ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Wat werkt (niet) bij de inzet van technologie?

TNO heeft een nieuw onderzoeksrapport uitgebracht over het verminderen van de personeelskrapte met arbeidsbesparende en arbeidsondersteunende technologieën. Het rapport presenteert de kansen, uitdagingen en factoren die bijdragen aan een succesvolle implementatie.

  • Inclusieve technologie
  • Onderzoek

Het onderzoek

Het onderzoeksrapport is onderdeel van een groter onderzoeksproject “Van krapte naar kans: technologie als gamechanger” van TNO en Instituut Gak. In dit onderzoeksrapport worden de “belemmerende en bevorderende factoren voor de inzet en implementatie” van inclusieve technologie besproken. De onderzoekers concluderen dat bij een succesvolle implementatie van technologie niet alleen de technische aspecten meespelen, maar ook sociale en organisatorische factoren, zoals gebruikerservaringen, de voorbereiding en de samenwerking met leveranciers.

Kansen en uitdagingen van technologie

Kansen:

  • Verhoogde productiviteit
  • Vermindering van fysieke werkbelasting
  • Verbetering van de kwaliteit van werkprocessen
  • Efficiëntere processen
  • Besparing op loonkosten

Uitdagingen:

  • Weerstand bij werknemers voor implementatie
  • Angst voor verlies van werk
  • Problemen met technische integratie

Verschillen werkgevers en werknemers

Bij het in kaart brengen van de uitdagingen en kansen bleek dat werkgevers en werknemers hier anders naar kijken. Werknemers ervaren een hogere werkdruk of angst voor ontslag als belemmeringen voor het omarmen van nieuwe technologieën. Werkgevers daarentegen beschouwen de weerstand van medewerkers vaak als een minder belangrijke hindernis. Voor hen zijn technische problemen en de integratie van nieuwe technologieën in bestaande systemen de voornaamste obstakels.

Ook kijken werkgevers en werknemers anders naar waarom technologie ingezet moet worden en wanneer de inzet geslaagd is. Werkgevers richten zich meer op de technische aspecten, zoals de functionaliteit van de technologie, het gebruiksgemak en de afstemming op bestaande werkprocessen. Voor werknemers zijn vooral sociale en psychologische factoren belangrijk, zoals de mate van autonomie en betrokkenheid, die bepalend zijn voor het succes van de technologie.

Factoren die bijdragen aan succes van implementatie

1. Goed werkontwerp

Betrek medewerkers vanaf het begin bij het ontwerp van technologie voor de werkprocessen. Dit kan de weerstand verminderen en zorgt voor een bredere acceptatie van de technologie. Het behoud van voldoende autonomie en afwisseling in het werk is cruciaal voor het succesvol integreren van de technologie en het verbeteren van deze processen.

2. Positieve gebruikerservaringen

De technologie moet gebruiksvriendelijk zijn. Werk daarvoor met betrouwbare systemen en neem voldoende tijd voor de voorbereiding. De voorbereiding moet bestaan uit: “een grondige behoefteanalyse, testfases en heldere communicatie over de gevolgen voor werkprocessen en banen”. Geef werknemers daarnaast voldoende mogelijkheden om feedback te geven.

3. Goede samenwerking met leveranciers

Het is belangrijk om samen te werken met leveranciers die niet alleen technische ondersteuning bieden, maar ook bereid zijn om aanpassingen te doen op basis van de feedback van praktijkervaringen.

Geïnspireerd geraakt?

Deel je verhaal over inclusieve technologie in jouw organisatie. Of neem contact met ons op om meer te leren over inclusieve technologie.

