ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsEventsWat wij doenKIT

Skills en games - oplossingen voor het tekort aan personeel?

Veel bedrijven hebben een schreeuwend tekort aan gekwalificeerd personeel. Tegelijkertijd staan er nog te veel mensen langs de kant. Mensen die niet altijd over de gevraagde diploma’s beschikken,  maar qua skills (vaardigheden) wel zouden passen.

De mismatch op de arbeidsmarkt vraagt om slimme oplossingen. Tijdens TINK Open Café van 7 december jl. daagden Ronald Dekker, arbeidseconoom bij TNO en Linda Frietman, CEO van Iamprogrez de deelnemers uit om anders te kijken naar het werven van personeel, met en zonder arbeidsbeperking.

  • Gaming
  • Skills
Skills en games - oplossingen voor het tekort aan personeel?

Ronald Dekker – Skills in plaats van diploma’s

Ronald Dekker legt uit dat de Nederlandse arbeidsmarkt te weinig inclusief is, dat niet iedereen mag en kan deelnemen, en de veerkracht beperkt is. Ronald pleit voor een inclusieve arbeidsmarkt en meer positieve mobiliteit: het gegeven dat mensen makkelijker overstappen naar een andere branche of beroepsgroep, waar vergelijkbare skills worden gevraagd. Denk hierbij aan de personeelsopgave in de zorg en aan de digitale transformatie in sectoren.

Maar wat is er dan nodig om de arbeidsmarkt in beweging te krijgen?

  • Veranderen op en met de werkvloer; niet wachten op ander beleid of instituties
  • Focus op skills (vaardigheden): matchen op skills en ontwikkelen van skills
  • Inzet op ‘learning communities’ in de arbeidsmarkt als voertuig voor verandering, gericht op leren, werken en innoveren

Beoogde effecten van skills benadering

Voor werkzoekenden en werknemers biedt focus op skills in plaats van diploma’s echt kansen. Voor werkzoekenden komen er meer passende banen. Voor werkgevers leidt een skills focus tot meer geschikte kandidaten. En voor matchingsinstanties als UWV, werkbedrijven en gemeentes levert het meer, duurzamere matches op.
De beoogde effecten zijn wenselijk voor een goed functionerende arbeidsmarkt. Daarom is TNO gestart met CompetentNL, een hybride AI systeem gericht op één taal voor skills van mensen. Waarbij de grootste uitdaging zit in het vertalen van diploma’s naar skills, van CV’s naar skills en van vacatures naar skills. Dit wordt ontwikkeld in en met de praktijk.

Skills en inclusieve technologie

Probleem van veel werkgever is enerzijds de krapte aan ‘geschikt’ personeel, en anderzijds de onzekerheid rond een investeringen in technologie, namelijk: kan ik daar het juiste personeel bij vinden? Met inclusieve technologie – technologie die rekening houdt met de kwaliteiten van mensen – sla je wellicht ‘twee vliegen in één klap’.
Met de focus op skills ➔ beter zicht op ‘geschiktheid’ van doelgroepen die nog niet in beeld waren. Met technologie ➔ bewust inspelen op de skills van beschikbare arbeidskrachten.

Linda Frietman – Hoe kunnen games meer inzicht geven in skills

Met een game-based skills benadering richt Iamprogrez zich op de (soft) skills van de werknemer/het individu. Door een analyse los te laten op de games die mensen spelen krijg je inzicht in de skills van deze mensen. De resultaten behoren toe aan de betreffende persoon en het delen van de uitkomsten is ook aan degen zelf om toestemming voor te geven.

Gamen

Gemiddeld 9,8 miljoen Nederlanders gamen elke dag. Gemiddeld 61 minuten lang, en de gemiddelde leeftijd is 33. En 46% van de gamers is vrouw.

Game-based skills benadering

Het is een nieuwe manier van matchen die aansluit op de jongere generatie. Mensen gamen vaak al jaren. Daarmee kan een analyse van de gespeelde games een goed inzicht geven in je kwaliteiten en skills. Stel dat iemand veel Farmville speelt, dan kan naar voren komen dat hij of zij goed is in verzorgen, plannen of leiding geven. Uit race games kun je afleiden hoe iemand scoort op reactievermogen, behendigheid en snelle beslissingen.

Waarom kijken naar game data?

Kracht van game data

  • Vaardigheidsmeting zijn inherent aan spelgegevens
  • Enorme hoeveelheden spelersgegevens direct beschikbaar
  • Longitudinale gedragspatronen, geen momentopname
  • Toekomstige beroepsvaardigheden, getraind in het nieuwe werken
  • Vaardigheden getraind op intrinsieke waarden: mensen spelen games in hun vrije tijd

Gebruik in de praktijk

Ook bij Defensie maken ze gebruik van game data. Geïnteresseerden in een baan bij defensie kunnen op de website hun game data uploaden via de site. Defensie kan op deze manier zien of personen de juiste skills hebben voor banen bij Defensie. Het vormt een eerste stap om ze uit te nodigen voor een gesprek. Als mensen niet worden uitgenodigd bij Defensie, ontvangen ze toch een eigen skills certificaat die ze kunnen gebruiken bij andere sollicitaties.

Het volgen van ontwikkelingen

Werven op skills in plaats van diploma’s, en gebruik maken van games. Ontwikkelingen die KIT met interesse volgt, omdat er kansen liggen voor meer, passende banen voor mensen die nu nog langs de kant staan, of mensen die graag een overstap maken naar een andere baan. KIT zal hier ook de komende jaren aandacht aan besteden, op weg naar die inclusieve arbeidsmarkt.

TINK open cafés 2022

Ook in 2022 zullen we webinars organiseren voor bedrijven die geïnteresseerd zijn in inclusie en technologie. Volg ons daarom via LinkedIn en op onze website, voor de laatste updates.