Inclusieve technologie, stop ermee!
Althans, met die woorden “inclusieve technologie”. Techniek ondersteunt de mens. Lees de column van Steven Hubeek - De Normaalste Zaak
Lees meerJaarlijks organiseert het European Social Network het ESSC congres, een internationaal congres over relevante thema’s voor het sociaal domein. Dit jaar over “the role of Technology in promoting autonomy and inclusion”. Meer dan 650 mensen uit 40 landen, afkomstig uit sociaal domein, zorgsector en technologiesector waren bijeen. De conferentie werd geopend door minister van sociale zaken Camilla Waltersson Grönvall, Zweden.
Wat kwam naar voren op het congres? Er ligt in veel landen grote druk op sociale dienstverlening. Denk aan vergrijzing, ouderenzorg, migranten, vluchtelingen (Oekraïne), armoede, energiecrisis en psychosociale problematiek. De meest kwetsbare mensen worden daarin hard geraakt. Tegelijkertijd zien we veel ontwikkeling in technologie: big data, Internet of Things, sensoren en AI. Het biedt kansen om sociale dienstverlening beter te organiseren en uitdagingen (deels) het hoofd te bieden. Vaak manifesteert technologische innovatie zich echter eerst in de militaire/defensie hoek, daarna in het bedrijfsleven. Zo komen nieuwe ontwikkelingen eerst ten goede aan de meest welvarende burgers, en pas veel later aan kwetsbare mensen. Hoe voorkomen we dat? Op het congres werd ‘ Social Services’ uitgedaagd om meer op de voorgrond te treden. De Europese Unie (DG Social Services) gaf aan dat hierin de komende jaren veel geïnvesteerd gaat worden.
Veel sessies waren gericht op ontwikkelingen in digitalisering. TNO en Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT) lieten het licht schijnen op Inclusieve Technologie. Er was veel belangstelling, juist ook vanwege de focus op inclusieve technologie en werk. Michiel de Looze (TNO) heeft zijn visie gedeeld over wat wij onder Inclusieve Technologie verstaan en wat het biedt in de ontwikkeling van mensen met een beperking. Daarbij heeft hij onder andere de inzet van de ‘slimme bril’ als mogelijkheid van Cognitieve Support Technologie laten zien. Collega Harry de Boer heeft verteld hoe de Kennisalliantie voor Inclusie en Technologie (KIT) kennis uit onderzoeksprojecten en ervaringen uit de praktijk deelt met heel Nederland via een kennisplatform en via regionale TINT #technohubs.
Deelnemers uit veel landen toonden interesse en willen verkennen waar samenwerking mogelijk is. Zij gaven aan dat zij de manier waarop in Nederland het ecosysteem rondom Inclusieve Technologie wordt ontwikkeld ook interessant is om uit te bouwen naar andere landen, om zo kennis te delen en samen te werken.
We kijken terug op een mooi congres, en we verwachten dat opgedane contacten zich vertalen naar nieuwe vormen van samenwerking, over grenzen heen.
Althans, met die woorden “inclusieve technologie”. Techniek ondersteunt de mens. Lees de column van Steven Hubeek - De Normaalste Zaak
Lees meerEen virtual reality-platform waarmee mensen – van jongeren met autisme tot ouderen en MBO-studenten – veilig en zelfstandig kunnen oefenen met reizen in het openbaar vervoer. KIT sprak met de maker van Virtual OV.
Lees meerHet kabinet wil werkgevers en hun werknemers ondersteunen met voorzieningen bij het vormgeven van werkplekken waar inclusiviteit de norm is. Technologische oplossingen kunnen de inclusieve arbeidsmarkt dichterbij brengen. Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zet daarom in op het faciliteren van werkplekaanpassingen met inzet van technologie en goede begeleiding. De Kennisalliantie Inclusie en Technologie roept werkgevers op om van deze faciliteiten gebruik te maken.
Lees meerChristoffer werkt nu 7 jaar bij Senzer en was één van de eerste deelnemers aan de pilot Operator Support System (OSS) bij Senzer. Vanuit Senzer is hij gedetacheerd bij Dorel waar hij werkt aan de assemblage van autokinderstoeltjes. Rob Kerkhof is zijn werkleider. Hoe gaat het werken nu binnen Dorel na de pilot?
Lees meerDe gemeente Den Haag en Envision Technologies zijn een pilot gestart, waarin ze verkennen hoe een tool van Envision Technologies kan bijdragen aan werk voor mensen met een visuele beperking. De pilot is inmiddels afgerond en de resultaten worden hieronder gepresenteerd.
Lees meerVoor de medewerkers werkzaam bij de groenvoorziening van IJmond Werkt! is het uitdagend een bepaald beoogd kwaliteitsniveau (niet te veel, niet te weinig) te handhaven bij de verzorging van de plantsoenen. Kan technologie ze hierbij ondersteunen? IJmond Werkt! onderzoekt dit in samenwerking met TNO. Deze pilot maakt deel uit van een groter programma van TNO, dat mede mogelijk wordt gemaakt door TKI en Goldschmeding Foundation.
Lees meer