ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Innovatie is geen strakke businesscase, kwaliteit mag wat kosten

Terugblik op TINK Open Café van 9 april waar werkgever Itho Daalderop en werkleerbedrijf Werkzaak Rivierenland deelnemers meenamen over de inzet van digitale werkinstructies. Hoe gaat zo’n samenwerking, wat zijn de geleerde lessen en welke aanbevelingen hebben ze voor andere bedrijven.

  • Digitale werkinstructies
  • TINT Rivierenland
  • Werkzaak Rivierenland
Innovatie is geen strakke businesscase, kwaliteit mag wat kosten

Tijdens deze bijeenkomst van KIT en De Normaalste Zaak bespreken we een praktijkcase met digitale werkinstructies. Richard van Gelder, verantwoordelijk voor productie en logistiek bij Itho Daalderop en Malinda Janssen, programma manager Technologie en Inclusie bij Werkzaak Rivierenland, draaiden samen een pilot met digitale werkinstructies. Zij vertellen hoe de pilot tot stand is gekomen en wat de resultaten zijn.

Casus: foutloos inpakken onderdelen

Een samenwerking in het Rivierenland tussen Itho Daalderop, een bedrijf gericht op het verduurzamen van woningen, en Werkzaak Rivierenland, werkleerbedrijf, laat zien hoe inclusieve technologie in de praktijk toegepast wordt.

Itho Daalderop werkt al 30 jaar met mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt. Deze groep mensen heeft een eigen werkbegeleider van Werkzaak Rivierenland binnen de organisatie, maar verder zijn het medewerkers als ieder ander. Richard: ”Wij zijn hier al lang mee bezig, maar ik zie dat het in de markt steeds belangrijker wordt wat je sociale factor is. Het weegt mee bij de inschrijving op projecten en het is inmiddels onderdeel van onze commerciële propositie.”

Het uitgangspunt voor deze pilot voor Itho Daalderop was de wens om foutloos te werken bij het inpakken van onderdelensets. Het gaat om doosjes met onderdelen als bouten, moeren, pluggen, ringetjes en beugeltjes in behoorlijke aantallen. De kans op verkeerd tellen is bij iedereen aanwezig, niet alleen bij medewerkers met een ondersteuningsbehoefte.

Samen met Werkzaak Rivierenland werd onderzocht hoe en welke technologie zou kunnen helpen. Na een traject kozen zij voor projectie technologie met de software van een weegschaal. In plaats van te tellen zorgt het gewicht voor de juiste aantallen. De medewerker krijgt aanwijzingen met behulp van het oplichten van de in te pakken onderdelen.

Lees meer over de geleerde lessen, aanbevelingen en conclusies van deze pilot.

Recente artikelen

AI-cloning maakt communicatie effectiever én persoonlijker bij Novon Schoonmaak

  • AI
  • Schoonmaakbranche

Hoe verbind je ruim 2800 medewerkers met 51 verschillende nationaliteiten, verspreid over honderden locaties, met elkaar en met hun werkgever? Bij Novon Schoonmaak vonden ze een innovatieve oplossing: een digitale kloon van hun commercieel directeur Markku Weingärtner. Zijn AI-avatar spreekt medewerkers toe in hun eigen taal – van Nederlands tot Oekraïens – en maakt zo interne communicatie persoonlijker, duidelijker en inclusiever.

Lees meer
AI-cloning maakt communicatie effectiever én persoonlijker bij Novon Schoonmaak
Uitgelicht

Dag van de Digitale Inclusie

  • Digitale toegankelijkheidstechnologie
  • gelijkwaardigheid
  • Inclusieve arbeidsmarkt

Elke laatste maandag van november is het de dag van de Digitale Inclusie. Deze dag gaat erover dat technologie gelijkheid en kansen bevordert. Op deze dag vragen wij ons af... zou het niet bijzonder zijn als technologie ervoor kan zorgen dat iedereen kan meedoen? Want ook op die manier zorgt technologie voor meer gelijkwaardigheid en meer kansen.

Lees meer
Dag van de Digitale Inclusie
Uitgelicht

Door een app meer regie over je stress?

  • Psychische beperking
  • Stress meting device
  • TNO

Meer regie over hun stress: dat is wat de cliënten van Emerhese Flevoland, het autisme expertise centrum van GGZ Centraal, graag willen. De app SAM die onderzoeksinstituut TNO samen met hen en hun behandelaars heeft ontwikkeld moet hierbij helpen.

Lees meer
Door een app meer regie over je stress?

VR bril ingezet bij baan oriëntatie voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt

  • Inclusieve technologie
  • Virtual Reality

Een Virtual Reality (VR) bril waarbij mensen met afstand tot de arbeidsmarkt kennismaken met verschillende beroepen/ functies binnen een bedrijf. Hoe werkt dit in de praktijk? KIT sprak met Dennis Zeldenrust, jobcoach van Weener XL, waar ze werkzoekenden kennis lieten maken met de VR bril.

Lees meer
VR bril ingezet bij baan oriëntatie voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt

Kun je door inzet van technologie als dove of slechthorende medewerker actief deelnemen aan een vergadering?

  • Doof
  • Inclusieve technologie
  • Lichamelijke beperking
  • Slechthorend

Nederland telt 500.000 doven en slechthorenden en 1/3 hiervan behoort tot de beroepsbevolking. Voor deze mensen is het een uitdaging om actief deel te nemen aan gesprekken en overleggen. Kan technologie slechthorende of dove medewerkers hier een bijdrage leveren? KIT sprak hierover met Jari Hazelebach, co-founder en CEO van het bedrijf SpeakSee.

Lees meer
Kun je door inzet van technologie als dove of slechthorende medewerker actief deelnemen aan een vergadering?

Inclusieve technologie voor mensen met een psychosociale arbeidsbeperking

  • Inclusieve technologie
  • Psychosociale belemmeringen
  • TNO

Inclusieve technologie is technologie waarmee mensen met een beperking, in dit geval een psychosociale arbeidsbeperking, aan het werk kunnen komen en blijven. Maar hoe bepaal je wat je gebruikt en hoe maak je de beste keuze? Sociaal bestek besteedde hier aandacht aan.

Lees meer
Inclusieve technologie voor mensen met een psychosociale arbeidsbeperking