initiatief van TNO, Cedris en SBCM. KIT wil in 2018 vijf pilots uitvoeren. Pilot twee is dit voorjaar uitgevoerd bij  Senzer, het werkbedrijf in Helmond. Een derde pilot bij  UW in Utrecht, start binnenkort. In deze pilots onderzoekt KIT de meerwaarde van inzet van nieuwe technologie per werksoort, met het oog op inzetbaarheid en ontwikkeling van medewerkers. Deze kennis gebruikt KIT samen met bedrijven, technologiepartners en investeerders voor verdere implementatie en opschaling. Door gerichte inzet van nieuwe technologie ontstaan er nieuwe kansen op duurzaam werk voor mensen met een beperking

Lees meer

Derde pilot Kennisalliantie Inclusie en Technologie van start bij UW Utrecht

  • Cobots
  • Pilots
  • UW Utrecht

UW gaat testen of inzet van de cobot de productie kan verhogen en het werk minder zwaar kan maken voor medewerkers. Daarmee start de derde pilot onder de vlag van de Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT), een initiatief van TNO, Cedris en SBCM. Het doel van KIT is de meerwaarde van innovatieve techniek voor sociale werkgelegenheid te onderzoeken. Het vraagstuk van UW UW Metaal produceert in opdracht van Sunbeam uit Zeist al jaren metalen frames voor het monteren van zonnepanelen op platte daken. De medewerkers bij Metaal bestaan voor het grootste deel uit SW-medewerkers en Wajong’ers. Zij ervaren het werk als fysiek zwaar door het repeterende karakter ervan. Dit is voor de ouder wordende SW-medewerkers in toenemende mate een probleem. Daarnaast is het werk door de zwaarte en de complexiteit in het algemeen minder geschikt voor mensen met fysieke beperkingen. Draagt de inzet van een colloborative robot bij aan de oplossing? Door de energietransitie neemt de vraag naar zonnepanelen toe. UW zou de productie daarom willen opvoeren, zonder dat de begeleidingstijd voor medewerkers oploopt of dat de kwaliteit van het product afneemt. Een flexibele robot (cobot) kan daar mogelijk voor zorgen. UW zet tijdens de pilot de cobot in voor de taken die medewerkers vanwege  het repeterende karakter als fysiek zwaar ervaren en voor complexe handelingen. TNO onderzoekt vervolgens wat de kosten en baten zijn van de inzet van deze cobot. Wat zijn de effecten op de inzetbaarheid en persoonlijke ontwikkeling van medewerkers? Wordt het werk op deze manier toegankelijker voor een bredere doelgroep? En kan de productie omhoog door de inzet van de cobot? Derde pilot onder de vlag van de Kennisalliantie Inclusie en Technologie In een serie van vijf pilots onderzoeken en stimuleren SBCM en Cedris samen met TNO de mogelijkheden van de inzet van technologie voor de sociale werkgelegenheid. Hiervoor zijn de drie partijen samen een Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT) aangegaan. In die kennisalliantie wordt de expertise van TNO gekoppeld aan het netwerk van Cedris en de kennis van SBCM op het gebied van passend werk en de ontwikkeling van medewerkers. De pilot bij UW is de derde in de reeks. Eerder startten al een pilot  bij Amfors en  bij Senzer. De resultaten van de pilot bij Amfors worden binnenkort bekend. Meer informatie Wilt u weten hoe de eerdere pilots eruitzien? Bekijk dan de filmpjes over de pilots  bij Amfors en  bij Senzer.

Lees meer

Inzet nieuwe technologie biedt kansen voor mensen met afstand tot arbeidsmarkt

  • Inclusieve arbeidsmarkt
  • Pilots

Geïnspireerd door deze voorbeelden en gedreven door de visie van een inclusieve arbeidsmarkt starten TNO, SBCM en Cedris de Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT). Ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst door Jan Jaap de Haan van Cedris, Josje Lesterhuis van SBCM en Paulien Bongers van TNO. Met de ondertekening verbinden de partijen zich officieel met elkaar in de Kennisalliantie Inclusie en Technologie. Het doel van KIT is het stimuleren van inzet van nieuwe technologieën die bijdragen aan een betere inzetbaarheid en nieuwe banen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Daarnaast wordt onderzocht welke nieuwe technologieën kunnen bijdragen aan de persoonlijke en professionele ontwikkeling van deze groep. Ten slotte wil KIT de opgedane kennis delen met  organisaties die (willen gaan) werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, en zo de inclusieve arbeidsmarkt verder vormgeven. Alliantie De samenwerkende partijen, TNO, SBCM en Cedris zien de ontwikkeling van nieuwe technologieën, zoals robotisering en digitalisering, als een kans om beter passende of nieuwe werkgelegenheid te creëren. Daarom bundelen ze hun krachten. Door kennis van wetenschappelijk onderzoek van TNO te verenigen met het grote netwerk van sociale werkbedrijven  en sociale ondernemingen van Cedris en met de kennisontwikkeling en innovatiekracht voor sociale werkgelegenheid van SBCM, slaan de partijen de handen ineen. De Kennisalliantie Inclusie en Technologie dient als katalysator en verbinder om onderzoek en experimenten te starten, te begeleiden en te evalueren en deze kennis te delen met andere sectoren. Pilots Dit jaar start KIT met vijf pilots. Bij elke pilot wordt in de praktijk onderzocht hoe nieuwe technologie kan bijdragen om meer verschillende werksoorten (beter) toegankelijk te maken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De pilots worden uitgevoerd bij sociale werkbedrijven  of sociale ondernemingen en worden gefaciliteerd (o.a. via subsidie), begeleid en geëvalueerd door TNO, SBCM en Cedris. Op dit moment is de eerste pilot uitgevoerd en met een tweede pilot wordt binnenkort gestart. De overige drie pilots worden op een later moment toegekend. Smart Beamer De pilot die inmiddels is uitgevoerd is de toepassing van een Smart Beamer in het Inclusive Fieldlab van sociaal werkbedrijf Amfors in Amersfoort. Met dit systeem worden stap voor stap instructies geprojecteerd, waardoor de medewerker meer complexe assemblagewerkzaamheden zelfstandig kan uitvoeren. Uit de pilot blijkt dat mensen beter zelfstandig leren werken, meer voldoening uit hun werk halen en de productiviteit en de kwaliteit van het werk toeneemt bij medewerkers met verschillende niveaus. Vanaf april zet Amfors de Smart Beamer permanent in. De technologie en de toepassing ervan in het productieproces is beschikbaar voor andere bedrijven.

Lees meer