ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Maak het niet zo ingewikkeld

Waarom maken we het zo moeilijk? Wie financiering voor een technologisch hulpmiddel nodig heeft om mee te kunnen doen op de werkvloer, belandt in een doolhof van regels, loketten en vinkjes. Je moet eerst een half jaar studeren voordat duidelijk is of in aanmerking komt voor een bril die teksten kan voorlezen of een systeem dat je spraak omzet in tekst.

  • Column

We zagen het in onze pilots met innovatieve technologische hulpmiddelen: dezelfde voorleesbril werd voor de één wél vergoed, voor de ander niet. Werk je regulier? UWV regelt het. Zit je in de bijstand of kom je uit de SW? Dan mag je naar de gemeente. En iedere gemeente hanteert weer haar eigen regeltjes. Leg dat maar eens uit aan iemand die gewoon zijn werk wil doen.

En dan de spraakherkenning. Je zou zeggen: handig hulpmiddel voor wie niet goed kan horen. Maar nee, het viel onder “hoormiddelen”. Dus hup, naar de zorgverzekeraar. Weer een ander loket, weer een ander vinkje.

Het wrange? De technologie ís er. Innovatief, creatief, klaar voor gebruik. Maar voordat je ermee aan de slag mag, moet je eerst door een doolhof waarvan de uitgang niet makkelijk te vinden is.

Gelukkig gloort er hoop. Er wordt serieus nagedacht over één loket. Over het aanpassen van regels zodat UWV moderne technologie gewoon kan vergoeden. Ook wordt er vanaf 1 oktober een subsidieregeling voor MKB-ers opengesteld waarvoor het niet uitmaakt of de werknemer al in dienst is en welke uitkeringsachtergrond de werknemer heeft. De subsidie is bedoeld voor aanschaf van een technologische toepassing om een (toekomstige) werknemer met een functionele beperking volwaardig mee te kunnen laten doen op de arbeidsmarkt. Zodat het arbeidspotentieel dat in Nederland aanwezig is ten volle benut wordt. Dus werkgevers en werknemers: grijp je kans!

Recente artikelen

AI-cloning maakt communicatie effectiever én persoonlijker bij Novon Schoonmaak

  • AI
  • Schoonmaakbranche

Hoe verbind je ruim 2800 medewerkers met 51 verschillende nationaliteiten, verspreid over honderden locaties, met elkaar en met hun werkgever? Bij Novon Schoonmaak vonden ze een innovatieve oplossing: een digitale kloon van hun commercieel directeur Markku Weingärtner. Zijn AI-avatar spreekt medewerkers toe in hun eigen taal – van Nederlands tot Oekraïens – en maakt zo interne communicatie persoonlijker, duidelijker en inclusiever.

Lees meer
AI-cloning maakt communicatie effectiever én persoonlijker bij Novon Schoonmaak
Uitgelicht

Dag van de Digitale Inclusie

  • Digitale toegankelijkheidstechnologie
  • gelijkwaardigheid
  • Inclusieve arbeidsmarkt

Elke laatste maandag van november is het de dag van de Digitale Inclusie. Deze dag gaat erover dat technologie gelijkheid en kansen bevordert. Op deze dag vragen wij ons af... zou het niet bijzonder zijn als technologie ervoor kan zorgen dat iedereen kan meedoen? Want ook op die manier zorgt technologie voor meer gelijkwaardigheid en meer kansen.

Lees meer
Dag van de Digitale Inclusie
Uitgelicht

Inzetten op de toekomst; op bezoek bij het Inclusive Fieldlab

  • Amfors
  • Inclusieve technologie

Amfors is een krimpende organisatie en dit brengt verschillende uitdagingen met zich mee. In plaats van zich daarbij neer te leggen hebben ze dit gegeven omgezet in een drive om te innoveren. In 2017 ontstond het eerste idee voor een ‘Inclusive Fieldlab’ waarbij de inzet is: medewerkers in hun werk en ontwikkeling ondersteunen met nieuwe hulpmiddelen. Sinds kort heeft Amfors een fysieke locatie. KIT ging op bezoek.

Lees meer
Inzetten op de toekomst; op bezoek bij het Inclusive Fieldlab

Senzer over groei en doorstroming inclusieve technologie

  • Groei en doorstroming
  • Operator Support System
  • TKI-LSH 2

Met de inzet van technologie kunnen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt ook aan het werk. Inmiddels werken medewerkers bij reguliere werkgever VDL Parree met twee OSS-units. Waar moet je als werkbedrijf op letten bij de overstap van de mens mét technologie naar reguliere bedrijven? Wat zijn de drempels en de succesfactoren? En wat heeft Senzer zoal geleerd?

Lees meer
Senzer over groei en doorstroming inclusieve technologie

Innovatie bij Werkse! in Delft – De kracht van samenwerken en lef tonen

  • Sociale innovatie
  • Werkse!

Tijdens het laatste TINK Cedris webinar nam sociaal ontwikkelbedrijf Werkse! uit Delft de deelnemers mee in de wijze waarop zij inzetten op innovatie. Het gaat in deze bijdrage dus niet zozeer over toepassing van technologische innovaties, maar veel meer over het ontwikkelen van goede inbedding van innovatie in de organisatie. Werkse! geeft een kijkje in de keuken.

Lees meer
Innovatie bij Werkse! in Delft – De kracht van samenwerken en lef tonen

Werkzaak Rivierenland zet voorleespen in: klein hulpmiddel met impact

De voorleespen leest voor wat op papier, scherm of telefoon staat. Ontworpen voor mensen met een visuele beperking. Een interessante technologie die ook aantrekkelijk lijkt voor verschillende doelgroepen.

Lees meer
Werkzaak Rivierenland zet voorleespen in: klein hulpmiddel met impact