ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Stressmonitoring bij Werkzaak Rivierenland

Voor medewerkers van werkontwikkelbedrijven is het herkennen van stress niet vanzelfsprekend. Langdurige stress kan vervelende gevolgen hebben. Daarom is stressmonitoring van belang. In de pilot ‘Know Yourself’ onderzocht Carapax IT bij medewerkers van Werkzaak Rivierenland hoe technologie voor stressmonitoring ingezet kan worden. Malinda Janssen, programmamanager Technologie & Innovatie bij Werkzaak Rivierenland, legt uit wat de resultaten van de pilot zijn.

  • Duurzame inzetbaarheid
  • Psychosociale support technologie
  • Stress meting device
Stressmonitoring bij Werkzaak Rivierenland

De doelgroep van de pilot

Medewerkers die intern bij Werkzaak Rivierenzaak werken of bij een externe werkgever in dienst zijn konden zich aanmelden voor de pilot. Deze medewerkers volgden voordat zij begonnen aan de pilot de training ‘Omgaan met stress’ waar zij leerden wat stress inhoudt en wat je er tegen kan doen. Janssen legt uit dat deze doelgroep moeite heeft om stressklachten te herkennen en hier oplossingen voor te bedenken. Daarom kunnen de risico’s op een burn-out of uitval door stress bij deze groep groter zijn. Stressmonitoring brengt langdurig ervaren stress in kaart en biedt inzicht in de mogelijkheden om interventies te doen waardoor deze stress afneemt of voorkomen kan worden.

Hoe wordt stress gemonitord?

Het monitoren duurt minimaal 12 weken. Medewerkers houden in deze periode een dagboek bij door vragenlijsten in te vullen en dragen een wearable (Fitbit) om hun hartslagvariabiliteit te meten. Na 12 weken wordt door een professional, zoals een coach of psycholoog, gekeken naar het stressprofiel van de kandidaat. De professional gaat dan samen met de kandidaat analyseren welke patronen te herkennen zijn in het stressprofiel van de kandidaat. Wat regelmatig voorkwam was dat een kandidaat aan het begin van de week meer stress ervaart dan aan het einde van de week wanneer het weekend nadert. De zoektocht was vervolgens om interventies in te zetten die ervoor zorgen dat de stress afneemt en het patroon doorbroken wordt. Een thuiswerkdag inplannen is hiervan een voorbeeld.

Voorbeeld van vragen op de vragenlijst, zoals "Ik heb meer dan voldoende geslapen" of "Ik ben gisteren veel buiten geweest".

Afb. 1. Voorbeeldvragen op de vragenlijst.

Reacties van medewerkers

Janssen vertelt: “De reacties van medewerkers op de pilot zijn erg positief. De medewerkers waren gedisciplineerd met het dragen van de Fitbit en het invullen van de vragenlijsten.” Tijdens wekelijkse bijeenkomsten werd besproken hoe de pilot verliep. Medewerkers konden tijdens deze bijeenkomsten vragen stellen. Opvallend was dat medewerkers veel vragen stelden over gezondheid. Janssen vertelt: “Een Fitbit meet naast je hartslagvariabiliteit ook andere dingen, zoals of je wel genoeg slaapt en drinkt. Medewerkers vroegen zich af waarom het belangrijk is om daar op te letten en raakten zo in gesprek hierover met de andere medewerkers en coaches. Zo ontstond er een grotere interesse in gezondheid bij medewerkers. Daarom hebben we gaandeweg de pilot ook workshops gegeven over vitaliteitsthema’s, zoals over waarom goed slapen belangrijk is en over gezond eten.”

Resultaten van de pilot

De pilot heeft volgens Janssen veel inzichten opgeleverd. Eén van die inzichten is om de afspraken rond privacy en security van medewerkers en van data goed vast te leggen. Janssen raadt aan om advies te vragen aan de security- en privacy officier om dit goed te regelen aangezien er privacy gevoelige gegevens nodig zijn om een stressprofiel op te kunnen stellen.

Een ander inzicht is dat de verantwoordelijkheid voor de gespreksvoering en het herkennen van patronen niet als vanzelfsprekend bij werkcoaches kan liggen, maar bij mensen die daar speciaal voor zijn opgeleid, zoals psychologen. Jansen legt uit: “De interpretatie van de gegevens is te ingewikkeld om zomaar te verwachten dat werkcoaches dat in hun portefeuille hebben. Daar zijn de meeste werkcoaches niet voor opgeleid.”

De methode om de gesprekken te voeren over de profielen en patronen van de medewerkers zijn nog onvoldoende ontwikkeld. Janssen legt uit: “De methode waarbinnen je de tool inzet is veel belangrijker dan de tool zelf. De tool levert alleen data op. Het is aan de professional om met die data en de gespreksvoering erachter te komen waar nou precies de schoen wringt. De tool wordt pas bruikbaar als de methode daaromheen goed gebruikt wordt door de professional en de gebruiker.” Door de pilot blijkt dat stressmonitoring pas ingezet kan worden wanneer de methode nog verder doorontwikkeld wordt. De pilot krijgt daarom een vervolg.

