ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Wat is training en educatieve technologie?

Voor veel mensen is het leren van nieuwe vaardigheden een belangrijke stap richting werk. Maar oefenen op de werkvloer is niet altijd haalbaar. Misschien omdat het te gevaarlijk is, te complex, of omdat er simpelweg geen begeleiding of ruimte is. Training en educatieve technologie maakt leren mogelijk – realistisch, interactief en op maat.

  • Training en educatieve technologie
  • Virtual Reality

Training en educatieve technologie in het kort

Voor je staat een heftruck. Je zit op de bestuurdersstoel, handen aan het stuur. Je rijdt achteruit, manoeuvreert langs een smalle doorgang en zet een pallet keurig op zijn plek. Maar in werkelijkheid zit je in een lokaal, met een VR-bril op je hoofd. Je leert in een veilige omgeving en toch voelt het echt.
Training en educatieve technologie omvat digitale middelen die mensen ondersteunen bij het leren van nieuwe kennis en vaardigheden. Denk aan VR-omgevingen waarin iemand in een gesimuleerde werksituatie kan oefenen, e-learning platforms met toegankelijke uitleg of tools waarmee trainingen op maat worden aangeboden.
Deze technologieën maken het mogelijk om leertrajecten aan te passen aan de behoeften van de gebruiker. Zeker voor mensen met een ondersteuningsvraag is dat waardevol: zij kunnen in hun eigen tempo oefenen, zonder risico’s of druk van buitenaf.

Waarom inzetten?

Een veilige leeromgeving is cruciaal voor zelfvertrouwen en ontwikkeling. Door technologie in te zetten, wordt het mogelijk om complexe of risicovolle situaties toch te trainen. Zo bouwen mensen vaardigheden op die hen helpen richting werk of in hun huidige baan.
Het resultaat? Meer kansen op duurzaam werk, breder inzetbare medewerkers en meer werkplezier. Voor de werknemer betekent het groei en zelfvertrouwen. Voor de werkgever: wendbaarheid en toekomstbestendigheid.

Voorbeelden van training en educatieve technologie

Er zijn inmiddels veel innovatieve toepassingen beschikbaar die het leren toegankelijk maken, zoals:
• VR heftrucktraining: In een gesimuleerde omgeving leert iemand veilig rijden, laden en lossen, zonder gevaarlijke situaties of schade.
• VR sollicitatietraining: Een levensechte voorbereiding op sollicitatiegesprekken, met interactieve scenario’s die helpen bij het oefenen van communicatie en houding.
• 3D-printer training: Digitale modules die leren werken met 3D-printers toegankelijk maken, ook zonder directe begeleiding of werkplaats.

Meer weten training en educatieve technologie?

Oefenen, leren en groeien: het lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet voor iedereen. Technologie helpt om dat wel mogelijk te maken. Wil je weten hoe jouw organisatie deze technologie kan inzetten? Lees meer over training en educatieve technologie en bekijk de praktijkvoorbeelden.

Recente artikelen

Fluisterend naar inclusie: Joris Castermans over Whispp

  • Communicatie support technologie
  • Inclusieve technologie
  • Whispp

Op driejarige leeftijd werd het duidelijk: het stotteren van Joris Castermans zou blijven. Wat volgde, was een leven vol zoeken naar manieren om verstaanbaar te blijven. “Soms zit ik echt goed vast,” vertelt hij, “en daarna kan ik weer 25 zinnen helemaal vloeiend spreken.” In 2018 leidde die ervaring tot een baanbrekend idee: Whispp, een spraaktechnologie die spreken toegankelijker maakt voor mensen die stotteren en mensen met een stembeperking.

Lees meer
Fluisterend naar inclusie: Joris Castermans over Whispp
Uitgelicht

Kijkje in de Keuken bij TINT West-Brabant: over gewoon beginnen en impact maken

  • Kijkje in de Keuken
  • Technohub
  • TINT

Marleen Braakhuis, projectleider van TINT West-Brabant, zag vanuit haar achtergrond in HR hoe belangrijk – en onderbelicht – inclusieve technologie is. Dus besloot ze zich erin te verdiepen en werd het zaadje voor TINT West-Brabant gepland. Inmiddels werkt TINT West-Brabant aan pilots, opleidingsmogelijkheden en praktijkonderzoeken. Met haar nuchtere instelling vormt Braakhuis een inspiratie met als motto: “gewoon beginnen”.

Lees meer
Kijkje in de Keuken bij TINT West-Brabant: over gewoon beginnen en impact maken
Uitgelicht

Generieke werkgeversvoorziening voor technologie bij VDL Parree

  • Generieke werkvoorziening
  • Operator Support System

Voor werkgevers is het mogelijk om een beroep te doen op de generieke werkgeversvoorziening van het UWV als je werknemers met een arbeidsbeperking voor langere tijd in dienst wilt houden of nemen en hiervoor aanpassingen op de werkvloer nodig zijn. Maar hoe gaat dat in de praktijk? VDL Parree, een bedrijf gespecialiseerd in kunststof spuitgietwerk, en aanvrager van de generieke werkgeversvoorziening, neemt ons mee.

Lees meer
Generieke werkgeversvoorziening voor technologie bij VDL Parree

Moeilijk werk makkelijker maken met kennis van technologie

  • Inclusieve Engineering Faciliteit
  • Inclusieve technologie

KIT organiseerde speciaal voor Cedris-leden dinsdag 15 februari een TINK Cedris webinar, met als onderwerp: ‘co-creatie en implementatie van toegepaste technologische innovatie’. Een inspirerende sessie waarin Bart Neels van 4Werk uit België en Liese van Oort en Roland van Kraaij van Senzer deelnemers meenamen in hun ervaringen. Lees de uitgebreide terugblik.

Lees meer
Moeilijk werk makkelijker maken met kennis van technologie

Technologie maakt werk beter toegankelijk

  • Inclusieve arbeidsmarkt
  • Inclusieve technologie

Lees meer
Technologie maakt werk beter toegankelijk

Hoe meet je zelfeffectiviteit bij mensen met een cognitieve beperking?

  • Inclusieve technologie
  • Meetinstrument
  • TNO

Mensen met een cognitieve beperking kunnen een minder ontwikkeld taal- en conceptueel denkvermogen hebben. Dit maakt vragenlijstenonderzoek bij deze doelgroep vaak uitdagend. TNO ontwikkelde samen met Game Solutions Lab een toegankelijk meetinstrument dat goed aansluit bij deze mensen én veranderingen door de tijd heen kan meten. Zoals bij de inzet van inclusieve technologie. Sociaal bestek besteedde hier aandacht aan.

Lees meer
Hoe meet je zelfeffectiviteit bij mensen met een cognitieve beperking?