ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

RCT Gelderland aan het woord over Technohub Inclusieve Technologie Apeldoorn

RCT Gelderland is één van de consortium leden van Technohub Inclusieve Technologie Apeldoorn. Innovatiemakelaar Marieke op de Weegh vertelt over RCT Gelderland, TINT Apeldoorn en waarom zij hierbij betrokken zijn.

RCT Gelderland aan het woord over Technohub Inclusieve Technologie Apeldoorn

Innovatiemakelaars helpen bedrijven stappen zetten

In dit jaarschrift van RCT is te zien hoe bedrijven nieuwe wegen inslaan, kansen benutten en daarbij ondersteuning krijgen vanuit RCT Gelderland; altijd vanuit de gedachte om ze stappen vooruit te laten zetten. De zes innovatiemakelaars van RCT Gelderland werken vraag gestuurd vanuit de ondernemer aan innovatievraagstukken die gaan over slim (nieuwe technologieën inzetten en ICT integreren), schoon (circulair ondernemen en minder verspilling van materialen en energie) en sociaal (denk aan inclusiviteit).

“Het unieke aan ons is, dat we niet vanuit een bepaald concept of volgens een vast format werken”, zegt innovatiemakelaar Marieke op de Weegh. “Wij kijken elke keer naar de vraag van de ondernemer en wat hij nodig heeft om een stap verder te komen. Dat afpellen vind ik vooral leuk. Doorvragen totdat je weet wat de echte vraag is en vervolgens met elkaar de oplossingsrichtingen verkennen. Of zoals mijn collega Harold Vulink het zegt: ‘Wij staan náást de ondernemer.’ We zijn tevreden als we een ondernemer een stap verder helpen, als we bedrijven in beweging krijgen.”

De makelaars hebben een breed netwerk, weten wat er speelt, hoe ze kunnen helpen en wie ze met elkaar kunnen verbinden. Niet alleen binnen het bedrijfsleven, ook met onderwijs- en kennisinstellingen. Dat kan over uiteenlopende vragen gaan zoals digitaliseren van productieprocessen, de inzet van Artificial Intelligence en additive manufacturing of over schoon en sociaal. “We zien in toenemende mate dat bedrijven meer circulair willen ondernemen. Ze kijken hoe zij hun afval- en reststromen kunnen hergebruiken, gaan meer modulair ontwerpen zodat reparatie en refurbishing eenvoudiger worden en investeren in opwekken en opslaan van duurzame energie. Bij het thema sociaal gaat het vaak over arbeidsmarkt- en opleidingsvraagstukken: hoe neem je je medewerkers mee in alle veranderingen en hoe krijg en behoud ik voldoende gekwalificeerde medewerkers?”

Technohub Inclusieve Technologie

Behalve dat makelaars individuele bedrijven hiermee helpen, houden ze ook vaak ‘oploopjes’, waarbij ondernemers met dezelfde vragen van elkaar leren. Toen dat in 2020 fysiek niet meer ging, vonden de bijeenkomsten online plaats.
De makelaars zijn in de rol van ‘verbinder’ vaak betrokken bij grotere samenwerkingsverbanden en projecten. Zoals in Apeldoorn bij de Technohub Inclusieve Technologie (TINT). Deze technohub is erop gericht mensen zo duurzaam en volledig mogelijk inzetbaar te krijgen. In een hybride leeromgeving – zowel op het NewTechPark in Apeldoorn als bij bedrijven – kan worden geëxperimenteerd met technologieën die mensen in een kwetsbare positie ondersteunen in hun werkzaamheden. “Ik noem het bewust zo, want het gaat om mensen met en zónder arbeidsbeperking. Je kunt ook kwetsbaar zijn omdat je werk in de toekomst kan veranderen”, legt Op de Weegh uit.

Reële werksituaties

Voorbeelden van technologische oplossingen zijn een projectiebeamer die een medewerker stap voor stap op de werkplek kan tonen welke handelingen moeten worden verricht of een exoskelet, waarmee iemand langer in staat is zwaarder of repeterend werk te verrichten. “Uitgangspunt hierin zijn voor ons de reële werksituaties”, benadrukt ze. Welke behoeften en vraagstukken hebben werkgevers en -nemers in de praktijk? Wat zijn best practices van beschikbare technologieën? “Daarvan willen we honderd vraagstukken verzamelen.” Op de fysieke locatie in Apeldoorn kunnen bedrijven zelf zien en ervaren welke oplossingen er zijn en hoe die werken.

