ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Hoe meet je zelfeffectiviteit bij mensen met een cognitieve beperking?

Mensen met een cognitieve beperking kunnen een minder ontwikkeld taal- en conceptueel denkvermogen hebben. Dit maakt vragenlijstenonderzoek bij deze doelgroep vaak uitdagend. TNO ontwikkelde samen met Games for Health een toegankelijk meetinstrument dat goed aansluit bij deze mensen én veranderingen door de tijd heen kan meten.  Zoals bij de inzet van inclusieve technologie in het werk. Sociaal bestek besteedde hier aandacht aan.

  • Inclusieve technologie
  • Meetinstrument
  • TNO
Hoe meet je zelfeffectiviteit bij mensen met een cognitieve beperking?

Meetinstrument

Dit meetinstrument meet de verandering in zelfeffectiviteit onder medewerkers. Zelfeffectiviteit is het vertrouwen van een persoon in de eigen bekwaamheid om met succes invloed uit te oefenen op zijn of haar situatie. Zelfeffectiviteit is een belangrijke voorspeller van motivatie en betreft het geloof dat iemand heeft in zijn of haar eigen kunnen om bepaalde acties succesvol uit te voeren.

Zelfstandiger door inzet van inclusieve technologie

De inzet van technologie ter ondersteuning van in dit geval cognitieve belemmeringen kan het werk toegankelijker maken voor mensen met een arbeidsbeperking, de zogenoemde inclusieve technologie. Technologie kan mensen bijvoorbeeld ondersteunen bij taken die cognitieve vaardigheden vereisen (geheugen, concentratie), door specifieke en stapsgewijze instructies en feedback te geven. Hierbij valt te denken aan de inzet van tablets, slimme brillen of Augmented Reality.
Het is zeer aannemelijk dat de zelfeffectiviteit groter wordt door de inzet van inclusieve technologie waarmee iemand zelfstandiger en/of complexer werk kan doen. Hier is echter nog weinig onderzoek naar gedaan. Het meetinstrument dat door TNO is ontwikkeld is bruikbaar voor werknemers met fysieke, cognitieve en psychosociale beperkingen.

WhatsApp dialoog

Het meetinstrument stelt middels webgebaseerde chatbot-technologie op een speelse manier vragen via een tablet op de werkplek. De vragenlijst lijkt op een WhatsApp dialoog van vraag en antwoord. De meting wordt geïntroduceerd met enkele videoboodschappen door een proefleider over het doel, privacy en de vragen. Wekelijks worden er twaalf meerkeuzevragen (stellingen) en één open vraag gesteld over zelfeffectiviteit. De vragen zijn begrijpelijk en sluiten aan bij de werkcontext,

Meer informatie

Lees meer over de ontwerpmethodiek, analyse van de doelgroep, chat-bot, frequentie meetinstrument, evaluatie en de conclusies over het meetinstrument.
Klik hier voor het volledige artikel Hoe meet je zelfeffectiviteit bij mensen met een cognitieve beperking in het Sociaal bestek.

 

gerelateerde artikelen

Opbrengsten pilot Amfors: technologie maakt complex werk voor meer medewerkers toegankelijk

  • Inclusieve technologie
  • Pilots

Dat is het resultaat van een pilot die het werkbedrijf heeft uitgevoerd. Het is de eerste pilot onder de vlag van de Kennisalliantie Inclusie en Technologie en deze is met succes afgerond.  In de  pilot bij Amfors Groep, het sociale werkbedrijf in de regio Amersfoort, krijgen medewerkers met een zogeheten Operator Support Systeem (OSS) op de werkplek geprojecteerde werkinstructies te zien. Het OSS leidt de medewerkers stap voor stap door hun taken en wijst tegelijkertijd op eventuele fouten. Uit de pilot is gebleken dat medewerkers met OSS meer en complexere taken aan kunnen met minder persoonlijke begeleiding, dan bij hetzelfde werk zonder OSS. Ook wordt de leertijd aanzienlijk verkort. Het resultaat is dat de productiviteit snel toeneemt, het aantal fouten afneemt en de medewerkers bovendien ook meer plezier hebben in het werk. Effect op zelfvertrouwen De pilotperiode was te kort om het effect op de persoonlijke groei van medewerkers te onderzoeken. Maar de ervaringen van de testdeelnemers en hun begeleiders wijzen erop dat het zelfvertrouwen toe kan nemen doordat de medewerkers zelfstandiger kunnen werken met minder begeleiding. Eén van de begeleiders in de pilot zei: ‘Een test van 1-2 uur levert medewerkers al meer zelfwaarde op.’ Kennisalliantie Inclusie en Technologie De pilot bij Amfors is de eerste onder de vlag van de Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT), een initiatief van TNO, Cedris en SBCM. KIT wil in 2018 vijf pilots uitvoeren. Pilot twee is dit voorjaar uitgevoerd bij  Senzer, het werkbedrijf in Helmond. Een derde pilot bij  UW in Utrecht, start binnenkort. In deze pilots onderzoekt KIT de meerwaarde van inzet van nieuwe technologie per werksoort, met het oog op inzetbaarheid en ontwikkeling van medewerkers. Deze kennis gebruikt KIT samen met bedrijven, technologiepartners en investeerders voor verdere implementatie en opschaling. Door gerichte inzet van nieuwe technologie ontstaan er nieuwe kansen op duurzaam werk voor mensen met een beperking

Lees meer