ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Op zoek naar de juiste inclusieve technologie bij Werkzaak Rivierenland

Werkzaak Rivierenland en TNO startten samen een pilot om de best passende technologie voor inclusie uit te zoeken en te testen. Het doel? “Binnen 2 jaar 75% van onze doelgroep aan zinvol werk krijgen met behulp van technologie”, aldus Malinda Janssen, programmamanager Technologie en Inclusie bij Werkzaak Rivierenland. Een mooi streven! KIT sprak met Malinda over deze pilot en de zoektocht naar de juiste technologie. De pilot is onderdeel in het vervolgproject ‘inclusieve technologie: groei- en doorstroom’.  Mede mogelijk gemaakt door de Topsector Life Sciences & Health (TKI-LSH) en Goldschmeding Foundation.

  • Inclusieve technologie
  • TKI-LSH 2
  • Werkzaak Rivierenland
Op zoek naar de juiste inclusieve technologie bij Werkzaak Rivierenland

Voor Malinda is deze samenwerking een win-winsituatie. “TNO zocht een partij waar ze de effecten van technologie op grotere schaal konden onderzoeken. TNO wilde kijken welke rol technologie kan spelen in het vergroten van de toegankelijkheid van hoogwaardiger werk. En hoe technologie bijdraagt aan groei van inzet, plaatsing en baankansen van mensen met een beperking in een reguliere werkomgeving. Werkzaak Rivierenland zocht een partner met expertise over de inzet van technologie voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Vrouw met krulllen en zwart shirt - Malinda Jansen

Afb 1. Links Malinda Janssen in gesprek met een collega

Rol van de canvassessie

Om met alle betrokkenen snel en effectief een geschikte technologie te vinden werd het canvasmodel ingezet tijdens een canvassessie. Wat is een canvassessie en hoe hielp dat bij de zoektocht naar inclusieve technologie?

“Met een canvassessie breng je in een dagdeel stapsgewijs in kaart welke technologie je nodig hebt. We deden dit met een integraal team van 15 betrokkenen, zoals een werkcoach en accountmanager van Werkzaak, een voorman en directeur van Ravas en een begeleider van TNO. Ravas is een werkgever en samenwerkingspartner van Werkzaak. Je beantwoordt op gestructureerde wijze vragen. Als eerste wordt het doel geformuleerd. In ons geval is dat 75% van de doelgroep aan het werk krijgen. Dan bepaal je de doelgroep. In ons geval zijn het mensen uit de Wet sociale werkvoorziening en de Participatiewet. Vervolgens beschrijf je het probleem. Door het productieproces helemaal te ontleden zie je waar een probleem of mismatch is. Dan bekijk je of dit probleem met technologie is op te lossen en zo ja, welke technologie? Het is dus geen brainstormen. Juist door heel sterk te concretiseren en te ontrafelen op detailniveau kwamen we aan het einde van de canvassessie tot resultaten.”

Dat klinkt als veel vragen die opgelost moeten worden in een ochtend. Ging dat wel soepel?

“Wij hadden al voorwerk gedaan. De knelpunten die wij ervaren met onze medewerkers hadden we geïnventariseerd. Dit deden we in onze eigen productiehallen waar mensen werken met een afstand tot de arbeidsmarkt. Wij waren al bezig met vragen als: waar lopen wij tegenaan met de doelgroep? Hoe zou technologie kunnen helpen?

Verder is de canvassessie zelf goed voorbereid. Ik besprak vooraf met een groot deel van de deelnemers vragen als: Wat is een canvassessie? Waarom doen we dit? Wat gaan we daarin doen? Daardoor konden wij tijdens de canvassessie soepel doorwerken. Door het canvasmodel werk je heel gestructureerd en wordt er niks vergeten. Die input zet TNO in het expertisemodel dat zij voor dit doel ontwikkelden. Daaruit kwam het uiteindelijke advies voor technologie van TNO naar ons.”

Gekozen inclusieve technologie

Klinkt interessant! En wat was de uitkomst?

“Twee vormen van cognitieve ondersteuningstechnologie. Ten eerste een platform waar je werkinstructies in kunt maken. Deze instructies stel je digitaal beschikbaar op de werkplek. Bijvoorbeeld met een tablet. De instructie bestaat uit foto’s en filmpjes zodat degene die aan het product werkt precies ziet wat hij moet doen. En de tweede uitkomst is de inzet van projectietechnologie. Daarbij projecteer je van bovenaf op een werktafel digitale werkinstructies die de mensen door het maakproces heenleidt. De twee systemen kunnen ook gecombineerd worden ingezet in de toekomst.