Meters maken

Het idee voor deze Technohub Inclusieve Technologie kwam vanuit het A&O-fonds dat geld beschikbaar stelde om het plan te ontwikkelen, daarna om het daadwerkelijke plan uit te voeren. Lucrato uit Apeldoorn zocht hiervoor contact met RCT Gelderland en inmiddels is een groot consortium samengesteld. “We hebben een mooie groep van bedrijven, technologiepartners en kennisinstellingen met uiteenlopende ervaring en kennis bij elkaar. Als innovatiemakelaar ben ik in de eerste fase vooral actief geweest om interessante en relevante partijen te verbinden aan het consortium. We zijn in april 2020 gestart, in juni kregen we financiering voor de planvorming en vervolgens was er in november groen licht om de Technohub te realiseren: we hebben in kort tijdsbestek veel meters gemaakt. Het is mooi om te zien welke energie loskomt, omdat mensen uit verschillende disciplines een gezamenlijke ambitie delen.” We zijn nu bezig de Technohub op te zetten en in te richten. “Ik vind het belangrijk dat we mensen vanuit een kwetsbare positie ook naar het reguliere werkproces trekken. Juist in deze schaarse arbeidsmarkt kan technologie helpen om toegang te krijgen tot deze onbenutte talenten.”

Duurzaam kenniscentrum

De bedoeling is dat de Technohub een duurzaam kenniscentrum wordt waar kennisinstellingen, werkgevers en werknemers bij elkaar komen. “Waar je kunt zien op welke wijze je technologie kunt inzetten om mensen duurzaam inzetbaar te krijgen en te houden. Een hub waar je kunt leren, experimenteren, ervaren en waar je geholpen wordt. Hier zie je hoe andere bedrijven werken en waar je met elkaar kennis deelt. RCT Gelderland blijft hierin een partner omdat het past bij onze doelen en activiteiten: relevante partijen verbinden, innovatievraagstukken aanscherpen en ondernemers een stap verder brengen. We proberen iets op gang te brengen waar veel bedrijven op kunnen aanhaken.”

Geïnteresseerd in TINT?

Neem contact op met Kennisalliantie Inclusie en Technologie.

 

