ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Innoveren is falen en weer doorgaan

Speciaal voor Cedris leden organiseerde KIT op 29 maart een TINK Cedris sessie. Met als onderwerp: geleerde lessen bij inzet van 4 inclusieve technologieën. Een interessante sessie waarin werkbedrijf Amfors (Inclusive Fieldlab) de deelnemers meenam in waarom zij inzet op nieuwe technologie en de lessen die zij tot nu toe heeft opgedaan.

  • Inclusieve technologie
  • TINK
Innoveren is falen en weer doorgaan

Hoe te innoveren

Amfors innoveert met inzet van bestaande technische hulpmiddelen en kijkt hoe deze kunnen worden ingezet bij medewerkers met een beperking. De innovatie komt altijd vanuit een vraag of idee. Ze maken gebruik van een 7-fasen model: van idee naar borging. De ontwikkeling wordt samen met de medewerkers gedaan, aangezien zij degenen zijn die er mee moeten werken.

Geleerde lessen en uitdagingen bij 4 technologieën

Spire

De Spire is een apparaatje dat de ademhaling meet en biofeedback geeft. Hierdoor krijgen medewerkers inzicht in (ont)spanning in je lichaam. Het wordt met name ingezet voor medewerkers met stressklachten.
Geleerde les: Technologie is nooit de hele oplossing. De Spire zorgt er niet voor dat het direct beter gaat. Ook medewerkers hebben hier zelf een aandeel in. Daarom is er gekozen om naast de Spire ook de training ‘Fluitend naar het werk’ te starten.
Uitdaging: De Spire is gemaakt door een externe partij, hierdoor ontstaat afhankelijkheid. Nu de fabrikant heeft besloten zich op andere zaken te richten is de Spire niet meer beschikbaar. Binnen Amfors wordt nu gekeken naar een ander apparaat.

Exoskelet

Een exoskelet is een uitwendig mechanische skelet dat fysieke ondersteuning biedt.
Geleerde les: Weinig mensen worden graag ‘geholpen’. Waarbij Amfors de exoskelet als goede ondersteuning zag, bleek dat medewerkers moeite hadden zich door het exoskelet te laten ondersteunen. Ze wilden het liever zelf doen en niet anders zijn dan andere collega’s. Wegnemen van stigma en intrinsieke motivatie zijn hier erg belangrijk, daarom is er een begeleidingstraject opgezet.
Uitdaging: Het correct afstellen van het exoskelet is een cruciale factor. Als het exoskelet voor de desbetreffende medewerker op een gegeven moment niet goed is afgesteld, kan de medewerker ervaren dat het exoskelet minder of verkeerd ondersteunt. Hierdoor kan het als niet zinvol worden ervaren.

Cobot

Een collaborative Robot oftewel cobot is een robot die samenwerkt met een mens.
Geleerde les: Medewerkers in contact brengen met de nieuwste technologie, draagt bij aan de toekomstige acceptatie van technologie. Het wordt steeds normaler dat er technologie komt kijken bij het werken.
Uitdaging: De implementatiefase is lang, waardoor dit kan leiden tot frustratie en negatief beeld van de innovatie.

Smart beamer

Een smart beamer projecteert werkinstructies op het werkblad. Zo weet een medewerker stap voor stap wat hij of zij moet doen.
Geleerde les: Zoek naar eenvoudige oplossingen, waarbij je als organisatie bij voorkeur zelf de werkinstructies kunt maken en aanpassen. Zo ben je niet afhankelijk van de leverancier.
Uitdaging: De juiste match vinden tussen de innovatie en werkplek. Het is belangrijk dat de werkzaamheden geschikt zijn voor de smart beamer.

Doel van inzet technologie

De inzet van technologie heeft vooral als doel het effect op medewerkers. Door het gebruik van technologie kan de medewerker meer zelfvertrouwen opdoen en/of meer afwisselend werk uitvoeren. Dit zorgt in de regel voor een positief effect.

KIT kijkt terug op een interessant webinar, waarin duidelijk wordt dat innovatie het denken aanzet, dat innoveren ook betekent dat niet alles lukt, maar dat het altijd leidt tot nieuwe inzichten.

TINK Cedris

Houd onze website in de gaten, de volgende TINK Cedris zal hier worden aangekondigd.

Heb je zelf een onderwerp die past bij TINK Cedris, neem contact met ons op via [email protected]

 

gerelateerde artikelen

Veel belangstelling voor de uitwisselingsessie Technologie & Inclusie

  • De Normaalste Zaak
  • Inclusieve technologie

Toepassen van inclusieve technologie Tijdens deze sessie werden er 3 korte presentaties gegeven met voorbeelden van technologie toepassingen en de voor- en nadelen. Paul Verbakel (Senzer, Helmond) vertelde o.m. over de inzet van het Operating Support System en de lessons learnt; Marko Terpstra (IBN Groep, Uden/Veghel) nam ons mee in o.a. hun innovatieroutes en de wereld van VR brillen. Harry de Boer (KIT en TNO) gaf een overzicht bij welke beperkingen en in welke fase van werk (vinden van werk, uitvoering van werk en duurzame inzetbaarheid) technologie kansrijke oplossingen kan bieden. Na de presentaties gingen de groepen uiteen in break-out sessies. Hier werd o.a. gesproken over waar behoefte aan is, en hoe je begint met inclusieve technologie. Zowel werkgevers, als aanbieders van inclusieve technologie waren bij deze sessies aanwezig. Checklist Inclusieve technologie De conclusie is dat er veel interesse is in inclusieve technologie; veel werkgevers zien mogelijkheden en willen stappen zetten. Tegelijkertijd realiseren werkgevers zich dat de ene technologie al veel verder ontwikkeld is dan de andere, en dat technologische innovatie ook een goede inbedding vergt. Met het oog daarop heeft KIT ook een checklist ontwikkeld. Download hier de KIT checklist. Downloaden presentatie Je kunt de presentatie van de uitwisselingsessie hier downloaden.