Dat klinkt heel erg handig. Jullie hebben een keuze gemaakt. Wat nu?

“Wij focussen nu eerst op de inkoop van het platform voor digitale werkinstructies via een tablet. TNO helpt ons daarbij met een demonstratie van de verschillende platformen die er zijn. Vervolgens besluiten we bij welke leverancier we de technologie willen aanschaffen. We verwachten in september een systeem aan te schaffen. En dan gaan we met deze digitale werkinstructies aan de slag. De projectietechnologie willen we later gaan aanschaffen en toepassen in een aanpalend project. Dat heeft een aantal vereisten en leent zich lang niet voor alle producten. Er zijn te weinig verschillende plekken waardoor het voor de uitvoering ook te belastend is, qua tijd en inzet van mensen en middelen, om twee onderzoeken te doen.

Om voor draagvlak te zorgen praten we alle betrokkenen vanuit de canvassessie en afdelingen en organisaties bij in verschillende vervolgsessies. Zo was er eind juni een sessie, met ook de mensen die er vanaf het begin bij betrokken waren, met het voorwerk en het brainstormen. De mensen die straks bij het onderzoek een rol hebben sloten ook aan. En er is de kerngroep, die samen met TNO het onderzoek doet, en de keuze maakt voor de aanschaf. Verder is het mijn rol om de directie aangehaakt te houden. Een canvas sessie is heel handig om een technologie uit te kiezen voor een bepaald doel en daarna is het belangrijk om met elkaar in gesprek te blijven.”

Meer weten over het TKI-LSH Groei en doorstroming? Neem contact met ons op.

Ook bezig met inclusieve technologie?

Werk je in jouw organisatie met een technologie voor mensen met een beperking of heb je een technologie ontwikkelt of ben je de persoon die met een technologie werkt? Wij zijn benieuwd naar jouw verhaal! Deel jouw verhaal hier.

gerelateerde artikelen

Inclusieve technologie invoeren: veranderen met oog voor mensen en hun omgeving

  • Implementatie
  • Inclusieve technologie

In dit vervolgartikel op “Starten met inclusieve technologie: begin bij het vraagstuk, niet bij de oplossing” verschuiven we de blik van waar te beginnen naar hoe verder te gaan. Het implementeren van inclusieve technologie vraagt namelijk meer dan alleen een slimme keuze of een goed idee. Het is een veranderproces dat raakt aan zowel mensen als systemen: aan overtuigingen, aan werkprocessen, aan cultuur en aan structuur. De uitdaging is om technologie zó in te bedden dat zij niet alleen toegankelijk en bruikbaar is voor iedereen, maar ook duurzaam gedragen wordt in de organisatie.

Lees meer
Michel Starreveld, lachende man met grijs haar en een bril op.

Fluisterend naar inclusie: Joris Castermans over Whispp

  • Communicatie support technologie
  • Inclusieve technologie
  • Whispp

Op driejarige leeftijd werd het duidelijk: het stotteren van Joris Castermans zou blijven. Wat volgde, was een leven vol zoeken naar manieren om verstaanbaar te blijven. “Soms zit ik echt goed vast,” vertelt hij, “en daarna kan ik weer 25 zinnen helemaal vloeiend spreken.” In 2018 leidde die ervaring tot een baanbrekend idee: Whispp, een spraaktechnologie die spreken toegankelijker maakt voor mensen die stotteren en mensen met een stembeperking.

Lees meer
Telefoonscherm met Whispp erop

Starten met inclusieve technologie: begin bij het vraagstuk, niet bij de oplossing

  • Implementatie
  • Inclusieve technologie

De term inclusieve technologie duikt steeds vaker op in gesprekken over arbeidsparticipatie, innovatie en sociale duurzaamheid. Terecht: technologie biedt enorme kansen om werk toegankelijker te maken voor mensen met een ondersteuningsvraag. Denk aan slimme werkplekaanpassingen, ondersteunende apps, eenvoudige gebruikersinterfaces of digitale hulpmiddelen die zelfredzaamheid vergroten. Maar hoe pak je dit nou aan?

Lees meer
Michel Starreveld, lachende man met grijs haar en een bril op.

Wat is digitale toegankelijkheidstechnologie?

  • Inclusieve technologie
  • Slimme bril

Voor mensen met een ondersteuningsvraag is de digitale wereld niet altijd zo toegankelijk als bedoeld. Terwijl digitalisering juist veel kansen biedt, zoals flexibel werken, minder reistijd en meer eigen regie. Digitale toegankelijkheidstechnologie zorgt ervoor dat iedereen deze voordelen ook écht kan benutten.

Lees meer