gerelateerde artikelen

OR heeft belangrijke rol bij inclusie en technologie

  • OR
  • Technologie

Kansen en gevolgen van technologie Steeds meer organisaties zien welke kansen slimme technologie biedt om de inzetbaarheid van mensen met een beperking te verbeteren. En daarmee ook de kansen op regulier passend werk. Om die kansen voor inzetbaarheid en inclusie te onderzoeken en kennis daarover te delen, zijn Kenniscentrum Inclusieve en Sociale werkgelegenheid en TNO de Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT) gestart. KIT heeft bijvoorbeeld pilots ondersteund bij Amfors, Senzer en UW. Minder bekend is welke gevolgen de invoering van technologie heeft op het werk. Vaak veel meer dan je vooraf kunt bedenken. Daarom is het voor de OR belangrijk al vanaf het begin betrokken te zijn bij technologische veranderingen op de werkvloer. Op de medezeggenschapsdag in oktober konden OR-leden hier een workshop over volgen. Maar ook voor OR-leden die er niet bij waren en voor werkgevers is het handig hier meer over te weten. Technologie is voor OR geen vanzelfsprekend agendapunt Het gebeurt niet vaak dat de OR het thema technologie zelf op de agenda zet van het OR-overleg. Maar ook de directeur of bestuurder doet dit meestal niet. Pas als in de praktijk de gevolgen van de technologie voor het werk duidelijk worden, trekt de OR soms aan de bel. Terwijl er veel wettelijke bevoegdheden zijn om als OR een proactieve rol te spelen bij de invoering van technologie. En er is een groot belang om er vroeg bij te zijn. Belang van technologie voor de OR De invoering van technologie lijkt soms een onderwerp voor techneuten en engineers. Maar technologie heeft vaak ingrijpende gevolgen voor de taken, functies, werkbelasting, het werkplezier en de noodzaak tot om- of bijscholing. Belangrijk is te beseffen dat technologische ontwikkeling niet iets is wat een organisatie overkomt, maar dat het een ontwikkeling is waarin een bedrijf bewuste en onbewuste keuzes maakt. En daarom is het goed om als OR er vanaf het begin bij te zijn om mee te kunnen praten over die keuzes. Vragen die de OR daarbij kan stellen, zijn bijvoorbeeld: Wat is het doel van de invoering van technologie? Is dat efficiency en kwaliteitsverbetering of (ook) het werk toegankelijker maken voor mensen met een beperking? Verdwijnen er functies of taken, of komen er ook bij? En wat betekent dat voor het huidige personeel? Is er noodzaak tot scholing? In veel nieuwe technologie wordt gebruikgemaakt van data. Wat betekent dit voor de privacy van medewerkers? Tips voor OR en werkgevers Het is goed om je als OR te laten voorlichten door specialisten, zoals wetenschappers en arbodeskundigen van binnen en buiten de organisatie. Zo kun je een goed beeld vormen van de kansen en bedreigingen van technologie en de vragen die je als OR kan stellen. Organiseer bijvoorbeeld scholing over dit onderwerp voor de OR. Betrek ook de achterban in je organisatie. Voor werkgevers is het eveneens belangrijk de OR actief te laten meedenken. Als een werkgever medewerkers niet goed betrekt bij de invoering van technologie, is het risico dat de medewerkers deze nieuwe technologie niet of onvoldoende gebruiken. Dit blijkt uit onderzoek. Meer weten? Bekijk de presentatie ‘Inclusie en Technologie, kans of bedreiging en de rol van OR’ Lees de ‘Handreiking voor ondernemingsraden: technologische ontwikkelingen en rol ondernemingsraad’ van de SER. Voor vragen kun je contact opnemen met Bruno Fermin, projectleider SBCM. E: [email protected] T: 06 127 867 01  

Lees meer

Meer mensen aan het werk door inclusieve technologie

  • Inclusieve technologie
  • TNO
  • Whitepaper

Vorige week donderdag verscheen de whitepaper ‘Meer mensen aan het werk door inclusieve technologie?’ van TNO. Er wordt onderscheid gemaakt op basis van vijf categorieën. Kennis en innovatie van doorslaggevend belang Werk is heel belangrijk voor mensen. Het biedt bestaanszekerheid, uitdaging en zingeving. Maar het is lang niet voor iedereen weggelegd om aan het werk te komen of aan het werk te blijven, zelfs niet in tijden van economische voorspoed. Om arbeidsparticipatie en duurzame inzetbaarheid van mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie te verbeteren zijn kennis en innovatie van doorslaggevend belang. Innovatieve technologie kan hieraan bijdragen. De technologie is er vaak al, maar toepassingen zijn niet of nauwelijks afgestemd op de specifieke behoeften van bepaalde doelgroepen. Juist die afstemming is cruciaal, wil technologie meer kwetsbare mensen aan het werk helpen én houden. Welke mogelijkheden biedt nieuwe technologie? Technologie biedt mogelijkheden om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te ondersteunen over het gehele spectrum, van het zoeken naar werk tot duurzaam aan het werk blijven. De centrale vraag in de whitepaper is dan ook: Welke mogelijkheden biedt nieuwe technologie voor kwetsbare groepen die aan het werk willen of die hun werk moeten zien te behouden? Het beantwoorden van deze vraag begint niet bij technologie, maar bij de werkzoekenden en werkenden die het lastig hebben. De publicatie bespreekt in hoofdlijnen de drempels die mensen ervaren en de vormen van zogenaamde inclusieve technologie die daarbij zouden kunnen helpen.

Lees meer

Hoe een exoskelet je naar je pensioen brengt

  • Exoskelet
  • Zware beroepen

Nieuwe technologieën zoals een exoskelet kunnen nieuwe banen creëren of zorgen voor duurzame inzetbaarheid van werknemers.

