ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Sociaal ontwikkelbedrijf De Zuidhoek zet cobots in naast hun medewerkers

De Zuidhoek, een sociaal werkbedrijf gevestigd in Zierikzee, maakt gebruik van cobots om hun freesbank te bedienen. Er worden onder andere aluminium koeltunnels gefreesd voor Delta Elektronika, een gerenommeerd leverancier van Power Supplies wereldwijd. De cobot draait nu regelmatig 24 uur per dag en zelfs in het weekend.

  • Cobots
Sociaal ontwikkelbedrijf De Zuidhoek zet cobots in naast hun medewerkers

Meerwaarde van de cobots voor de doelgroep

Quote Werken met een cobot is minder arbeidsintensief voor de medewerkers en minder belastend. De meerwaarde van cobots voor De Zuidhoek is de verhoging van de productiviteit en het ontstaan van andere werkzaamheden voor medewerkers. Door het vereenvoudigen van taken, ontstaan er andere werkzaamheden voor medewerkers die anders op de in- en ompak zouden werken. Denk aan het schoonmaken van de machine, het inleggen en uithalen van de koelers voor de power supplies op de bevoorradingstafels, dus het logistieke werk er omheen.
Vanwege de verhoogde producties ontstaat er ook weer meer zaagwerk als handmatige voorbewerking. Ook dit is extra werkgelegenheid voor een doelgroep die anders op de in- en ompakwerk zou werken. Bovendien leidt de verhoogde productie tot meer handmatig voorbewerkingswerk, wat opnieuw extra werkgelegenheid genereert.

Veilig samenwerken met een cobot

De cobot is uitgerust met een veiligheidssensor die de machine onmiddelijk stopt bij aanraking, waardoor een veiligere werkomgeving voor medewerkers wordt gewaarborgd. Dit onderscheidt cobots van robots die deze functie niet hebben.
De mensen die met de cobot werken, worden begeleid door een voorman en zijn voornamelijk mensen die aangewezen zijn op beschut werk.

Betrokken klant

Delta Elektronika is betrokken bij dit project vanwege hun interesse in maatschappelijk verantwoord investeren in een sociaal werkbedrijf. De Zuidhoek werkt intensief met hen samen. Ze hebben al tonnen geïnvesteerd in verspaningsmachines die bij De Zuidhoek staan. Ze zijn bereid om technische knowhow in te huren en alle kosten hiervan te betalen wanneer dat nodig is. Voor Delta Elektronika is het belangrijk om de kwaliteit van het product dat ze aan klanten leveren te waarborgen, evenals het verhogen van de productiviteit en omzet. Gebruikers van Delta Elektronika zijn bedrijven in de sectoren Automotive, R&D, Universiteiten en Industrie. Namen van enkele eindgebruikers zijn Audi, Volkswagen, Tesla, Cern, Technische Universiteit Delft, Eindhoven, Twente, Universiteit Leiden, Harvard University en ASML.

Koerswijziging De Zuidhoek

Jaren geleden heeft De Zuidhoek de keuze gemaakt om geen grote investeringen meer in machines te doen. Hierdoor stonden klanten voor de keuze: stoppen of zelf investeren in machines. Diverse klanten van de Zuidhoek hebben ervoor gekozen zelf te investeren in machines en gebruik te maken van de menselijke capaciteit van De Zuidhoek om deze machines te bedienen. Zoals dus de cobot die geplaatst is bij De Zuidhoek. De aanschaf van een machine gaat in nauwe samenwerking met de klant. Er wordt opgetrokken als partners.

 

gerelateerde artikelen

Cobots zorgen voor kansen medewerkers Inclusief Groep

  • Cobots
  • Inclusief groep

Inclusief Groep is het werk- en leerbedrijf op de Noord-Veluwe en is werkgever van zo’n 1.100 mensen. Binnen Inclusief Groep zijn ze druk met innoveren. KIT ging in gesprek met Gert-Jan Gerrits, directeur en Theresa den Hartog, unitmanager over innovatie en cobots. En met Sil, doelgroepmedewerker Inclusief Groep, die werkt met de cobot.

Lees meer
Sil bij de doelgroep

Samenwerken met een collaboratieve robot (cobot)

  • Cobots

Een cobot noemen we ook wel een collaboratieve robot. Deze fysieke robot kan samenwerken naast en met mensen op de werkvloer. Maar wat houdt een cobot nou precies in?

Lees meer
Cobotarm

Leiden cobots en augmented reality tot meer en beter werk?

