ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsEventsWat wij doenKIT

Resultaten pilot: kansen voor mensen met een visuele beperking

De gemeente Den Haag en Envision Technologies zijn een pilot gestart, waarin ze verkennen hoe een tool van Envision Technologies kan bijdragen aan werk voor mensen met een visuele beperking. De pilot is inmiddels afgerond en de resultaten worden hieronder gepresenteerd.

  • Lichamelijke beperking
  • Slechtziend
  • Smart glasses
Resultaten pilot: kansen voor mensen met een visuele beperking

De afgelopen maanden zijn medewerkers van Den Haag Werkt in samenwerking met Envision Technologies druk geweest met het begeleiden van de deelnemers met de tooling, de Envision app en de slimme bril ‘Envision Glasses’. De pilot is gestart met 10 deelnemers die met verschillende niveaus van visuele beperkingen te maken hebben. Dit zijn deelnemers die in een uitkeringssituatie zitten of werk hebben bij de sociale werkvoorziening. In de pilot periode zijn zowel kwantitatieve data als kwalitatieve opbrengsten verzameld en geanalyseerd. Wij nemen je mee in de opbrengsten en leerpunten.

Opbrengsten

  • Deelnemers kunnen hun huidige werk efficiënter uitvoeren;
  • Deelnemers kunnen gemakkelijk een training of studie volgen;
  • De tool draagt bij aan zelfvertrouwen en geluk van de werkzoekende deelnemers, waardoor men ook eerder durft te solliciteren. Eén van de deelnemers heeft tijdens de pilot zelfs een baan gevonden!

Gedurende de pilot hebben de medewerkers korte vragenlijsten beantwoord met betrekking tot verschillende thema’s. Dit zorgt voor opvallende positieve scores:

  • Werkgeluksfactor van deelnemers steeg van een 7,3 naar 7,7
  • Productiviteit steeg van 6,4 naar 7,4
  • Gezondheid steeg van 7,5 naar 10
  • Sociale participatie steeg van 6,8 naar 7,7

Gebruik van de bril

Quote Nourdinne

De meest gebruikte functionaliteiten op de bril zijn de zogeheten ‘Scan Tekst’ en ‘Direct Lezen’, dit helpt met het omzetten van tekstuele informatie naar spraak.
De bril werd door de deelnemers in ieder geval één keer per dag gebruikt, waarbij sommigen het wel 25 keer op een dag gebruikten. Een aantal (20%) deelnemers maakte ook gebruik van de bril tijdens het werk; dit verbeterde de productiviteit en maakte het mogelijk om meerdere taken op zich te nemen.

Leerpunten uit deze pilot

  • De bril en app zijn volop in ontwikkeling. Het gebruiksgemak zal steeds meer toenemen en er worden telkens nieuwe handige functies toegevoegd voor mensen met een visuele beperking;
  • Nieuwe functionaliteiten vragen veel aandacht om bij de gebruikers juist te implementeren.

Vervolgstappen pilot

  • Vervolg van de pilot is het uitbreiden van 10 naar 50 deelnemers. Uitgangspunt is om de scope van deelnemers te verbreden uit alle diensten van de gemeente Den Haag;
  • De scope uitbreiden naar de Envision Ally app waarbij een visueel beperkte medewerker kan worden geholpen en gecoördineerd door een persoon met zicht door te videobellen.

Deel jouw verhaal

Werk je in jouw organisatie met een technologie voor mensen met een beperking of heb je een technologie ontwikkeld of ben jij de persoon die met een technologie werkt? Wij zijn benieuwd naar jouw verhaal! Deel jouw verhaal hier.

gerelateerde artikelen

Technologie uitgelicht: smart glasses

  • Slimme bril
  • Smart glasses

Er zijn verschillende technologieen die kunnen worden ingezet om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, in de breedste zin van het woord, te helpen bij het vinden en behouden van passend en waardevol werk. In onze zomerreeks inclusieve technologie staan we elke week stil bij één technologie. Vandaag de smart glasses.

