ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Maak het niet zo ingewikkeld

Waarom maken we het zo moeilijk? Wie financiering voor een technologisch hulpmiddel nodig heeft om mee te kunnen doen op de werkvloer, belandt in een doolhof van regels, loketten en vinkjes. Je moet eerst een half jaar studeren voordat duidelijk is of in aanmerking komt voor een bril die teksten kan voorlezen of een systeem dat je spraak omzet in tekst.

  • Column

We zagen het in onze pilots met innovatieve technologische hulpmiddelen: dezelfde voorleesbril werd voor de één wél vergoed, voor de ander niet. Werk je regulier? UWV regelt het. Zit je in de bijstand of kom je uit de SW? Dan mag je naar de gemeente. En iedere gemeente hanteert weer haar eigen regeltjes. Leg dat maar eens uit aan iemand die gewoon zijn werk wil doen.

En dan de spraakherkenning. Je zou zeggen: handig hulpmiddel voor wie niet goed kan horen. Maar nee, het viel onder “hoormiddelen”. Dus hup, naar de zorgverzekeraar. Weer een ander loket, weer een ander vinkje.

Het wrange? De technologie ís er. Innovatief, creatief, klaar voor gebruik. Maar voordat je ermee aan de slag mag, moet je eerst door een doolhof waarvan de uitgang niet makkelijk te vinden is.

Gelukkig gloort er hoop. Er wordt serieus nagedacht over één loket. Over het aanpassen van regels zodat UWV moderne technologie gewoon kan vergoeden. Ook wordt er vanaf 1 oktober een subsidieregeling voor MKB-ers opengesteld waarvoor het niet uitmaakt of de werknemer al in dienst is en welke uitkeringsachtergrond de werknemer heeft. De subsidie is bedoeld voor aanschaf van een technologische toepassing om een (toekomstige) werknemer met een functionele beperking volwaardig mee te kunnen laten doen op de arbeidsmarkt. Zodat het arbeidspotentieel dat in Nederland aanwezig is ten volle benut wordt. Dus werkgevers en werknemers: grijp je kans!

Recente artikelen

Inclusieve technologie invoeren: veranderen met oog voor mensen en hun omgeving

  • Implementatie
  • Inclusieve technologie

In dit vervolgartikel op “Starten met inclusieve technologie: begin bij het vraagstuk, niet bij de oplossing” verschuiven we de blik van waar te beginnen naar hoe verder te gaan. Het implementeren van inclusieve technologie vraagt namelijk meer dan alleen een slimme keuze of een goed idee. Het is een veranderproces dat raakt aan zowel mensen als systemen: aan overtuigingen, aan werkprocessen, aan cultuur en aan structuur. De uitdaging is om technologie zó in te bedden dat zij niet alleen toegankelijk en bruikbaar is voor iedereen, maar ook duurzaam gedragen wordt in de organisatie.

Lees meer
Inclusieve technologie invoeren: veranderen met oog voor mensen en hun omgeving
Uitgelicht

Exoskeletten bij Breda Werkt: Waarom wel een veiligheidsbril en geen exoskelet?

  • Breda werkt
  • Exoskelet
  • Fysieke support technologie

Hoe houd je medewerkers langer gezond aan het werk in fysiek zware beroepen? Bij werkontwikkelbedrijf Breda Werkt maken ze daarvoor gebruik van exoskeletten. Wat begon als een kleinschalige proef, groeide uit tot een serieuze investering in de gezondheid en het werkplezier van hun mensen. We spraken met Bram Smits (accountmanager) en René de Heer (leerwerkbegeleider groen) over hun ervaringen.

Lees meer
Exoskeletten bij Breda Werkt: Waarom wel een veiligheidsbril en geen exoskelet?
Uitgelicht

TNO introduceert de Technologiewijzer Instructional Operator Support

  • Artificial Intelligence
  • Technologiewijzer
  • TNO

Een krappe arbeidsmarkt is een grote uitdaging. Geschikt technisch opgeleid personeel vinden is steeds uitdagender. Een innovatieve oplossing hiervoor is Instructional Operator Support, waarmee je medewerkers voorziet van werkinstructies bij handmatige werkzaamheden in productie of onderhoud. Maar welke technologie kies je?

Lees meer
TNO introduceert de Technologiewijzer Instructional Operator Support

Rotterdam Inclusief zet Speaksee in voor communicatie

  • Anderstaligen
  • Doof
  • Slechthorend
  • Speaksee

Bij Rotterdam Inclusief zijn ze gestart met het gebruik van Speaksee, een praktische oplossing voor doven, slechthorenden en mensen die moeite hebben met taal. KIT sprak met Hans Kooiman, projectleider bij Rotterdam Inclusief, over de ervaringen met Speaksee en zijn tips voor andere bedrijven.

Lees meer
Rotterdam Inclusief zet Speaksee in voor communicatie

Nieuw tijdvak aanvraag sectoranalyse

  • Duurzame inzetbaarheid
  • Subsidies

Lees meer
Nieuw tijdvak aanvraag sectoranalyse

Digitale werkinstructies op een tablet bij Werkzaak Rivierenland

  • Digitale werkinstructies
  • Groei en doorstroming

Hoe zorg je dat complexe assemblagewerkzaamheden door meer mensen uitvoerbaar zijn? TNO en Werkzaak Rivierenland hebben onderzocht welke rol technologie daarin kan spelen. Dit in het kader van het project groei en doorstroming.

Lees meer
Digitale werkinstructies op een tablet bij Werkzaak Rivierenland