ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsEventsWat wij doenKIT

Maak kennis met het team van KIT: William & Lieve

Het team van KIT groeit. Benieuwd naar de verhalen van de medewerkers? In deze rubriek gaan medewerkers met elkaar in gesprek over hun werkzaamheden en visie op inclusie. Deze week stellen William Graat (Strateeg) en Lieve Baetens (Redacteur en Contentspecialist) zich voor.

  • Inclusieve technologie

Wat doe je eigenlijk?

Wat doe jij bij KIT, Lieve? Ik ben redacteur en contentspecialist. Op ons kennisplatform, de website, staan allerlei artikelen en die schrijf ik. Daarvoor mag ik allerlei interessante en leuke mensen interviewen.

Welke persoon die je hebt geïnterviewd vond je het erg interessant? Nu zet je me wel voor het blok. Ik heb zoveel interessante mensen mogen interviewen. Het is inspirerend om verschillende visies te horen over de functie van een werkontwikkelbedrijf. Ik realiseer me steeds meer hoe verschillend de bedrijven zijn. Ik vind de interviews waarbij ik ook nog zelf technologie mag testen het leukst.

Hoe verwerk je die inspiratie in je artikelen? Ik probeer het enthousiasme waarmee mensen vertellen over te brengen in mijn artikelen. Als ik ergens blij van word, vind ik het ook heel leuk om daarover te schrijven. Ik vind het belangrijk om de impact van de technologie op mensen met een ondersteuningsvraag te benadrukken. Daar gaat het uiteindelijk om.

Werken bij KIT

Hoe ben jij bij KIT gekomen, William? Een gezamenlijke vriend bracht me in contact met Leendert. Hij was toen KIT aan het opzetten. KIT was een projectgeoriënteerde organisatie en moest groeien naar een programmageoriënteerde organisatie. Ik ben daarover gaan meedenken. Ik kreeg er veel energie van. Daarom ben ik zo lang blijven plakken.

Wat maakt dat je zoveel energie van KIT krijgt? Ik vind het mooi om te zien hoe we groeien. In Nederland ontstaat een beweging. Wij zijn onderdeel van die beweging. Soms zetten we die beweging aan. Soms helpen we een handje. Soms doen we helemaal niks. Ook goed, als het maar beweegt.

Wat is het allerleukste dat je gedaan hebt voor KIT? Met Leendert heb ik TINT Apeldoorn opgezet. De bedrijven die daarbij betrokken zijn, hebben allemaal eigen belangen. Het bij elkaar brengen van die belangen heeft ons een jaar gekost. De oprichting van TINT Apeldoorn inspireerden anderen, zoals onze collega Marleen. Zij wilde daarna met onze hulp ook een TINT opzetten in West-Brabant.

Inclusieve technologie

Waar loop je tegenaan in je werk bij KIT? Dat technologie geen ‘quick fix’ is. Misschien naïef, maar dat had ik eigenlijk wel verwacht. We kunnen niet één soort technologie aanbieden die voor iedereen werkt. Iemand met een visuele ondersteuningsvraag kan een slimme bril gebruiken, maar misschien werkt een groter beeldscherm wel beter voor zijn specifieke behoeftes. De inzet van inclusieve technologie vraagt om maatwerk. Dat klopt. Je kunt één vraag hebben met wel twaalf verschillende antwoorden. Technologie is maar een hulpmiddel. Het gaat uiteindelijk om sociale innovatie. Bedrijven moeten leren om op een andere manier met problematiek en kansen om te gaan.

Bij jouw bedrijven werken veel medewerkers. Welke inclusieve technologie zet je voor hen in? De thuissituatie van collega’s die in het autismespectrum vallen heeft veel invloed op hun werksituatie. In 2025 willen we op vrijwillige basis technologie voor stressmonitoring inzetten. Ik zou zelf wel een OSS willen hebben voor het in elkaar zetten van Ikea-kasten. Nederlanders zouden er blij mee zijn als er een kleine OSS-beamer bij bouwpakketten geleverd wordt.

Inclusie

Wat betekent inclusie voor jou? Inclusie is een containerbegrip. Het gaat om diversiteit en dat iedereen op zijn plek zit. Iedereen moet een kans krijgen. Inclusie betekent geen exclusie.

Wat betekent het voor jou? Iedereen kan door allerlei omstandigheden in een situatie terechtkomen waarbij je hulp nodig hebt. Ik vind het belangrijk dat we ons realiseren dat we allemaal ondersteuning kunnen gebruiken, alleen sommigen hebben een stempel waarbij ze meer ondersteuning nodig hebben. Die ondersteuning bieden is geen liefdadigheid, maar vanzelfsprekendheid.

Inclusie is gewoon een tijdelijk woord. Uiteindelijk wordt het vanzelfsprekend en dan kunnen we het woord de prullenbak ingooien. Wat gaan wij dan doen als dat eenmaal vanzelfsprekend is? Vieren dat we onze taak volbracht hebben.

Benieuwd naar de andere verhalen van het team?

Maak kennis met Sandra en Harry
Maak kennis met Michel en Eline