  • Augmented Reality
  • Cobot
  • Cobots

Vooral mensen met een fysieke, cognitieve of andere beperking hebben baat bij ondersteuning door mensgerichte technologie. Dat blijkt onder meer uit een praktijkproef met zogeheten inclusieve technologie die TNO hield bij Amfors, het sociaal werkbedrijf in de regio Amersfoort. “Bij Amfors vinden wij het belangrijk om in te zetten op inclusieve technologie. Het vergroot de mogelijkheden van onze medewerkers om zelfstandiger te werken en meer complex werk op te pakken. Bovendien geeft het hen meer plezier in het werk en participeert men zo volwaardig in de samenleving”, zegt Amfors-directeur Ronald de Koning enthousiast. Moeilijke taken makkelijk maken Er zijn veel vacatures in de maakindustrie en tegelijkertijd staan er mensen zonder werk aan de kant. Inclusieve technologie maakt moeilijke taken makkelijk en kan beide problemen helpen oplossen. Zo kunnen ook lager geschoolde medewerkers eenvoudig vaardigheden leren en optimaal presteren. TNO doet al jaren onderzoek naar de inzet van inclusieve technologie om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt aan zinvol werk te helpen en werkenden duurzaam inzetbaar te houden, kortom te includeren in het arbeidsproces. Fysieke of collaboratieve robots (cobots) nemen gedeeltelijk taken over waar mensen met een beperking moeite mee hebben zoals zwaar, gevaarlijk, precies of eentonig werk. Daarnaast maakt augmented reality (AR) het mogelijk instructies op de werkplek te projecteren, waardoor medewerkers zonder voorafgaande training taken kunnen verrichten die ze anders onmogelijk aan zouden kunnen. “Eén tot twee uur werken met het Operator Support Systeem deed de zelfwaarde van de medewerkers zichtbaar groeien” Technologie geen bedreiging, maar een kans “Samenwerking tussen mens en machine staat momenteel volop in de belangstelling, omdat mensen met een beperking daardoor werk kunnen doen dat anders voor hen onbereikbaar was. Dat geldt zowel voor sociale werkbedrijven als het reguliere bedrijfsleven. In deze krappe arbeidsmarkt kan het voor ondernemers aantrekkelijk zijn mensen in dienst nemen die ze anders nooit hadden aangenomen. Zo is technologie geen bedreiging, maar biedt deze juist tal van nieuwe mogelijkheden op werkgebied”, zegt TNO-onderzoeker Gu van Rhijn. De mogelijkheden van inclusieve technologie In het onderzoek naar deze ontwikkelingen werkt TNO nauw samen met gerenommeerde instituten als het Arbeidsdeskundig Kennis Centrum (AKC), VU Athena en Technopolis. Om in de praktijk naar de mogelijkheden voor mensen uit kwetsbare arbeidspositie te kijken, werkt TNO – in de Kennisalliantie Inclusie & Technologie (KIT) – samen met kenniscentrum en A&O-fonds sociale werkgelegenheid SBCM en met Cedris, de landelijke vereniging voor sociale werkgelegenheid. Dat opent de weg naar de sociale werkbedrijven en sociale ondernemingen in ons land om daar met proeven aan te tonen dat technologieën hier vruchten afwerpen. Via KIT worden de resultaten van alle projecten publiek beschikbaar gesteld. “Inclusieve technologie vergroot de mogelijkheden van onze medewerkers om zelfstandiger te werken en meer complex werk op te pakken” Zonder ervaring direct aan de slag Dat bleek bijvoorbeeld bij Amfors waar 1.150 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werken in onder meer het groen, metaal, productie en schoonmaak. De proef is gehouden bij medewerkers die armaturen voor led-straatverlichting assembleren. Afhankelijk van de activiteit en het niveau van de medewerker duurt het leren van de benodigde vaardigheden normaal gesproken weken. TNO heeft in deze pilot bij Amfors een Operator Support Systeem  (OSS) ingezet dat de werkinstructies stap voor stap op het werkblad of op het product projecteert. Medewerkers zien steeds welke handeling ze op dat moment moeten verrichten, waardoor mensen zonder enige ervaring direct aan de slag kunnen. Veelbelovende resultaten De resultaten van de proef zijn veelbelovend: een grote meerderheid is positief over het OSS. Ze vinden de projecties prettiger dan mondelinge uitleg en kunnen hun aandacht veel beter bij het werk houden. Verder geven verreweg de meesten aan hierdoor moeilijker werk aan te kunnen dan voorheen. Uit tijdmetingen bleek dat na het assembleren van drie producten de cyclustijd al met 30 procent is gedaald en daarmee het niveau is bereikt van ervaren medewerkers. Volgens een begeleider van de groep deed één tot twee uur werken met het systeem de zelfwaarde van de medewerkers zichtbaar groeien. Snel en foutloos werken geeft mensen zelfvertrouwen en plezier in het werk. Opleidings- en productiekosten dalen Het Operator Support Systeem is ook ingezet en getest met en bij diverse hightech bedrijven zoals Thomas Regout, Omron, Bronkhorst, Variass en Vekon in de assemblage van complexe en steeds variërende productvarianten. Ook hier bewijst het systeem zijn meerwaarde. Onervaren personen werken dankzij het OSS net zo snel en foutloos als iemand met ervaring. Personeel is veel flexibeler in te zetten en de opleidings- en productiekosten gaan omlaag. “Uit tijdmetingen bleek dat na het assembleren van drie producten de cyclustijd met 30 procent is gedaald en daarmee het niveau is bereikt van ervaren medewerkers” Interesse bedrijfsleven voor praktijkproeven “We zien dan ook dat verschillende sectoren in het bedrijfsleven, vooral de maakindustrie, interesse tonen voor ons onderzoek en de praktijkproeven”, zegt Harry de Boer van TNO Gezond Leven. “Door technologieën als cobots, exoskeletten, augmented en virtual reality vergroten we de kansen van mensen met afstand tot de arbeidsmarkt en worden zij interessanter voor werkgevers. We laten nu zien dat het voor beide partijen profijtelijk is. Het inzetten van bijvoorbeeld een OSS verlaagt de drempel voor ondernemers om mensen met beperkingen in hun organisatie te laten werken.” Op hoger niveau inzetbaar De komende tijd staan meer praktijkproeven op het programma. Na de eerste goede resultaten is er meer inzicht nodig om inclusieve technologie verder op te schalen. TNO wil de technologie verfijnen door deze nog beter te laten aansluiten op zowel beperkingen en vaardigheden van mensen als op verschillende processen in bedrijven. Daarnaast is er meer inzicht nodig in langetermijneffecten van deze technologieën op productiviteit, leertijd, inzetbaarheid en ontwikkeling van mensen. “We beginnen niet bij de techniek, maar bij het proces en de mens”, zegt Van Rhijn. “Om welke beperkingen en competenties van mensen gaat het, welk productieproces, welke taken en handelingen. Door dat goed in kaart te brengen kun je systemen op maat bouwen en ze individueel afstemmen. Zo worden mensen meer, breder en op hoger niveau inzetbaar.”

