ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Gegroeid in het werk met behulp van de Operator Support System

Christoffer werkt nu 7 jaar bij Senzer en was één van de eerste deelnemers aan de pilot Operator Support System (OSS) bij Senzer. Vanuit Senzer is hij gedetacheerd bij Dorel waar hij werkt aan de assemblage van autokinderstoeltjes. Rob Kerkhof is zijn werkleider. Hoe gaat het werken nu binnen Dorel na de pilot?

  • Inclusieve technologie
  • Operator Support System
  • Pilots
Gegroeid in het werk met behulp van de Operator Support System

Wat is een Operator Support System (OSS)

OSS is een technologie die de instructies vervangt die het werkbedrijf van oudsher maakte voor de productiemedewerkers.
‘Vroeger knipten we complexe werkzaamheden op in kleinere deeltaken en deden medewerkers enkelvoudige handelingen,’ zegt Rob Kerkhof, werkleider bij Senzer. ‘Nu kopen we de OSS configuratie van leverancier Arkite en voeren we zelf de aanwijzingen voor het te maken product in.’
Ervaring pilot
‘Het meedoen aan de pilot was erg leuk,’ aldus Christoffer. ‘het is fijn om iets nieuws te leren en om je werk zelf te doen. Zonder dat iemand instructies geeft’.

Groeien in het werk door Operator Support System

Door de inzet van OSS ziet Kerkhof medewerkers groeien, ze zijn meer zelfstandig en zelfverzekerd geworden. Medewerkers die wat onzekerder zijn hebben volgens hem ook baat bij het OSS; ze krijgen een seintje dat ze goed bezig zijn. Continu de prikkel dat het goed gaat in combinatie met de ondersteuning van de instructies werkt prettig. ‘In plaats van één of twee handelingen voeren ze in hun eigen tempo meerdere handelingen uit,’ aldus Rob Kerkhof.

Qoute Christoffer: meedoen aan de pilot is super

Bij Christoffer is het nu zelfs zo dat hij zonder OSS werkt. Doordat hij zoveel heeft gewerkt met OSS is hij te snel voor het systeem. De instructies zijn in de loop van de tijd afgebouwd en hij kan dit nu geheel zelfstandig uitvoeren. Een uitkomst waar we voorheen geen rekening mee hadden gehouden, maar dat geldt voor meerdere medewerkers.

Drempel bij medewerkers met afstand tot de arbeidsmarkt over gebruik technologie

Medewerkers zeggen nog weleens nee op de vraag of ze met technologie willen werken. Ze willen hun werk blijven doen zoals ze het nu doen en zijn bang dat technologie hun baan overneemt. Daarom is het goed om uit te leggen dat dit niet zo is en het ze te laten ervaren.
Werkplek inrichting is hierbij ook belangrijk. Zorgen dat alles goed is ingesteld.
Christoffer, over wat hij tegen andere mensen zou zeggen die twijfelen over het meedoen aan een pilot. ‘Doen! Sta er open in en je hoeft echt niet bang te zijn.’

Achter de schermen – Leercurve

‘Technologie blijft in ontwikkeling en daardoor blijven wij bij Senzer ook volop in ontwikkeling,’ geeft Rob aan. ‘Momenteel zijn we bezig met een pilot Leercurve. Mensen die nog nooit met OSS hebben gewerkt worden gevolgd als ze met OSS gaan werken. Je ziet dan weer hoe belangrijk de juiste instructies zijn en de rust eromheen met daarbij een allrounder die meekijkt.
We zien hoe snel mensen het oppakken en zelfstandig kunnen doen. Je ziet het tempo omhoog gaan en de foutenlast verminderen. Maar we kunnen ook op- en afschakelen als er iets fout gaat. Iedereen maakt kan wel eens een foutje maken. Als je er daarna op wordt geattendeerd dan kan het systeem je veel verder brengen.’

Momenteel hebben we aannames over wanneer iemand minder instructies krijgt. Met een eyetracker (uitgevoerd door Arkite en een Hogeschool in België) zijn we bezig om wetenschappelijk te kunnen onderbouwen wanneer men klaar is met adaptiviteit. Dus dan gaat het om het aantalinstructies wat iemand op dat moment nodig heeft. Zodat het meer aan de desbetreffende persoon kan worden aangepast om zo de leercurve te bevorderen.