Lees meer
Medewerker met smart glasses

Promen zet medewerkers met behulp van exoskeletten in bij PostNL

  • Exoskelet
  • Lichamelijke beperking
  • Promen

Welke technologie wordt er ingezet Bij PostNL, klant van Promen, worden exoskeletten ingezet bij het opvoeren van postpakketten. Medewerkers van Promen werken in een groepsdetachering bij PostNL. De keuze voor het exoskelet is gekomen, doordat een aantal MT-leden ze tegen kwamen bij andere bedrijven en hierdoor geïnteresseerd raakten. Een exoskelet is een draagbaar skelet dat de drager zelf aanstuurt. Het skelet helpt met actief of passief tillen, bij voorovergebogen werk of bij fysiek belastende, repeterende werkzaamheden. Door ondersteuning van bijvoorbeeld de bovenarmen of onderrug neemt de belasting van het lichaam af. Voor Promen is de gezondheid van haar medewerkers belangrijk. Promen wil uitval van medewerkers voorkomen en daarom zijn ze gestart met een proef met gehuurde exoskeletten. Deze verliep goed, waarna de exoskeletten van Laevo zijn aangeschaft. Doelgroep Het exoskelet wordt voor medewerkers van Promen bij PostNL ingezet bij: Mensen met een beperking: garantiebaan en Beschut Werk Reguliere medewerkers Doel inzet exoskelet Voor Promen is de gezondheid van haar medewerkers belangrijk. Promen wil graag uitval van medewerkers voorkomen. Daarom wordt er gewerkt met exoskeletten om overbelasting bij fysieke werkzaamheden van de medewerkers te voorkomen. Acceptatie van exoskelet bij medewerkers Iets nieuws introduceren op de werkvloer kan soms lastig worden geaccepteerd. Vanuit Promen is vooral de insteek gekozen om de voordelen te benadrukken. Het is goed voor je rug, je wordt fysiek en mentaal minder moe, omdat je niet steeds aan je (vermoeide) rug hoeft te denken.  Daardoor heb je ’s avonds heb je dan nog energie voor andere zaken. Daarnaast heeft de leidinggevende het goede voorbeeld gegeven door het exoskelet uit te proberen. Ook viel op dat medewerkers het leuk vinden om nieuwe dingen uit te proberen. De acceptatie van de exoskelet verliep goed. afb 1. Medewerker met een exoskelet aan Momenteel zijn er 4 exoskeletten door Promen in gebruik en deze worden door meerdere medewerkers gebruikt. Een exoskelet is goed verstelbaar waardoor dit mogelijk is. Geleerde lessen en opbrengsten Het exoskelet zorgt ervoor dat de medewerker wordt gedwongen om op de juiste manier te bewegen en de juiste lichaamshouding aan te nemen Medewerkers zijn minder vermoeid Medewerkers ervaren minder druk op de borst Leidinggevenden hebben een rol in de acceptatie van het exoskelet Het exoskelet voorkomt uitval, met als gevolg minder ziekteverzuim Vervolg Binnen Promen wordt bij bepaalde werkzaamheden standaard gebruik gemaakt van exoskeletten. Momenteel worden er ook braces (Paexo Soft Back) ingezet. Dit is een brace ter ondersteuning van de onderrug. Meer weten over exoskeletten Lees het artikel wat wij eerder plaatsten: exoskeletten en fysieke belasting: de kansen en risico’s.

Lees meer
Man met exoskelet aan tilt dozen

Kun je door inzet van technologie als dove of slechthorende medewerker actief deelnemen aan een vergadering?

  • Doof
  • Inclusieve technologie
  • Lichamelijke beperking
  • Slechthorend

Nederland telt 500.000 doven en slechthorenden en 1/3 hiervan behoort tot de beroepsbevolking. Voor deze mensen is het een uitdaging om actief deel te nemen aan gesprekken en overleggen. Kan technologie slechthorende of dove medewerkers hier een bijdrage leveren? KIT sprak hierover met Jari Hazelebach, co-founder en CEO van het bedrijf SpeakSee.

Lees meer
SpeakSee microfoons en telefoon

Pilot: visueel beperkten helpen aan een baan door middel van technologie

  • Inclusieve technologie
  • Pilots
  • Smart glasses

De pilot is voortgekomen uit het ‘Start Up in Residence’ programma van de gemeente Den Haag. Hiermee biedt de gemeente een aantrekkelijke omgeving aan ondernemers die zich richten op maatschappelijke en technologische innovaties met internationale impact. Ondernemers is gevraagd om hun beste idee voor een maatschappelijk vraagstuk in te dienen. Voor Sociale Zaken en DenHaag Werkt is gekozen voor ‘mens en techniek op de werkvloer’: bedenk en ontwikkel innovatieve toepassingen waardoor uitkeringsgerechtigden met een fysieke of mentale beperking, minder beperkt zijn en sneller actief zijn op de arbeidsmarkt. Kees Verhulst en Olaf Morel zijn namens Den Haag Werkt betrokken bij dit programma. Van beeld naar spraak bij een visuele beperking Het beste idee kwam van Envision Technologies. Zij ontwikkelden een tool in de vorm van een app en een bril, die mensen met een visuele handicap helpt de visuele wereld te vertalen in sprekende gehoor oplossingen. Doel van de pilot is om het idee verder te ontwikkelen en de mogelijkheden bij uitkeringsgerechtigden met een visuele beperking en eventuele werkgevers te onderzoeken. Dit moet uiteindelijk leiden tot een werkbaar ‘prototype dienst’ die SZW/Den Haag Werkt gaat inzetten. De afgelopen maanden zijn medewerkers van Den Haag Werkt in samenwerking met Envision technologies druk geweest met kandidaten begeleiden met de tooling; de Envision App en slimme bril. De pilot is gestart met 10 kandidaten die met verschillende niveaus van visuele beperkingen te maken hebben. Dit zijn kandidaten die in een uitkeringssituatie zitten of werk hebben bij de social werkvoorziening. Ook een niet uitkeringsgerechtigde wilde graag meedoen. Ze zei: ‘Deze app en de bril kunnen mijn leven voorgoed gaan veranderen.’ Opbrengsten tot nu toe: Deelnemers kunnen hun huidige werk efficiënter uitvoeren; Deelnemers kunnen gemakkelijk een training of studie volgen; De tool draagt bij aan zelfvertrouwen en geluk, waardoor men ook eerder durft te solliciteren. Leerpunten uit deze pilot: Grotere afhankelijkheid van internetverbinding vanwege gebruik app en bril; Vooraf zoveel mogelijke hindernissen wegnemen: belang van uitleg en tips bij gebruik app en bril; Instant text mogelijkheden op app nog beperkt; Technische hick ups verbeteren met inzet van hulplijn/support. Vervolgstappen pilot: Kwalitatieve en kwantitatieve data/ opbrengsten verzamelen en analyseren; Voorjaar 2021 eindpresentatie. Deel jouw verhaal Pilot van jouw bedrijf ook op www.inclusievetechnologie.nl of heb je iets anders interessant te delen op het snijvlak inclusie en technologie. Neem contact met ons op.

Lees meer
Afbeelding: visueel beperkte gebruikt app op het treinstation.