Lees meer

Cruciale rol voor begeleiders bij toepassing nieuwe technologie

  • Inclusieve technologie

Op 2 november besteedde KIT aandacht aan de uitkomsten van de pilots van de Coalitie Technologie voor Inclusie. In Sociaal Bestek van 14 december gaan Yannick Bleeker van Regioplan Beleidsonderzoek en Mike Grijseels van Athena Instituut nader in op de impact van nieuwe technologie en op de vraag hoe begeleiders (klantmanagers, loopbaanadviseurs, jobcoaches, arbeidsdeskundigen) een grote rol kunnen spelen in het verzilveren van de kansen van technologie voor inclusie. Diverse aspecten bij gebruik van nieuwe technologie Aan de hand van een concreet voorbeeld komen diverse aspecten naar voren. We noemen er een paar: In hoeverre is de gekozen technologie een goede oplossing voor het ervaren probleem? Neemt de technologie een belemmering echt weg of leidt het tot nieuwe problemen? Denk aan ergonomische klachten. Welke impact heeft de technologie op de werknemer en op de rol van de belegeider? In hoeverre behoudt de werknemer autonomie; wie stuurt wie aan? Hoe creëer je draagvlak binnen het bedrijf en voorkom je stigmatisering? Behoefte aan bijscholing professionals bij gebruik nieuwe technologie KIT kan zich vinden in de gestelde vragen. Veel vragen komen ook terug in de KIT checklist die elders op de website van KIT zijn gepubliceerd, op basis van onze kennis en ervaring. De checklist raakt aan een aantal valkuilen, en is uiteraard beperkt qua opzet en thema’s. In de oriënterende fase fungeert het als handreiking. KIT voorziet dat met de voortgaande snelle technologische ontwikkelingen en de behoefte aan maatwerk de bijscholing van professionals een belangrijk thema zal worden. Bron: “Professionals kunnen de kansen vaninclusieve technologie verzilveren” – Sociaal Bestek, 14 december. Je kunt het volledige artikel lezen op zorgwelzijn.nl door een gratis proefabonnement te nemen.

Lees meer

Coalitie Technologie voor Inclusie (CTI) deelt lessen uit pilots

  • Cobot
  • Exoskelet
  • Inclusieve technologie
  • Slimme technologie
  • Sociale innovatie

In hoeverre biedt technologie meerwaarde voor mensen met een ondersteuningsvraag. Lees de belangrijkste inzichten uit het onderzoek van CTI.

Lees meer

Handreiking voor werkgevers – technologie en psychosociale belemmeringen

  • Inclusieve technologie
  • Psychosociale belemmeringen
  • TNO

Zinvol en passend werk met goede technologie ondersteuning TNO heeft een uitgebreide handleiding ontwikkeld, met de mogelijkheid om snel te ontdekken welke verschillende technologische innovaties medewerkers optimaal kunnen laten functioneren en op het eigen niveau uitdagen. In de handreiking vertellen werkgevers en werknemers over hun ervaringen. Er wordt beschreven welke technologie relevant is bij welk type belemmering en hoe je dat in de praktijk kunt aanpakken. Van inzichten naar doen De handreiking geeft een mooi overzicht van veel voorkomende belemmeringen en belangrijke technologieën. En in een aantal cases ontmoet je medewerkers met psychosociale belemmeringen. Maar hoe ga je als ondernemer hier nu handen en voeten aan geven? Daartoe heeft TNO een Checklist voor innovatie, impact en implementatie van inclusieve technologie ontwikkeld.. Ook verwijst TNO naar de Checklist van de Kennisalliantie Inclusie en Technologie. Daarin zijn de ervaringen verwerkt van ondernemers en werkbedrijven die de afgelopen jaren zijn gestart met inclusieve technologie. Kennisclip: technologie voor mensen met een psychosociale belemmeringen Organisatie Vanuit de Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT) initiëren de partners – Cedris, SBCM en TNO onderzoeksprojecten om kennis over inclusieve technologie samen op te bouwen en breed te delen, met het oog op een meer inclusieve arbeidsmarkt. De handreiking is mede tot stand gekomen met hulp van een aantal sociale ondernemers en hun werknemers en experts op het gebied van arbeid en gezondheid, technologie, psychische klachten en duurzame inzetbaarheid en arbeidsmarkt. TNO voert het project uit en is gefinancierd door Instituut Gak. De handreiking technologie en psychosociale belemmeringen kunt u hier raadplegen.   Andere relevante publicaties: Checklist voor innovatie, impact en implementatie van inclusieve technologie Checklist KIT TNO Duurzame arbeidsparticipatie voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt Voor meer informatie verwijzen wij naar: Kim Kranenborg (Interaction Design researcher / Projectmanager TNO Sustainable Productivity & Employability [email protected]

Lees meer