Lees meer

Ervaringen van de Oesterbank: 'waar vroeger schaamte was, is nu trots’

  • Lichamelijke beperking
  • Oesterbank
  • Psychische beperking

 Nadat Oesterbank een groot deel van de productie verloor aan lagelonenlanden door de economische crisis, stonden zij voor een grote uitdaging. Dit leidde tot een nieuwe strategie met de inzet van technologie als een belangrijk onderdeel. Van grote naar kleine seriegroottes Oesterbank werkte jarenlang voor de automobielindustrie. Door de economische crisis verloren zij de massaproductie aan lagelonenlanden. ‘Er moest gezocht worden naar nieuwe markten’, vertelt Luc Rosseel, algemeen directeur van Oesterbank, ‘We hebben er toen voor gekozen om ons te gaan specialiseren in een deel van de markt dat door ons type bedrijven steeds geweigerd werd: kleine seriegroottes’. Om daar met de medewerkers van Oesterbank succesvol in te opereren was automatisering en toepassing van technologische hulpmiddelen noodzakelijk. ‘Voorheen werkten we alleen met lange seriegroottes. Dat hield in dat we een product voor minimaal 4 jaar produceerden’, vertelt Rosseel, ‘Tegenwoordig gaat het soms om opdrachten van slechts 2 uur werk. Dat is een groot verschil. Met de inzet van technologie kunnen wij complex werk vereenvoudigen en de bevoorrading volledig automatiseren’. Op die manier maakt Oesterbank het schakelen tussen producties voor de medewerkers zo simpel mogelijk. Een diversiteit aan technologieën Oesterbank werkt met verschillende technologieën om het werk toegankelijk te maken voor de medewerkers. Ze maken gebruik van automatische orderpicking via Drop-to-Light en Pick-to-Light-systemen. Die techniek is vergelijkbaar met de Operator Support Systemen die onder meer bij Senzer en Amfors in Nederland worden ingezet. Via rollerbanen worden goederen op een efficiënte en snelle manier van punt a naar b verstuurd. Dat scheelt veel tijd. ‘Computers registreren alles bij Oesterbank’, vertelt Rosseel, ‘Alles gaat via scanning, dus niets hoeft gelezen of geschreven te worden.’ Schermen op de werkvloer tonen aan of de productie volgens planning verloopt. Dat vergroot de betrokkenheid van de medewerkers. Daarnaast maakt Oesterbank gebruik van veel ergonomische toepassingen. Medewerkers worden ontlast van fysiek zwaar werk door bijvoorbeeld de kanteltafel of de overheveltafel. Hierdoor houden medewerkers het werk langer vol. Niet alleen dagelijks, maar ook de rest van hun loopbaan. ‘Sociale werkbedrijven zijn het kenniscentrum voor aangepaste arbeid’ Binnen Oesterbank is innovatie inmiddels een dagelijkse opdracht. Volgens Rosseel is het een noodzaak om hierin te investeren: ‘Sociale werkbedrijven zijn een kenniscentrum voor aangepaste arbeid en/of aangepaste processen. Zij moeten dan ook actuele kennis in huis hebben van de mogelijkheden’. De inzet op innovatie heeft bij Oesterbank inmiddels geleid tot een verdubbeling van het aantal arbeidsplaatsen. In de regio wordt Oesterbank beschouwd als een regulier bedrijf vanwege de geleverde kwaliteit. ‘Medewerkers ervaren de vooruitgang’ In het begin voelde de inzet op nieuwe technologie voor de medewerkers als een bedreiging. ‘We hebben een bedrijfspsychologe ingehuurd die iedere week met de medewerkers keek naar het nut van de automatisering. De werking werd toegelicht en er werd uitgelegd wie wat ging doen en wie waar terechtkwam’, vertelt Rosseel, ‘We ervaren nu dat de medewerkers het waarderen als er bezoekers langskomen. Daar waar vroeger schaamte was, is nu trots.’ De medewerkers ervaren de vooruitgang. De werkvoorwaarden zijn verbeterd en de salarissen zijn gestegen. Daarnaast hebben de medewerkers meer zelfrespect, meer betrokkenheid bij het bedrijf en zijn ze vitaler. Rosseel: ‘Ze zouden het ons kwalijk nemen als we nu terug zouden gaan naar de oude situatie’. Ondertussen is innovatie zover ingeburgerd dat de medewerkers zelf met suggesties komen om bepaalde activiteiten te innoveren of te automatiseren. Kijk voor meer informatie over Oesterbank op Oesterbank.be.  

Lees meer