ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Innovatie bij Werkse! in Delft - De kracht van samenwerken en lef tonen

Tijdens het laatste TINK Cedris webinar nam sociaal ontwikkelbedrijf Werkse! uit Delft de deelnemers mee in de wijze waarop zij inzetten op innovatie. Het gaat in deze bijdrage dus niet zozeer over toepassing van technologische innovaties, maar veel meer over het ontwikkelen van goede inbedding van innovatie in de organisatie. Werkse! geeft een kijkje in de keuken.

  • Sociale innovatie
  • Werkse!
Innovatie bij Werkse! in Delft - De kracht van samenwerken en lef tonen

Vanaf 2019 is Werkse! nog bewuster gaan inzetten op innovatie en ontwikkeling. In 2019 werd onder de naam BHAG Delft gestart met een samenwerkingsverband van 10 partijen in het sociaal domein om een groot gezamenlijk doel te bereiken: halvering van het aantal bijstandsgerechtigden in 4 jaar tijd.

In 2020 startte Werkse! intern een innovatief project rond inclusieve technologie: de slimme bril. l . En in 2021 startte Werkse! met een aantal partners de zorghub. Deze innovatieve insteek vereiste een nauwe samenwerking met de afdeling Ontwikkeling. Vanaf 1 januari 2022 is de business unit Innovatie & Ontwikkeling binnen Werkse! ontstaan. Daarmee heeft innovatie een vaste plek in de organisatie gekregen. Dit onderstreept het belang dat Werkse! hier aan hecht. Maar hoe doe je dat dan: innovatie?

Nauw samenwerken in het sociaal domein

Om goede resultaten te bereiken is er nadrukkelijk voor gekozen nauw samen te werken met partners uit het sociaal domein. Iedereen heeft eenzelfde doel: mensen aan passend werk krijgen. Dus waarom zou je de krachten niet bundelen? In plaats van op eilandjes, los van elkaar, te werken.

Andere mindset

Om het samen tot een succes te maken is verandering van de mindset wel noodzakelijk. Dit houdt in dat afspraken ook echt worden nagekomen. Van ‘ja maar’ naar ‘ja’. Durf groot te denken, stel een ‘onbereikbaar’ doel, en bedenk wat jij kunt bijdragen. In het geval van de BHAG Delft werd als doel gesteld: halvering van het aantal bijstandsgerechtigden in Delft in 4 jaar, naar 1750, ten opzichte van 3500 in januari 2019. Belangrijke ingredienten waren eigenaarschap en daadkracht.

Innovatie binnen Werkse!

Hoe is Werkse zelf aan de slag gegaan met innovatie. Uitgangspunten zijn:

  • De mens centraal
  • Technologie waar nodig en mogelijk inzetten ter ondersteuning
  • Samenwerken en steeds naar buiten blijven kijken
  • Vrijheid en budget om nieuwe dingen vorm te geven
  • Innovatie sessies met ‘wilde ganzen’ – meedenkers uit onverwachte hoek

Succesfactoren innovatie

Belangrijke factoren die de kans op succes verhogen

  • Het lef om nieuwe technieken toe te passen
  • Risico geld beschikbaar stellen
  • Samenwerken
  • Inzetten van ‘wilde ganzen’

Randvoorwaarden innovatie

Naast de succesfactoren zijn er ook belangrijke randvoorwaarden:

  • Draagvlak – probeer iedereen in de organisatie mee te krijgen
  • Vraag een hard commitment van samenwerkingspartners
  • Transparant en open communiceren – leg nadruk op wat betekent het voor de organisatie om te innoveren
  • Innoveren is ook falen – Tria and error
  • Voldoende financiering/ risico geld

Innoveren is een continu proces. Stop niet als het even tegenzit, maar kijk hoe dit komt en hoe je eventueel verder kunt gaan. Ook van pilots die minder succesvol zijn kan je veel leren en dit weer meenemen bij een volgend project.

