ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Inclusieve technologie: een blinde vlek voor HRM?

“Dit is eigenlijk ons domein, maar we realiseren het ons vaak niet.” Het is een veelzeggende uitspraak van een HR-professional die deelnam aan een onderzoek van Ineke van Kruining (Avans Hogeschool/ CoE BWNO /TINT West-Brabant) en Sjoerd de Vries (voorheen Saxion/TINT Apeldoorn, inmiddels Hanze). Inclusieve technologie biedt kansen voor de arbeidsmarkt. Maar dan moeten organisaties deze technologie wel (her)kennen en de meerwaarde zien. Daar ligt een kans voor HRM.

De aanleiding: wie pakt de regie?

Inclusieve technologie, zoals hulpmiddelen die werk toegankelijker en langer vol te houden  maken, kan enorme impact hebben hebben op werkgeluk, duurzame inzetbaarheid en personeelskrapte. Echter wordt bij het woord technologie vaak naar ICT gekeken, terwijl duurzame inzetbaarheid, diversiteit en het goed kunnen uitvoeren van werk binnen het vakgebied van HR vallen. Maar HR-professionals voelen zich vaak niet aangesproken als het om technologie gaat. Dat is zonde, want het potentieel van technologie voor inclusie is groot, zeker in tijden van arbeidskrapte. Daarom onderzochten Van Kruining en De Vries hoe (aankomend) HRM-professionals aankijken tegen het gebruik van technologie om inclusie op de werkvloer te bevorderen.

Wat weten HRM’ers eigenlijk over inclusieve technologie?

Om dat beter te begrijpen, werden vanuit de hogescholen Avans en Saxion achttien HRM-professionals uit het werkveld geïnterviewd. Ook deden zij een enquête onder HRM-studenten, 77 studenten reageerden. Wat blijkt? Zowel professionals als studenten staan positief tegenover inclusieve technologie. Maar de kennis erover is beperkt. HRM’ers weten vaak niet welke technologieën er zijn, welke subsidies beschikbaar zijn of hoe wet- en regelgeving in elkaar zit. Studenten geven aan dat ze er tijdens hun opleiding nauwelijks iets over leren, maar ze het wel belangrijk vinden om hiermee aan de slag te gaan in hun toekomstige werk.

Een interessante uitkomst van het onderzoek is het verschil in motivatie om te leren over inclusieve technologie tussen de twee groepen. De onderzoekers vroegen naar drie mogelijke drijfveren voor het inzetten van inclusieve technologie:

  1. Economische rationaliteit: technologie gebruiken om personeelstekorten op te vangen.
  2.  Sociale legitimiteit: technologie inzetten omdat het ‘het juiste is om te doen’.
  3. Werknemerswelzijn: technologie gebruiken om werk veiliger of toegankelijker te maken voor individuele werknemers.

HRM-professionals denken vooral vanuit de eerste twee perspectieven: economische noodzaak en sociaal werkgeverschap. Studenten kiezen juist massaal voor het derde perspectief: werknemerswelzijn. Een optimistisch signaal, vindt Van Kruining, al erkent ze ook dat dit idealisme in de praktijk soms wordt ingehaald door financiële of organisatorische realiteit.

HRM kan het verschil maken

Wat betekent dit nu? Volgens de onderzoekers is het belangrijk dat HRM zich meer bewust wordt van de rol die zij kunnen en moeten spelen. Technologie raakt immers steeds meer aspecten van het werk: van werving tot scholing en van productiviteit tot duurzame inzetbaarheid. Van Kruining: “Technologie is geen ICT-feestje. Het is juist HR die kan zorgen voor draagvlak, training, maatwerk en goede implementatie. Maar dan moet je er wel vanaf het begin bij zijn.”
En dat begint al in het onderwijs. Hoewel het curriculum van HRM-opleidingen al vol zit, pleit Van Kruining ervoor om studenten minstens bewust te maken van de mogelijkheden van technologie voor inclusie en oplossen van personele krapte en van hun eigen rol daarin. “Je hoeft geen techneut te worden, maar wel weten dat er iets te winnen valt. En waar je terecht kunt als je er meer over wilt weten.”

Een uitnodiging aan HRM

Het onderzoek van Van Kruining en De Vries was een eerste verkenning, een pilot met relatief kleine aantallen. Maar de signalen zijn duidelijk. Inclusieve technologie biedt kansen voor organisaties en hun mensen. En HRM-professionals hebben de sleutel in handen om deze kansen te verzilveren.
De oproep van de onderzoekers is dan ook helder: “Sta op als HRM. Zie technologie als jouw werkterrein. En help inclusie echt mogelijk te maken.”
Gelukkig zijn er al plekken waar HRM-professionals terecht kunnen. Zoals bij een TINT waar kennis wordt gedeeld en pilots worden ondersteund. Ook is er sinds kort een subsidieregeling voor het mkb, waarmee organisaties laagdrempelig stappen kunnen zetten met inclusieve technologie.

