ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsEventsWat wij doenKIT

Innovatie bij Werkse! in Delft - De kracht van samenwerken en lef tonen

Tijdens het laatste TINK Cedris webinar nam sociaal ontwikkelbedrijf Werkse! uit Delft de deelnemers mee in de wijze waarop zij inzetten op innovatie. Het gaat in deze bijdrage dus niet zozeer over toepassing van technologische innovaties, maar veel meer over het ontwikkelen van goede inbedding van innovatie in de organisatie. Werkse! geeft een kijkje in de keuken.

  • Sociale innovatie
  • Werkse!
Buitenkant van het pand van Werkse! Voorzien van groen/blauw logo

Vanaf 2019 is Werkse! nog bewuster gaan inzetten op innovatie en ontwikkeling. In 2019 werd onder de naam BHAG Delft gestart met een samenwerkingsverband van 10 partijen in het sociaal domein om een groot gezamenlijk doel te bereiken: halvering van het aantal bijstandsgerechtigden in 4 jaar tijd.

In 2020 startte Werkse! intern een innovatief project rond inclusieve technologie: de slimme bril. l . En in 2021 startte Werkse! met een aantal partners de zorghub. Deze innovatieve insteek vereiste een nauwe samenwerking met de afdeling Ontwikkeling. Vanaf 1 januari 2022 is de business unit Innovatie & Ontwikkeling binnen Werkse! ontstaan. Daarmee heeft innovatie een vaste plek in de organisatie gekregen. Dit onderstreept het belang dat Werkse! hier aan hecht. Maar hoe doe je dat dan: innovatie?

Nauw samenwerken in het sociaal domein

Om goede resultaten te bereiken is er nadrukkelijk voor gekozen nauw samen te werken met partners uit het sociaal domein. Iedereen heeft eenzelfde doel: mensen aan passend werk krijgen. Dus waarom zou je de krachten niet bundelen? In plaats van op eilandjes, los van elkaar, te werken.

Andere mindset

Om het samen tot een succes te maken is verandering van de mindset wel noodzakelijk. Dit houdt in dat afspraken ook echt worden nagekomen. Van ‘ja maar’ naar ‘ja’. Durf groot te denken, stel een ‘onbereikbaar’ doel, en bedenk wat jij kunt bijdragen. In het geval van de BHAG Delft werd als doel gesteld: halvering van het aantal bijstandsgerechtigden in Delft in 4 jaar, naar 1750, ten opzichte van 3500 in januari 2019. Belangrijke ingredienten waren eigenaarschap en daadkracht.

Innovatie binnen Werkse!

Hoe is Werkse zelf aan de slag gegaan met innovatie. Uitgangspunten zijn:

  • De mens centraal
  • Technologie waar nodig en mogelijk inzetten ter ondersteuning
  • Samenwerken en steeds naar buiten blijven kijken
  • Vrijheid en budget om nieuwe dingen vorm te geven
  • Innovatie sessies met ‘wilde ganzen’ – meedenkers uit onverwachte hoek

Succesfactoren innovatie

Belangrijke factoren die de kans op succes verhogen

  • Het lef om nieuwe technieken toe te passen
  • Risico geld beschikbaar stellen
  • Samenwerken
  • Inzetten van ‘wilde ganzen’

Randvoorwaarden innovatie

Naast de succesfactoren zijn er ook belangrijke randvoorwaarden:

  • Draagvlak – probeer iedereen in de organisatie mee te krijgen
  • Vraag een hard commitment van samenwerkingspartners
  • Transparant en open communiceren – leg nadruk op wat betekent het voor de organisatie om te innoveren
  • Innoveren is ook falen – Tria and error
  • Voldoende financiering/ risico geld

Innoveren is een continu proces. Stop niet als het even tegenzit, maar kijk hoe dit komt en hoe je eventueel verder kunt gaan. Ook van pilots die minder succesvol zijn kan je veel leren en dit weer meenemen bij een volgend project.

Pilot: een slimme bril bij het orderpicken

Lees hier het artikel wat eerder verscheen over de pilot een slimme bril bij het orderpicken. Onderzocht door TNO en Werkse!

 

Recente artikelen

Bor Veen en Pieter Schortemeijer over succes en ‘mislukkingen’

  • Kijken naar Kansen
  • Werkkracht

De ‘gewoon doen, we zien wel waar het schip strandt’– mentaliteit doet tekort aan de ambities van Werkkracht. Ze weten wat ze doen, maar kaderen van tevoren niet wat de uitkomsten moeten zijn. Want zelfs als het niet werkt, leer je daar weer van. En heb je de volgende keer een betere kans van slagen.

Lees meer
Links Pieter Schortemeijer en rechts Bor Veen
Uitgelicht

Victor van Dinten over navigatie in gebouwen door naext

  • Meet the Maker
  • naext

Hoe kan je de kennis over navigatiekaarten in parkeergarages inzetten om maatschappelijke impact te maken? Victor van Dinten deed dat door naext op te richten. Waar de meeste navigatieapps, zoals Google Maps, stoppen zodra je bij het gebouw bent aangekomen, gaat naext een stap verder. Dit platform maakt de binnenkant van gebouwen toegankelijker voor mensen met een ondersteuningsvraag, door alle instructies te geven die je nodig hebt om op een stressvrije manier de weg te vinden.

Lees meer
Foto van de oprichter van naext, Victor van Dinten
Uitgelicht

Van lichtprojectie tot vertaaloortje: de mens centraal

  • A+O fonds
  • A+O metalektro
  • Column

Column van Asief Habiboellah directeur van Stichting A+O Metalektro. Hij draagt als directeur – en als mens – inclusieve technologie een warm hart toe. Heeft jouw bedrijf nog koudwatervrees? Asief neemt je mee.

Lees meer

De inzet van inclusieve technologie bij SDD

  • TINT Apeldoorn

Voor werkgevers biedt de inzet van inclusieve technologie een oplossing voor de huidige arbeidskrapte. Maar hoe geef je hier als werkgever concreet vorm aan? En welke inspirerende voorbeelden bestaan er al? TINT Apeldoorn verzameld praktijkverhalen van werkgevers ter inspiratie. Dit keer is de beurt aan SDD.

Lees meer

Wat is cognitieve support technologie?

  • Cognitieve Support Technologie

Inclusieve technologie omvat een breed scala aan toepassingen. Wat valt er precies onder? Om die vraag te beantwoorden, belichten we de verschillende soorten inclusieve technologie. Deze keer leggen we uit wat cognitieve support technologie (CST) inhoudt.

Lees meer
Wat is cognitieve support technologie?

Digitale werkinstructies bij maatwerkbedrijf Mariasteen

  • Cognitieve Support Technologie
  • Digitale werkinstructies

Bij Mariasteen in België maken ze gebruik van digitale werkinstructies. Er zijn verschillende aanbieders van platformen, maar bij Mariasteen koos men voor Axele on-the-job van Axians. Een platform dat eenvoudig te begrijpen is en waar iedereen mee aan de slag kan. An Defossez, Diensthoofd methodedienst, en Inge Scharlaken, Projectverantwoordelijke processen en digitalisering, vertellen over de keuze voor het platform, de voordelen en de reacties van medewerkers op deze technologie.

Lees meer
Gebruiker is aan het werk en ziet op tabblad digitale werkinstructies.