ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Gegroeid in het werk met behulp van de Operator Support System

Christoffer werkt nu 7 jaar bij Senzer en was één van de eerste deelnemers aan de pilot Operator Support System (OSS) bij Senzer. Vanuit Senzer is hij gedetacheerd bij Dorel waar hij werkt aan de assemblage van autokinderstoeltjes. Rob Kerkhof is zijn werkleider. Hoe gaat het werken nu binnen Dorel na de pilot?

  • Inclusieve technologie
  • Operator Support System
  • Pilots
Gegroeid in het werk met behulp van de Operator Support System

Wat is een Operator Support System (OSS)

OSS is een technologie die de instructies vervangt die het werkbedrijf van oudsher maakte voor de productiemedewerkers.
‘Vroeger knipten we complexe werkzaamheden op in kleinere deeltaken en deden medewerkers enkelvoudige handelingen,’ zegt Rob Kerkhof, werkleider bij Senzer. ‘Nu kopen we de OSS configuratie van leverancier Arkite en voeren we zelf de aanwijzingen voor het te maken product in.’
Ervaring pilot
‘Het meedoen aan de pilot was erg leuk,’ aldus Christoffer. ‘het is fijn om iets nieuws te leren en om je werk zelf te doen. Zonder dat iemand instructies geeft’.

Groeien in het werk door Operator Support System

Door de inzet van OSS ziet Kerkhof medewerkers groeien, ze zijn meer zelfstandig en zelfverzekerd geworden. Medewerkers die wat onzekerder zijn hebben volgens hem ook baat bij het OSS; ze krijgen een seintje dat ze goed bezig zijn. Continu de prikkel dat het goed gaat in combinatie met de ondersteuning van de instructies werkt prettig. ‘In plaats van één of twee handelingen voeren ze in hun eigen tempo meerdere handelingen uit,’ aldus Rob Kerkhof.

Qoute Christoffer: meedoen aan de pilot is super

Bij Christoffer is het nu zelfs zo dat hij zonder OSS werkt. Doordat hij zoveel heeft gewerkt met OSS is hij te snel voor het systeem. De instructies zijn in de loop van de tijd afgebouwd en hij kan dit nu geheel zelfstandig uitvoeren. Een uitkomst waar we voorheen geen rekening mee hadden gehouden, maar dat geldt voor meerdere medewerkers.

Drempel bij medewerkers met afstand tot de arbeidsmarkt over gebruik technologie

Medewerkers zeggen nog weleens nee op de vraag of ze met technologie willen werken. Ze willen hun werk blijven doen zoals ze het nu doen en zijn bang dat technologie hun baan overneemt. Daarom is het goed om uit te leggen dat dit niet zo is en het ze te laten ervaren.
Werkplek inrichting is hierbij ook belangrijk. Zorgen dat alles goed is ingesteld.
Christoffer, over wat hij tegen andere mensen zou zeggen die twijfelen over het meedoen aan een pilot. ‘Doen! Sta er open in en je hoeft echt niet bang te zijn.’

Achter de schermen – Leercurve

‘Technologie blijft in ontwikkeling en daardoor blijven wij bij Senzer ook volop in ontwikkeling,’ geeft Rob aan. ‘Momenteel zijn we bezig met een pilot Leercurve. Mensen die nog nooit met OSS hebben gewerkt worden gevolgd als ze met OSS gaan werken. Je ziet dan weer hoe belangrijk de juiste instructies zijn en de rust eromheen met daarbij een allrounder die meekijkt.
We zien hoe snel mensen het oppakken en zelfstandig kunnen doen. Je ziet het tempo omhoog gaan en de foutenlast verminderen. Maar we kunnen ook op- en afschakelen als er iets fout gaat. Iedereen maakt kan wel eens een foutje maken. Als je er daarna op wordt geattendeerd dan kan het systeem je veel verder brengen.’

Momenteel hebben we aannames over wanneer iemand minder instructies krijgt. Met een eyetracker (uitgevoerd door Arkite en een Hogeschool in België) zijn we bezig om wetenschappelijk te kunnen onderbouwen wanneer men klaar is met adaptiviteit. Dus dan gaat het om het aantalinstructies wat iemand op dat moment nodig heeft. Zodat het meer aan de desbetreffende persoon kan worden aangepast om zo de leercurve te bevorderen.

Dashboard

Er wordt veel data gegenereerd en de stuurinformatie die we hier uit krijgen (o.a. tempo, adaptiviteit, leercurve werknemers) willen we laten zien aan andere bedrijven. Om de meerwaarde van OSS aan te tonen.
Daarnaast is het voor ons inzichtelijker als we opdrachten krijgen die binnen een bepaalde tijd af moeten, we weten wie we hierop in kunnen zetten.
‘OSS is volledige ingeburgerd bij Senzer, maar we blijven door ontwikkelen, op de verschillende gebieden zoals hierboven aangegeven,’ sluit Rob het gesprek af.

Ook interessant

Het interview met directeur Paul Verbakel over Inclusieve technologie bij Senzer in Helmond – 3 jaar later.

gerelateerde artikelen

Welke technologie helpt bij welke ondersteuningsvraag?

  • Inclusieve technologie

TNO, Amsterdam UMC en AKC ontwierpen een nieuwe inspiratietool met een overzicht van inclusieve technologieën voor arbeidsdeskundigen.

Lees meer

Drie voorbeelden van inclusieve technologie voor een toegankelijke werkplek

  • Communicatie support technologie
  • Inclusieve technologie
  • Werkplekondersteunende technologie

Hoe kan inclusieve technologie bijdragen aan een toegankelijke werkplek? KIT deelt tijdens de Week van de Toegankelijkheid drie inspirerende voorbeelden.

Lees meer
Nour el Arkoubi zit aan een tafel en kijkt naar beneden naar zijn werkzaamheden. Hij heeft zijn slimme bril op.

Waar je op moet letten bij het ontwerp en gebruik van inclusieve technologie

  • Inclusieve technologie

Wat kun je doen als je ‘het goede’ wilt doen bij het ontwerp en gebruik van technologie voor mensen met een ondersteuningsvraag? Vilans en Academy Het Dorp onderzochten voor het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport welke waarden belangrijk zijn om rekening mee te houden.

Lees meer

Benut regionaal talent met Technohubs Inclusieve Technologie

  • Inclusieve arbeidsmarkt
  • Inclusieve technologie
  • TINT

TINT hubs in de regio zorgen ervoor dat mensen met onbenut arbeidspotentieel door middel van technologie aan het werk kunnen. In het essay Benut regionaal talent met Technohubs Inclusieve Technologie benadrukken de auteurs het belang van de TINT hubs voor een inclusieve arbeidsmarkt.

Lees meer