ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Hoe bereiken we een inclusieve arbeidsmarkt?

TNO heeft samen met samenwerkingspartners, waaronder KIT, hard gewerkt om een inclusieve en diverse arbeidsmarkt dichterbij te brengen.

Het is niet voor iedereen gemakkelijk om aan het werk te komen of aan het werk te blijven. Inzet van technologie, ook wel inclusieve technologie genoemd, kan hierbij helpen. Dit kan technologie zijn die mensen helpt bij het vinden van de juiste baan, maar ook technologie die mensen ondersteunt bij het uitvoeren van werkzaamheden.

  • Inclusieve technologie
  • TKI-LSH
  • TNO
Hoe bereiken we een inclusieve arbeidsmarkt?

Dit kan bijvoorbeeld door Cognitieve Support Technologie (CST). CST is de verzamelterm voor technologische mogelijkheden om de mens op cognitief vlak te ondersteunen in de taakuitvoering. De cognitieve ondersteuning kan bestaan uit stapsgewijze werkinstructies, feedback op het werk, of meer algemene informatie die van nut kan zijn. Bij het overbrengen van deze informatie is gebruik te maken van tablets, smartphones, 2-D en 3-D brillen of via beamer-projecties. Er kan sprake zijn van Augmented Reality, wanneer informatie aan de werkelijkheid wordt toegevoegd, bijvoorbeeld zichtbaar gemaakt in de vorm van een overlay.

In deze publicatie worden verschillende voorbeeldprojecten besproken zoals Virtual Reality Bril – Weener XL, Virtuale Assistent, Projecttechnologie Senzer en Inclusief Groep, Groen Werkte app – Anchiano en Werkinstructies op tablet bij Tomin Groep.

Bekijk hier de volledige publicatie.

Recente artikelen

Inclusieve technologie invoeren: veranderen met oog voor mensen en hun omgeving

  • Implementatie
  • Inclusieve technologie

In dit vervolgartikel op “Starten met inclusieve technologie: begin bij het vraagstuk, niet bij de oplossing” verschuiven we de blik van waar te beginnen naar hoe verder te gaan. Het implementeren van inclusieve technologie vraagt namelijk meer dan alleen een slimme keuze of een goed idee. Het is een veranderproces dat raakt aan zowel mensen als systemen: aan overtuigingen, aan werkprocessen, aan cultuur en aan structuur. De uitdaging is om technologie zó in te bedden dat zij niet alleen toegankelijk en bruikbaar is voor iedereen, maar ook duurzaam gedragen wordt in de organisatie.

Lees meer
Inclusieve technologie invoeren: veranderen met oog voor mensen en hun omgeving
Uitgelicht

Exoskeletten bij Breda Werkt: Waarom wel een veiligheidsbril en geen exoskelet?

  • Breda werkt
  • Exoskelet
  • Fysieke support technologie

Hoe houd je medewerkers langer gezond aan het werk in fysiek zware beroepen? Bij werkontwikkelbedrijf Breda Werkt maken ze daarvoor gebruik van exoskeletten. Wat begon als een kleinschalige proef, groeide uit tot een serieuze investering in de gezondheid en het werkplezier van hun mensen. We spraken met Bram Smits (accountmanager) en René de Heer (leerwerkbegeleider groen) over hun ervaringen.

Lees meer
Exoskeletten bij Breda Werkt: Waarom wel een veiligheidsbril en geen exoskelet?
Uitgelicht

DrechtwerkGroen zet Groen-app in voor persoonlijke ontwikkeling: ‘De betrokkenheid bij het werk is toegenomen.’

  • AI
  • Groen app
  • Praktijkvoorbeeld

DrechtwerkGroen zet de Groen-app in 'als hulpmiddel voor het verder ontwikkelen van hun mensen in de groenvoorziening’.

Lees meer
DrechtwerkGroen zet Groen-app in voor persoonlijke ontwikkeling: ‘De betrokkenheid bij het werk is toegenomen.’

Deel kennis over inclusieve technologie op CedrisConnect!

  • Inclusieve technologie

De pagina ‘inclusieve technologie’ is live op CedrisConnect. Deel hier je ervaringen en stel je vragen over inclusieve technologie.

Lees meer
Deel kennis over inclusieve technologie op CedrisConnect!

Hulpstukken ontwerpen en printen met 3D-printers

  • Innovatieve tool
  • TINT
  • TINT Apeldoorn

Bij Lucrato hebben ze een 3D-printer aangeschaft. Hiermee kunnen medewerkers zelf hulpstukken ontwerpen en printen.

Lees meer
Hulpstukken ontwerpen en printen met 3D-printers

Ervaringsverhaal: Peter vond door Speaksee een baan

  • auditieve ondersteuningsvraag
  • Communicatie support technologie
  • Praktijkvoorbeeld
  • Slechthorend
  • Speaksee
  • TINT Apeldoorn

Peter werd op latere leeftijd slechthorend en vond met behulp van Speaksee een baan. TINT Apeldoorn interviewde hem over zijn ervaringen.

Lees meer
Ervaringsverhaal: Peter vond door Speaksee een baan