ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Wat is training en educatieve technologie?

Voor veel mensen is het leren van nieuwe vaardigheden een belangrijke stap richting werk. Maar oefenen op de werkvloer is niet altijd haalbaar. Misschien omdat het te gevaarlijk is, te complex, of omdat er simpelweg geen begeleiding of ruimte is. Training en educatieve technologie maakt leren mogelijk – realistisch, interactief en op maat.

  • Training en educatieve technologie
  • Virtual Reality

Training en educatieve technologie in het kort

Voor je staat een heftruck. Je zit op de bestuurdersstoel, handen aan het stuur. Je rijdt achteruit, manoeuvreert langs een smalle doorgang en zet een pallet keurig op zijn plek. Maar in werkelijkheid zit je in een lokaal, met een VR-bril op je hoofd. Je leert in een veilige omgeving en toch voelt het echt.
Training en educatieve technologie omvat digitale middelen die mensen ondersteunen bij het leren van nieuwe kennis en vaardigheden. Denk aan VR-omgevingen waarin iemand in een gesimuleerde werksituatie kan oefenen, e-learning platforms met toegankelijke uitleg of tools waarmee trainingen op maat worden aangeboden.
Deze technologieën maken het mogelijk om leertrajecten aan te passen aan de behoeften van de gebruiker. Zeker voor mensen met een ondersteuningsvraag is dat waardevol: zij kunnen in hun eigen tempo oefenen, zonder risico’s of druk van buitenaf.

Waarom inzetten?

Een veilige leeromgeving is cruciaal voor zelfvertrouwen en ontwikkeling. Door technologie in te zetten, wordt het mogelijk om complexe of risicovolle situaties toch te trainen. Zo bouwen mensen vaardigheden op die hen helpen richting werk of in hun huidige baan.
Het resultaat? Meer kansen op duurzaam werk, breder inzetbare medewerkers en meer werkplezier. Voor de werknemer betekent het groei en zelfvertrouwen. Voor de werkgever: wendbaarheid en toekomstbestendigheid.

Voorbeelden van training en educatieve technologie

Er zijn inmiddels veel innovatieve toepassingen beschikbaar die het leren toegankelijk maken, zoals:
• VR heftrucktraining: In een gesimuleerde omgeving leert iemand veilig rijden, laden en lossen, zonder gevaarlijke situaties of schade.
• VR sollicitatietraining: Een levensechte voorbereiding op sollicitatiegesprekken, met interactieve scenario’s die helpen bij het oefenen van communicatie en houding.
• 3D-printer training: Digitale modules die leren werken met 3D-printers toegankelijk maken, ook zonder directe begeleiding of werkplaats.

Meer weten training en educatieve technologie?

Oefenen, leren en groeien: het lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet voor iedereen. Technologie helpt om dat wel mogelijk te maken. Wil je weten hoe jouw organisatie deze technologie kan inzetten? Lees meer over training en educatieve technologie en bekijk de praktijkvoorbeelden.

Recente artikelen

Fluisterend naar inclusie: Joris Castermans over Whispp

  • Communicatie support technologie
  • Inclusieve technologie
  • Whispp

Op driejarige leeftijd werd het duidelijk: het stotteren van Joris Castermans zou blijven. Wat volgde, was een leven vol zoeken naar manieren om verstaanbaar te blijven. “Soms zit ik echt goed vast,” vertelt hij, “en daarna kan ik weer 25 zinnen helemaal vloeiend spreken.” In 2018 leidde die ervaring tot een baanbrekend idee: Whispp, een spraaktechnologie die spreken toegankelijker maakt voor mensen die stotteren en mensen met een stembeperking.

Lees meer
Fluisterend naar inclusie: Joris Castermans over Whispp
Uitgelicht

Kijkje in de Keuken bij TINT West-Brabant: over gewoon beginnen en impact maken

  • Kijkje in de Keuken
  • Technohub
  • TINT

Marleen Braakhuis, projectleider van TINT West-Brabant, zag vanuit haar achtergrond in HR hoe belangrijk – en onderbelicht – inclusieve technologie is. Dus besloot ze zich erin te verdiepen en werd het zaadje voor TINT West-Brabant gepland. Inmiddels werkt TINT West-Brabant aan pilots, opleidingsmogelijkheden en praktijkonderzoeken. Met haar nuchtere instelling vormt Braakhuis een inspiratie met als motto: “gewoon beginnen”.

Lees meer
Kijkje in de Keuken bij TINT West-Brabant: over gewoon beginnen en impact maken
Uitgelicht

Technologie voor cognitieve ondersteuning: groei en doorstroming

  • Cognitieve beperking
  • Inclusieve technologie
  • TKI-LSH 2

Digitale werkinstructies via tablet of via beamerprojecties kunnen meer (complex) werk toegankelijk maken voor medewerkers met een cognitieve beperking. De toepassing is zeker nog wijd verbreid. Willen we impact realiseren, dat zal het gebruik van technologie verder moeten toenemen, bij sociaal werkbedrijven en bij reguliere bedrijven. In een nieuw onderzoeksproject, geleid door TNO, doen we onderzoek naar deze technologie met de focus op groei van de inzet en plaatsing van mensen met een beperking in een reguliere werkomgeving.

Lees meer
Technologie voor cognitieve ondersteuning: groei en doorstroming

Strategische samenwerking tussen Kennisalliantie Inclusie en Technologie en Stichting STIP

  • Samenwerking
  • Stichting STIP

Waar KIT in de wereld van technologie en inclusie de primaire focus legt op kennis delen, partijen verbinden en het opstarten van innovatieve programma’s. Richt STIP zich op het aanbieden van technologie (hardware en software) die bewezen kan bijdragen aan betere baankansen voor mensen met een arbeidsbeperking. Er ligt inhoudelijk een logische verbinding tussen KIT en STIP.

Lees meer
Strategische samenwerking tussen Kennisalliantie Inclusie en Technologie en Stichting STIP

In een kantooromgeving werken met inclusieve technologie

  • Inclusieve arbeidsmarkt
  • Inclusieve technologie

Bij de Rabobank werken ruim 59.000 mensen waarbij sommige mensen een visuele beperking, motorische beperking of gehoorbeperking hebben. Hiervoor maakt Rabobank gebruik van inclusieve technologie.  Voor Rabobank is inclusief werken een belangrijk onderwerp. 

Lees meer
In een kantooromgeving werken met inclusieve technologie

Innoveren is falen en weer doorgaan

  • Inclusieve technologie
  • TINK

Speciaal voor Cedris leden organiseerde KIT op 29 maart een TINK Cedris sessie. Met als onderwerp: geleerde lessen bij inzet van 4 inclusieve technologieën. Een interessante sessie waarin werkbedrijf Amfors (Inclusive Fieldlab) de deelnemers meenam in waarom zij inzet op nieuwe technologie en de lessen die zij tot nu toe heeft opgedaan.

Lees meer
Innoveren is falen en weer doorgaan