Lees meer

Derde pilot Kennisalliantie Inclusie en Technologie van start bij UW Utrecht

  • Cobots
  • Pilots
  • UW Utrecht

UW gaat testen of inzet van de cobot de productie kan verhogen en het werk minder zwaar kan maken voor medewerkers. Daarmee start de derde pilot onder de vlag van de Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT), een initiatief van TNO, Cedris en SBCM. Het doel van KIT is de meerwaarde van innovatieve techniek voor sociale werkgelegenheid te onderzoeken. Het vraagstuk van UW UW Metaal produceert in opdracht van Sunbeam uit Zeist al jaren metalen frames voor het monteren van zonnepanelen op platte daken. De medewerkers bij Metaal bestaan voor het grootste deel uit SW-medewerkers en Wajong’ers. Zij ervaren het werk als fysiek zwaar door het repeterende karakter ervan. Dit is voor de ouder wordende SW-medewerkers in toenemende mate een probleem. Daarnaast is het werk door de zwaarte en de complexiteit in het algemeen minder geschikt voor mensen met fysieke beperkingen. Draagt de inzet van een colloborative robot bij aan de oplossing? Door de energietransitie neemt de vraag naar zonnepanelen toe. UW zou de productie daarom willen opvoeren, zonder dat de begeleidingstijd voor medewerkers oploopt of dat de kwaliteit van het product afneemt. Een flexibele robot (cobot) kan daar mogelijk voor zorgen. UW zet tijdens de pilot de cobot in voor de taken die medewerkers vanwege  het repeterende karakter als fysiek zwaar ervaren en voor complexe handelingen. TNO onderzoekt vervolgens wat de kosten en baten zijn van de inzet van deze cobot. Wat zijn de effecten op de inzetbaarheid en persoonlijke ontwikkeling van medewerkers? Wordt het werk op deze manier toegankelijker voor een bredere doelgroep? En kan de productie omhoog door de inzet van de cobot? Derde pilot onder de vlag van de Kennisalliantie Inclusie en Technologie In een serie van vijf pilots onderzoeken en stimuleren SBCM en Cedris samen met TNO de mogelijkheden van de inzet van technologie voor de sociale werkgelegenheid. Hiervoor zijn de drie partijen samen een Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT) aangegaan. In die kennisalliantie wordt de expertise van TNO gekoppeld aan het netwerk van Cedris en de kennis van SBCM op het gebied van passend werk en de ontwikkeling van medewerkers. De pilot bij UW is de derde in de reeks. Eerder startten al een pilot  bij Amfors en  bij Senzer. De resultaten van de pilot bij Amfors worden binnenkort bekend. Meer informatie Wilt u weten hoe de eerdere pilots eruitzien? Bekijk dan de filmpjes over de pilots  bij Amfors en  bij Senzer.

Lees meer