ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsEventsWat wij doenKIT

Welke technologie helpt bij welke ondersteuningsvraag?

Om die vraag te beantwoorden ontwierpen TNO, Amsterdam UMC en AKC een nieuwe inspiratietool voor arbeidsdeskundigen. KIT vindt het een mooi initiatief en we zijn blij dat het AKC inclusieve technologie zo omarmt.

  • Inclusieve technologie

Hoe werkt de tool?

In de tool zijn meer dan veertig technologieën opgenomen. Deze technologieën zijn ingedeeld in vier categorieën: lichamelijk functioneren, persoonlijk functioneren, sociaal functioneren en werk zoeken. Bij iedere technologie staat uitleg over wat de technologie doet, wat de voordelen van de technologie zijn en voor welke doelgroep de technologie geschikt is. Daarnaast is er per technologie een overzicht beschikbaar van de leveranciers van de technologie en de wetenschappelijke onderbouwing.

Inclusieve technologie vraagt om maatwerk

Bij KIT hebben we de ervaring dat de inzet van inclusieve technologie om maatwerk vraagt. Waar de één met een visuele ondersteuningsvraag baat heeft bij een slimme bril, is een groter scherm voor de ander voldoende. Het is belangrijk om te weten welke verschillende opties er zijn, daar kan de goed inspiratietool bij helpen. Vervolgens is het belangrijk om af te wegen wat voor technologie het beste past bij de individuele behoeftes van de persoon met een ondersteuningsvraag.

Meer weten over inclusieve technologie

Je vindt de inspiratietool en de bijbehorende instructievideo op de website van AKC. Geïnspireerd geraakt door de tool en wil je meer weten over hoe je verschillende technologieën toepast? Neem contact met ons op.

Recente artikelen

TINT Apeldoorn – technologie als middel voor menselijk werk

  • Kijkje in de Keuken
  • TINT Apeldoorn

Een 3D-printer die batterijenhouders print, een virtuele sollicitatietraining die zelfvertrouwen vergroot, en een lampje van een OSS dat oplicht als je het juiste schroefje pakt. Bij TINT Apeldoorn draait alles om het toegankelijk maken van technologie voor mensen die (nog) niet vanzelfsprekend mee kunnen doen op de arbeidsmarkt. Maar technologie is daarbij nooit het doel, benadrukken hubmanager Lysanne Scheijbeler, innovatiemedewerker Elianne de Roo en studentonderzoeker Martijn Pattie. Het gaat om wat mensen nodig hebben. Dáár ligt de focus.

Lees meer
TINT Apeldoorn – technologie als middel voor menselijk werk
Uitgelicht

Paul Verbakel over inclusieve technologie bij Senzer

  • Kijken naar Kansen

Technologie is geen doel op zich. Dat benadrukt Paul Verbakel, directeur van werkontwikkelbedrijf Senzer, meerdere keren tijdens het gesprek. “De technologie moet een oplossing bieden voor een belemmering die iemand ervaart. Dáár begint het.” Vanuit die filosofie ontwikkelde Senzer in de afgelopen jaren een doordachte, geborgde aanpak rondom inclusieve technologie. Wat begon als een project, is inmiddels een vast onderdeel van de dienstverlening. En dat levert resultaat op.

Lees meer
Paul Verbakel over inclusieve technologie bij Senzer
Uitgelicht

Bor Veen en Pieter Schortemeijer over succes en ‘mislukkingen’

  • Kijken naar Kansen
  • Werkkracht

De ‘gewoon doen, we zien wel waar het schip strandt’– mentaliteit doet tekort aan de ambities van Werkkracht. Ze weten wat ze doen, maar kaderen van tevoren niet wat de uitkomsten moeten zijn. Want zelfs als het niet werkt, leer je daar weer van. En heb je de volgende keer een betere kans van slagen.

Lees meer
Bor Veen en Pieter Schortemeijer over succes en ‘mislukkingen’

Wat is cognitieve support technologie?

  • Cognitieve Support Technologie

Inclusieve technologie omvat een breed scala aan toepassingen. Wat valt er precies onder? Om die vraag te beantwoorden, belichten we de verschillende soorten inclusieve technologie. Deze keer leggen we uit wat cognitieve support technologie (CST) inhoudt.

Lees meer
Wat is cognitieve support technologie?

Victor van Dinten over navigatie in gebouwen door naext

  • Meet the Maker
  • naext

Hoe kan je de kennis over navigatiekaarten in parkeergarages inzetten om maatschappelijke impact te maken? Victor van Dinten deed dat door naext op te richten. Waar de meeste navigatieapps, zoals Google Maps, stoppen zodra je bij het gebouw bent aangekomen, gaat naext een stap verder. Dit platform maakt de binnenkant van gebouwen toegankelijker voor mensen met een ondersteuningsvraag, door alle instructies te geven die je nodig hebt om op een stressvrije manier de weg te vinden.

Lees meer
Victor van Dinten over navigatie in gebouwen door naext

Digitale werkinstructies bij maatwerkbedrijf Mariasteen

  • Cognitieve Support Technologie
  • Digitale werkinstructies

Bij Mariasteen in België maken ze gebruik van digitale werkinstructies. Er zijn verschillende aanbieders van platformen, maar bij Mariasteen koos men voor Axele on-the-job van Axians. Een platform dat eenvoudig te begrijpen is en waar iedereen mee aan de slag kan. An Defossez, Diensthoofd methodedienst, en Inge Scharlaken, Projectverantwoordelijke processen en digitalisering, vertellen over de keuze voor het platform, de voordelen en de reacties van medewerkers op deze technologie.

Lees meer
Digitale werkinstructies bij maatwerkbedrijf Mariasteen