Meer weten?

Neem voor vragen over de subsidieregeling contact op met Uitvoering van Beleid van SZW. Neem voor andere vragen over inclusieve technologie contact op met KIT of een regionale TINT en lees de inspirerende praktijkvoorbeelden.

 

Recente artikelen

AI-cloning maakt communicatie effectiever én persoonlijker bij Novon Schoonmaak

  • AI
  • Schoonmaakbranche

Hoe verbind je ruim 2800 medewerkers met 51 verschillende nationaliteiten, verspreid over honderden locaties, met elkaar en met hun werkgever? Bij Novon Schoonmaak vonden ze een innovatieve oplossing: een digitale kloon van hun commercieel directeur Markku Weingärtner. Zijn AI-avatar spreekt medewerkers toe in hun eigen taal – van Nederlands tot Oekraïens – en maakt zo interne communicatie persoonlijker, duidelijker en inclusiever.

Lees meer
AI-cloning maakt communicatie effectiever én persoonlijker bij Novon Schoonmaak
Uitgelicht

Dag van de Digitale Inclusie

  • Digitale toegankelijkheidstechnologie
  • gelijkwaardigheid
  • Inclusieve arbeidsmarkt

Elke laatste maandag van november is het de dag van de Digitale Inclusie. Deze dag gaat erover dat technologie gelijkheid en kansen bevordert. Op deze dag vragen wij ons af... zou het niet bijzonder zijn als technologie ervoor kan zorgen dat iedereen kan meedoen? Want ook op die manier zorgt technologie voor meer gelijkwaardigheid en meer kansen.

Lees meer
Dag van de Digitale Inclusie
Uitgelicht

Zeg niet: ‘Goed idee’, maar: ‘Wat goed dat je een idee hebt!’

  • Innovatie campagnes
  • TINK Cedris

Ideeën heb je nodig voor innovatie en door innovatie campagnes kan je vraagstukken oplossen. Dat zeggen Steven Kop van Accept Mission, leveren idee & innovatie software, en Kim Kooke van Weener XL, het werk- en ontwikkelbedrijf van de gemeente ’s-Hertogenbosch. Ze deelden tijdens de TINK Cedris op 11 juni hun adviezen over hoe je succesvolle innovatie campagnes organiseert.

Lees meer
Zeg niet: ‘Goed idee’, maar: ‘Wat goed dat je een idee hebt!’

De waarde van technologie voor mensen met een ondersteuningsvraag

  • CTI
  • Inclusieve technologie

Coalitie voor Technologie en Inclusie (CTI) heeft acht pilots uitgevoerd met 223 deelnemers waarbij is gekeken naar positieve praktijkervaringen met inclusieve technologie. In de pilots is gebruik gemaakt van verschillende soorten persoonsgebonden, productiegebonden en begeleidingsgerichte technologie. UWV heeft hierover een Kennisverslag uitgebracht. Wij delen graag de belangrijkste punten.

Lees meer
De waarde van technologie voor mensen met een ondersteuningsvraag

Werkkracht zet VRelax in om kandidaten te ondersteunen te ontspannen

  • Virtual Reality

Werkkracht zet VRelax in om kandidaten te ondersteunen te ontspannen. Hoe zorg je ervoor dat mensen hun stressniveau op de werkvloer kunnen verlagen? Welke technologie is hiervoor inzetbaar? KIT ging in gesprek met werkcoach Sjoerd van Eck, projectleider Pieter Schortemeijer van Werkkracht, en Business Developer Frank Nuus van VRelax. Sinds een aantal maanden wordt de app van VRelax ingezet in het groeikrachtprogramma van Werkkracht.

Lees meer
Werkkracht zet VRelax in om kandidaten te ondersteunen te ontspannen

Inzet van technologie helpt zowel klanten als medewerkers van DZB Leiden vooruit

  • DZB Leiden
  • Inclusieve technologie

Hoe blijf je als sociaal ontwikkelbedrijf relevant voor je klanten en zorg je ervoor dat je mensen aan het werk kunnen blijven? KIT ging in gesprek met Feiko Mulder, accountmanager bij DZB Leiden, over hoe zij technologie inzetten om ervoor te zorgen dat de mensen die extra ondersteuning nodig hebben op de werkplek, aan het werk kunnen blijven.

Lees meer
Inzet van technologie helpt zowel klanten als medewerkers van DZB Leiden vooruit