ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Maak het niet zo ingewikkeld

Waarom maken we het zo moeilijk? Wie financiering voor een technologisch hulpmiddel nodig heeft om mee te kunnen doen op de werkvloer, belandt in een doolhof van regels, loketten en vinkjes. Je moet eerst een half jaar studeren voordat duidelijk is of in aanmerking komt voor een bril die teksten kan voorlezen of een systeem dat je spraak omzet in tekst.

  • Column

We zagen het in onze pilots met innovatieve technologische hulpmiddelen: dezelfde voorleesbril werd voor de één wél vergoed, voor de ander niet. Werk je regulier? UWV regelt het. Zit je in de bijstand of kom je uit de SW? Dan mag je naar de gemeente. En iedere gemeente hanteert weer haar eigen regeltjes. Leg dat maar eens uit aan iemand die gewoon zijn werk wil doen.

En dan de spraakherkenning. Je zou zeggen: handig hulpmiddel voor wie niet goed kan horen. Maar nee, het viel onder “hoormiddelen”. Dus hup, naar de zorgverzekeraar. Weer een ander loket, weer een ander vinkje.

Het wrange? De technologie ís er. Innovatief, creatief, klaar voor gebruik. Maar voordat je ermee aan de slag mag, moet je eerst door een doolhof waarvan de uitgang niet makkelijk te vinden is.

Gelukkig gloort er hoop. Er wordt serieus nagedacht over één loket. Over het aanpassen van regels zodat UWV moderne technologie gewoon kan vergoeden. Ook wordt er vanaf 1 oktober een subsidieregeling voor MKB-ers opengesteld waarvoor het niet uitmaakt of de werknemer al in dienst is en welke uitkeringsachtergrond de werknemer heeft. De subsidie is bedoeld voor aanschaf van een technologische toepassing om een (toekomstige) werknemer met een functionele beperking volwaardig mee te kunnen laten doen op de arbeidsmarkt. Zodat het arbeidspotentieel dat in Nederland aanwezig is ten volle benut wordt. Dus werkgevers en werknemers: grijp je kans!

Recente artikelen

AI-cloning maakt communicatie effectiever én persoonlijker bij Novon Schoonmaak

  • AI
  • Schoonmaakbranche

Hoe verbind je ruim 2800 medewerkers met 51 verschillende nationaliteiten, verspreid over honderden locaties, met elkaar en met hun werkgever? Bij Novon Schoonmaak vonden ze een innovatieve oplossing: een digitale kloon van hun commercieel directeur Markku Weingärtner. Zijn AI-avatar spreekt medewerkers toe in hun eigen taal – van Nederlands tot Oekraïens – en maakt zo interne communicatie persoonlijker, duidelijker en inclusiever.

Lees meer
AI-cloning maakt communicatie effectiever én persoonlijker bij Novon Schoonmaak
Uitgelicht

Dag van de Digitale Inclusie

  • Digitale toegankelijkheidstechnologie
  • gelijkwaardigheid
  • Inclusieve arbeidsmarkt

Elke laatste maandag van november is het de dag van de Digitale Inclusie. Deze dag gaat erover dat technologie gelijkheid en kansen bevordert. Op deze dag vragen wij ons af... zou het niet bijzonder zijn als technologie ervoor kan zorgen dat iedereen kan meedoen? Want ook op die manier zorgt technologie voor meer gelijkwaardigheid en meer kansen.

Lees meer
Dag van de Digitale Inclusie
Uitgelicht

De ervaring met slimme brillen bij Den Haag Werkt

  • Praktijkvoorbeeld
  • Slimme bril
  • Visuele ondersteuningsvraag

Hoe gaat het nu met de inzet van Envision Glasses bij Den Haag Werkt? KIT ging in gesprek met senior accountmanager Olaf Morel, projectleider Jan van der Werf en gebruiker Nour el Arkoubi over de geleerde lessen van het project.

Lees meer
De ervaring met slimme brillen bij Den Haag Werkt

Podcasts over inclusieve technologie

  • Inclusieve technologie
  • Podcasts

Welke podcasts over inclusieve technologie zijn de moeite waard om te luisteren? KIT heeft een aantal podcastafleveringen op een rijtje gezet waarin inclusieve technologie besproken wordt.

Lees meer
Podcasts over inclusieve technologie

Streven naar inclusie met technologie: de innovatieve tool

  • Inclusieve technologie
  • Innovatieve tool
  • TINT Apeldoorn

Wat komt er voor een werkgever bij kijken om inclusieve technologie te implementeren in de organisatie? Om die vraag te beantwoorden, is er een nieuwe tool ontwikkeld die werkgevers informeert over de manier waarop inclusieve technologie in een organisatie geïmplementeerd kan worden.

Lees meer
Streven naar inclusie met technologie: de innovatieve tool

De ervaringen met een OSS van Senzer en TNO

  • Augmented Reality
  • Groei en doorstroming
  • Operator Support Systeem
  • TKI-LSH 2

In het kader van het Groei en Doorstroming project heeft Senzer in samenwerking met TNO de afgelopen tijd het Operator Support Systeem (OSS) uitgetest. Carel Retera, adviseur Arbeid en Innovatie bij Senzer, en Michiel de Looze, onderzoeker bij TNO, delen hun aanpak, inzichten en adviezen.

Lees meer
De ervaringen met een OSS van Senzer en TNO