Recente artikelen

Inclusieve technologie invoeren: veranderen met oog voor mensen en hun omgeving

  • Implementatie
  • Inclusieve technologie

In dit vervolgartikel op “Starten met inclusieve technologie: begin bij het vraagstuk, niet bij de oplossing” verschuiven we de blik van waar te beginnen naar hoe verder te gaan. Het implementeren van inclusieve technologie vraagt namelijk meer dan alleen een slimme keuze of een goed idee. Het is een veranderproces dat raakt aan zowel mensen als systemen: aan overtuigingen, aan werkprocessen, aan cultuur en aan structuur. De uitdaging is om technologie zó in te bedden dat zij niet alleen toegankelijk en bruikbaar is voor iedereen, maar ook duurzaam gedragen wordt in de organisatie.

Lees meer
Inclusieve technologie invoeren: veranderen met oog voor mensen en hun omgeving
Uitgelicht

Exoskeletten bij Breda Werkt: Waarom wel een veiligheidsbril en geen exoskelet?

  • Breda werkt
  • Exoskelet
  • Fysieke support technologie

Hoe houd je medewerkers langer gezond aan het werk in fysiek zware beroepen? Bij werkontwikkelbedrijf Breda Werkt maken ze daarvoor gebruik van exoskeletten. Wat begon als een kleinschalige proef, groeide uit tot een serieuze investering in de gezondheid en het werkplezier van hun mensen. We spraken met Bram Smits (accountmanager) en René de Heer (leerwerkbegeleider groen) over hun ervaringen.

Lees meer
Exoskeletten bij Breda Werkt: Waarom wel een veiligheidsbril en geen exoskelet?
Uitgelicht

Kijken naar Kansen bij LabXL: “Als je blijft doen wat je deed, ga je het niet redden”

  • Kijken naar Kansen
  • Lab XL

Werkontwikkelbedrijven bestaan in allerlei verschillende vormen en maten. Ze delen een gemeenschappelijk doel: hun kandidaten en medewerkers de beste kansen bieden op de arbeidsmarkt. Daarvoor is innovatie nodig. In deze Kijken naar Kansen vertelt Renco Wesseling hoe hij kijken naar innovatie op het gebied van inclusieve technologie bij Weener XL.

Lees meer
Kijken naar Kansen bij LabXL: “Als je blijft doen wat je deed, ga je het niet redden”

Inclusieve technologie: een blinde vlek voor HRM?

“Dit is eigenlijk ons domein, maar we realiseren het ons vaak niet.” Het is een veelzeggende uitspraak van een HR-professional die deelnam aan een onderzoek van Ineke van Kruining (Avans Hogeschool/ CoE BWNO /TINT West-Brabant) en Sjoerd de Vries (voorheen Saxion/TINT Apeldoorn, inmiddels Hanze). Inclusieve technologie biedt kansen voor de arbeidsmarkt. Maar dan moeten organisaties deze technologie wel (her)kennen en de meerwaarde zien. Daar ligt een kans voor HRM.

Lees meer
Inclusieve technologie: een blinde vlek voor HRM?

Maak het niet zo ingewikkeld

  • Column

Waarom maken we het zo moeilijk? Wie financiering voor een innovatieve technologisch hulpmiddel nodig heeft om mee te kunnen doen op de werkvloer, belandt in een doolhof van regels, loketten en vinkjes. Je moet eerst een half jaar studeren voordat duidelijk is of in aanmerking komt voor een bril die teksten kan voorlezen of een systeem dat je spraak omzet in tekst.

Lees meer
Maak het niet zo ingewikkeld

Fluisterend naar inclusie: Joris Castermans over Whispp

  • Communicatie support technologie
  • Inclusieve technologie
  • Whispp

Op driejarige leeftijd werd het duidelijk: het stotteren van Joris Castermans zou blijven. Wat volgde, was een leven vol zoeken naar manieren om verstaanbaar te blijven. “Soms zit ik echt goed vast,” vertelt hij, “en daarna kan ik weer 25 zinnen helemaal vloeiend spreken.” In 2018 leidde die ervaring tot een baanbrekend idee: Whispp, een spraaktechnologie die spreken toegankelijker maakt voor mensen die stotteren en mensen met een stembeperking.

Lees meer
Fluisterend naar inclusie: Joris Castermans over Whispp