Pilot: een slimme bril bij het orderpicken

Lees hier het artikel wat eerder verscheen over de pilot een slimme bril bij het orderpicken. Onderzocht door TNO en Werkse!

 

Recente artikelen

All I want for Christmas…

  • Column
  • Inclusieve arbeidsmarkt
  • MKB-subsidie

Iedereen heeft andere wensen voor kerstmis. Maar voor diegenen die op hun verlanglijst hebben staan ‘meer medewerkers’: kijk dan eens naar de mogelijkheden van technologie. En met behulp van die subsidie, is het niet langer de vraag óf, maar wanneer… zo geven we samen invulling aan die vanzelfsprekend inclusieve arbeidsmarkt!

Lees meer
All I want for Christmas…
Uitgelicht

Wordt technologie voor inclusie al gebruikt?

  • Arbeidsmarkt
  • Inclusief
  • Onderzoek

Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT) onderzocht of en hoe werkgevers Inclusieve Technologie inzetten op de werkvloer. Daarvoor ontvingen alle 104 leden van Cedris een vragenlijst, over het gebruik van inclusieve technologie binnen hun onderneming.

Lees meer
Wordt technologie voor inclusie al gebruikt?
Uitgelicht

De VR-bril is er voor ‘fun’ én het helpt bij werk(keuzes)!

  • Inclusieve technologie
  • Loopbaanoriëntatie
  • VR loopbaanorientatie

Loopbaancoaches kunnen VR inzetten bij de begeleiding van hun klanten. Want als je met een VR-bril bijvoorbeeld kunt ‘meekijken’ met het werk in de zorg, dan krijg je snel een beeld van wat het werk inhoudt. En of het iets voor je is.

Lees meer
De VR-bril is er voor ‘fun’ én het helpt bij werk(keuzes)!

Breman Installatie besteedt aandacht aan Inclusieve Technologie

  • Inclusieve arbeidsmarkt
  • Innovatieve technologie

Om meer te weten over Inclusieve Technologie en wat daarvoor nodig is, werd de Kennisalliantie Inclusieve Technologie gevraagd om informatie en advies. Vanuit KIT zijn we blij dat een bedrijf zoals Breman hieraan aandacht besteedt en dit verder wil uitbouwen.

Lees meer
Breman Installatie besteedt aandacht aan Inclusieve Technologie

Technologie en menselijk handelen gaan hand in hand

  • Implementatie
  • Inclusieve technologie

In moderne organisaties speelt technologie een grote rol bij bijna elke verandering. Nieuwe digitale systemen, apps, platforms of automatiseringsoplossingen worden vaak gepresenteerd als dé sleutel tot innovatie, efficiëntie en inclusie. Maar in de praktijk komt dat niet altijd uit. Implementaties stranden, systemen worden slechts gedeeltelijk gebruikt of leiden zelfs tot nieuwe vormen van uitsluiting. Dit roept de vraag op: bepaalt technologie hoe wij werken, of bepalen wij hoe technologie werkt? In deel 3 in deze reeks nemen we je mee naar het antwoord.

Lees meer
Technologie en menselijk handelen gaan hand in hand

AI-cloning maakt communicatie effectiever én persoonlijker bij Novon Schoonmaak

  • AI
  • Schoonmaakbranche

Hoe verbind je ruim 2800 medewerkers met 51 verschillende nationaliteiten, verspreid over honderden locaties, met elkaar en met hun werkgever? Bij Novon Schoonmaak vonden ze een innovatieve oplossing: een digitale kloon van hun commercieel directeur Markku Weingärtner. Zijn AI-avatar spreekt medewerkers toe in hun eigen taal – van Nederlands tot Oekraïens – en maakt zo interne communicatie persoonlijker, duidelijker en inclusiever.

Lees meer
AI-cloning maakt communicatie effectiever én persoonlijker bij Novon Schoonmaak