Dashboard

Er wordt veel data gegenereerd en de stuurinformatie die we hier uit krijgen (o.a. tempo, adaptiviteit, leercurve werknemers) willen we laten zien aan andere bedrijven. Om de meerwaarde van OSS aan te tonen.
Daarnaast is het voor ons inzichtelijker als we opdrachten krijgen die binnen een bepaalde tijd af moeten, we weten wie we hierop in kunnen zetten.
‘OSS is volledige ingeburgerd bij Senzer, maar we blijven door ontwikkelen, op de verschillende gebieden zoals hierboven aangegeven,’ sluit Rob het gesprek af.

Ook interessant

Het interview met directeur Paul Verbakel over Inclusieve technologie bij Senzer in Helmond – 3 jaar later.

gerelateerde artikelen

Inzet nieuwe technologie biedt kansen voor mensen met afstand tot arbeidsmarkt

  • Inclusieve arbeidsmarkt
  • Pilots

Geïnspireerd door deze voorbeelden en gedreven door de visie van een inclusieve arbeidsmarkt starten TNO, SBCM en Cedris de Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT). Ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst door Jan Jaap de Haan van Cedris, Josje Lesterhuis van SBCM en Paulien Bongers van TNO. Met de ondertekening verbinden de partijen zich officieel met elkaar in de Kennisalliantie Inclusie en Technologie. Het doel van KIT is het stimuleren van inzet van nieuwe technologieën die bijdragen aan een betere inzetbaarheid en nieuwe banen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Daarnaast wordt onderzocht welke nieuwe technologieën kunnen bijdragen aan de persoonlijke en professionele ontwikkeling van deze groep. Ten slotte wil KIT de opgedane kennis delen met  organisaties die (willen gaan) werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, en zo de inclusieve arbeidsmarkt verder vormgeven. Alliantie De samenwerkende partijen, TNO, SBCM en Cedris zien de ontwikkeling van nieuwe technologieën, zoals robotisering en digitalisering, als een kans om beter passende of nieuwe werkgelegenheid te creëren. Daarom bundelen ze hun krachten. Door kennis van wetenschappelijk onderzoek van TNO te verenigen met het grote netwerk van sociale werkbedrijven  en sociale ondernemingen van Cedris en met de kennisontwikkeling en innovatiekracht voor sociale werkgelegenheid van SBCM, slaan de partijen de handen ineen. De Kennisalliantie Inclusie en Technologie dient als katalysator en verbinder om onderzoek en experimenten te starten, te begeleiden en te evalueren en deze kennis te delen met andere sectoren. Pilots Dit jaar start KIT met vijf pilots. Bij elke pilot wordt in de praktijk onderzocht hoe nieuwe technologie kan bijdragen om meer verschillende werksoorten (beter) toegankelijk te maken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De pilots worden uitgevoerd bij sociale werkbedrijven  of sociale ondernemingen en worden gefaciliteerd (o.a. via subsidie), begeleid en geëvalueerd door TNO, SBCM en Cedris. Op dit moment is de eerste pilot uitgevoerd en met een tweede pilot wordt binnenkort gestart. De overige drie pilots worden op een later moment toegekend. Smart Beamer De pilot die inmiddels is uitgevoerd is de toepassing van een Smart Beamer in het Inclusive Fieldlab van sociaal werkbedrijf Amfors in Amersfoort. Met dit systeem worden stap voor stap instructies geprojecteerd, waardoor de medewerker meer complexe assemblagewerkzaamheden zelfstandig kan uitvoeren. Uit de pilot blijkt dat mensen beter zelfstandig leren werken, meer voldoening uit hun werk halen en de productiviteit en de kwaliteit van het werk toeneemt bij medewerkers met verschillende niveaus. Vanaf april zet Amfors de Smart Beamer permanent in. De technologie en de toepassing ervan in het productieproces is beschikbaar voor andere bedrijven.

Lees meer