In een kantooromgeving werken met inclusieve technologie
Bij de Rabobank werken ruim 59.000 mensen waarbij sommige mensen een visuele beperking, motorische beperking of gehoorbeperking hebben. Hiervoor maakt Rabobank gebruik van inclusieve technologie. Voor Rabobank is inclusief werken een belangrijk onderwerp.

Rabobank is een financiële dienstverlener en kent hierdoor veel verschillende bedrijfsprocessen. Om inclusie binnen de organisatie te bevorderen wordt technologie ingezet. De gebruikte technologieën hebben onder andere impact op de werkprocessen van de volgende functiegroepen:
- Visuele beperkingen: business manager;
- IT’ers;
- Regionaal klantcontact / advies. (bellen, mailen (Outlook), administratie);
- Servicedesk medewerkers. Zowel voor particulieren als zakelijke klanten.
Doelgroep
Binnen Rabobank werken mensen met een motorische beperking, gehoorbeperking, visuele beperking of neurodiverse mensen (ADD, autisme en dyslexi).
Doel
Medewerkers met een beperking laten werken in een kantooromgeving door ondersteuning van technologie.
Ingezette technologieën
Binnen Rabobank zijn ze met de volgende technologieën aan de slag gegaan.
Dragon bij motorische beperking
Dit is spraaksoftware om een computer mee te bedienen. Zo’n 30 mensen met een motorische beperking (dwarslaesie, RSI) werken hiermee.
NVDA + USA (Non Visual Desktop Access + Ultimate screen access) bij visuele beperking
Dit biedt visuele ondersteuning voor slechtzienden voor het bedienen van computers (Windows). Voor het begeleiden van de overstap naar NVDA werkt Rabobank samen met Babbage. Er werken bij Rabobank 25 mensen met een visuele beperking, waarvan 12 mensen NVDA gebruiken.
SpeakSee bij gehoorbeperking
Dit is software voor mensen met een gehoorbeperking. Pilot is gestart bij de Rabobank met 4 medewerkers. Waarbij de software bij fysieke meetings spraak omzet naar tekst.
Binnen Rabobank werkte men eerst, zonder de medewerkers vooraf te betrekken, met verschillende softwarepakketten (Zoomtext, etc.). Inmiddels worden medewerkers bevraagd op hun behoeften.
Voordelen werken met technologie
Het werken met technologie zorgt voor verschillende voordelen bij de medewerkers met een beperking.
- Medewerkers kunnen zelfstandiger werken;
- Het werktempo is omhoog gegaan;
- Ze worden getraind in het werken met commando’s en sneltoetsen. Effect: mensen mét beperking werken sneller dan mensen zonder beperking.
Geleerde lessen
De inzet van technologie levert belangrijke lessen op voor de Rabobank.
NVDA/Dragon: belangrijk eerst de software in testomgeving te laten gebruiken. Daarna certificeren en testen of de technologie niet conflicteert met andere software. Daarna plan opstellen van ontsluiting.
SpeakSee: gestart in pilot vorm en daarna verder uitbreiden. Hierbij is een belangrijk punt dat Rabobank een streng risk-assessment omtrent AVG en veiligheid hanteert. Daar moet in het vervolg beter op worden gelet en medewerkers van het risk en compliance team eerder betrekken. Ook dient er goed te worden onderzocht of de desbetreffende technologie een Cloud-technologie is (waarbij data dus naar ‘buiten’ gaat). Daar liggen de veiligheidseisen namelijk het hoogst.
Vergoeding technologie
Bij het UWV zijn er diverse regelingen om technologie, die een medewerker ondersteunt in het werk, te vergoeden.
Het is mogelijk om dit als medewerker aan te vragen, maar ook als werkgever. Neem hiervoor contact op met het UWV.