De afgelopen maanden zijn medewerkers van Den Haag Werkt in samenwerking met Envision Technologies druk geweest met het begeleiden van de deelnemers met de tooling, de Envision app en de slimme bril ‘Envision Glasses’. De pilot is gestart met 10 deelnemers die met verschillende niveaus van visuele beperkingen te maken hebben. Dit zijn deelnemers die in een uitkeringssituatie zitten of werk hebben bij de sociale werkvoorziening. In de pilot periode zijn zowel kwantitatieve data als kwalitatieve opbrengsten verzameld en geanalyseerd. Wij nemen je mee in de opbrengsten en leerpunten.
Opbrengsten
- Deelnemers kunnen hun huidige werk efficiënter uitvoeren;
- Deelnemers kunnen gemakkelijk een training of studie volgen;
- De tool draagt bij aan zelfvertrouwen en geluk van de werkzoekende deelnemers, waardoor men ook eerder durft te solliciteren. Eén van de deelnemers heeft tijdens de pilot zelfs een baan gevonden!
Gedurende de pilot hebben de medewerkers korte vragenlijsten beantwoord met betrekking tot verschillende thema’s. Dit zorgt voor opvallende positieve scores:
- Werkgeluksfactor van deelnemers steeg van een 7,3 naar 7,7
- Productiviteit steeg van 6,4 naar 7,4
- Gezondheid steeg van 7,5 naar 10
- Sociale participatie steeg van 6,8 naar 7,7
Gebruik van de bril

De meest gebruikte functionaliteiten op de bril zijn de zogeheten ‘Scan Tekst’ en ‘Direct Lezen’, dit helpt met het omzetten van tekstuele informatie naar spraak.
De bril werd door de deelnemers in ieder geval één keer per dag gebruikt, waarbij sommigen het wel 25 keer op een dag gebruikten. Een aantal (20%) deelnemers maakte ook gebruik van de bril tijdens het werk; dit verbeterde de productiviteit en maakte het mogelijk om meerdere taken op zich te nemen.
Leerpunten uit deze pilot
- De bril en app zijn volop in ontwikkeling. Het gebruiksgemak zal steeds meer toenemen en er worden telkens nieuwe handige functies toegevoegd voor mensen met een visuele beperking;
- Nieuwe functionaliteiten vragen veel aandacht om bij de gebruikers juist te implementeren.
Vervolgstappen pilot
- Vervolg van de pilot is het uitbreiden van 10 naar 50 deelnemers. Uitgangspunt is om de scope van deelnemers te verbreden uit alle diensten van de gemeente Den Haag;
- De scope uitbreiden naar de Envision Ally app waarbij een visueel beperkte medewerker kan worden geholpen en gecoördineerd door een persoon met zicht door te videobellen.
Deel jouw verhaal
Werk je in jouw organisatie met een technologie voor mensen met een beperking of heb je een technologie ontwikkeld of ben jij de persoon die met een technologie werkt? Wij zijn benieuwd naar jouw verhaal! Deel jouw verhaal hier.