Vervolg pilot stressmonitoring bij Werkzaak Rivierenland

Werkzaak Rivierenland wil de methode voor de gespreksvoering graag verder ontwikkelen. Janssen vertelt: “We hebben in die eerste pilot een aantal interessante bevindingen gedaan waar we verder mee willen. Dus we hebben een nieuw onderzoeksvoorstel geschreven om wederom met een groep mensen onderzoek te gaan doen waarin de methode ontwikkeld moet worden om mensen de juiste begeleiding te geven.” TINT West-Brabant is samen met Carapax IT en 30 deelnemers over West-Brabant al van start gegaan met het vervolg op de eerste pilot. Werkzaak Rivierenland gaat daar in het eerste kwartaal van 2025 mee aan de slag.

Meer weten over stressmonitoring

Lees meer over de pilot Know Yourself. Ben je geïnteresseerd in stressmonitoring of maakt jouw organisatie ook gebruik van technologie voor stressmonitoring of andere vormen van inclusieve technologie? Neem dan contact met ons op en deel je verhaal.

Recente artikelen

All I want for Christmas…

  • Column
  • Inclusieve arbeidsmarkt
  • MKB-subsidie

Iedereen heeft andere wensen voor kerstmis. Maar voor diegenen die op hun verlanglijst hebben staan ‘meer medewerkers’: kijk dan eens naar de mogelijkheden van technologie. En met behulp van die subsidie, is het niet langer de vraag óf, maar wanneer… zo geven we samen invulling aan die vanzelfsprekend inclusieve arbeidsmarkt!

Lees meer
All I want for Christmas…
Uitgelicht

Wordt technologie voor inclusie al gebruikt?

  • Arbeidsmarkt
  • Inclusief
  • Onderzoek

Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT) onderzocht of en hoe werkgevers Inclusieve Technologie inzetten op de werkvloer. Daarvoor ontvingen alle 104 leden van Cedris een vragenlijst, over het gebruik van inclusieve technologie binnen hun onderneming.

Lees meer
Wordt technologie voor inclusie al gebruikt?
Uitgelicht

Inzet van technologie helpt zowel klanten als medewerkers van DZB Leiden vooruit

  • DZB Leiden
  • Inclusieve technologie

Hoe blijf je als sociaal ontwikkelbedrijf relevant voor je klanten en zorg je ervoor dat je mensen aan het werk kunnen blijven? KIT ging in gesprek met Feiko Mulder, accountmanager bij DZB Leiden, over hoe zij technologie inzetten om ervoor te zorgen dat de mensen die extra ondersteuning nodig hebben op de werkplek, aan het werk kunnen blijven.

Lees meer
Inzet van technologie helpt zowel klanten als medewerkers van DZB Leiden vooruit

Innovatie is geen strakke businesscase, kwaliteit mag wat kosten

  • Digitale werkinstructies
  • TINT Rivierenland
  • Werkzaak Rivierenland

Terugblik op TINK Open Café van 9 april waar werkgever Itho Daalderop en werkleerbedrijf Werkzaak Rivierenland deelnemers meenamen over de digitale werkinstructies. Hoe gaat zo'n samenwerking in zijn werk, wat zijn de geleerde lessen en welke aanbevelingen hebben ze voor andere bedrijven. 

Lees meer
Innovatie is geen strakke businesscase, kwaliteit mag wat kosten

In de Achterhoek zet men vol in op inclusieve technologie

  • Fijnder
  • Laborijn
  • TINT
  • TINT Achterhoek

De aftrap van TINT Achterhoek heeft plaats gevonden bij het CIVON Innovatiecentrum, om zo werkgevers in de regio te informeren en te inspireren over de inzet van inclusieve technologie. Tijdens een ontbijtsessie kregen werkgevers een afwisselend programma voorgeschoteld.

Lees meer
In de Achterhoek zet men vol in op inclusieve technologie

Werkkracht inspireert werkgevers met een themabijeenkomst over inclusieve technologie

  • Inclusieve technologie
  • TINT Apeldoorn
  • Werkkracht

Werkgevers hebben te maken met arbeidskrapte en zijn op zoek naar oplossingen. Dat inclusieve technologie hierbij een oplossing kan zijn, is voor veel werkgevers onbekend. Daarom organiseerden Werkkracht Ede, Sociaal Ontwikkelbedrijf, en het WerkgeversServicepunt Regio FoodValley een themabijeenkomst over inclusieve technologie.

Lees meer
Werkkracht inspireert werkgevers met een themabijeenkomst over inclusieve technologie