ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Werkzaak Rivierenland doet pilot digitale werkinstructie met tablet

Werkinstructies voor het assembleren van producten op een tablet. Dat is de pilot die Werkzaak Rivierenland in de productiehal heeft uitgevoerd. Hoe ervaren medewerkers het werken met deze technologie?

 

  • Digitale werkinstructies
  • Inclusieve technologie
Werkzaak Rivierenland doet pilot digitale werkinstructie met tablet

Digitale werkinstructies

Via filmpjes en/of plaatjes en eventueel tekst krijgen medewerkers stap voor stap instructies hoe ze een product in elkaar moeten zetten. De werkinstructies worden gemaakt door werkleiders en gemaakt met de software van Azamuta.

Ervaringen van deelnemers

In de pilot hebben 31 van de 40 gevraagde mensen meegedaan. Al deze mensen ervaren het werken met de digitale werkinstructies als waardevol en positief.

Enkele reacties:
Freddy: ik snapte gelijk hoe het werkte, ik had ook al ervaring met een iPad. Ik vind het fijn om instructies via de tablet te krijgen i.p.v. op papier. Vooral de foto’s vind ik erg fijn. Door de digitale werkinstructies kan ik ook moeilijker werk uitvoeren.’

Benny: ik heb meegewerkt in de testfase, dat was fijn. Ik zou wel elke dag met het scherm willen werken. Een werkbegeleider is niet altijd aanwezig en dan kan je de tablet gebruiken. Je kan hierdoor zelfstandiger werken.

Levi: Soms was het werken met de digitale instructies moeilijk, soms niet en soms was het even goed kijken. Ik keek vooral naar de filmpjes. Ik vond het leuk om te doen, een keer wat anders dan normaal met werken.

Is digitale werkinstructies voor iedereen geschikt?

Van de 31 mensen die hebben meegewerkt aan de pilot kunnen 11 medewerkers het product maken zoals de klant vraagt. Voorafgaande aan het project was niet goed te zeggen wie er zou slagen voor het werken met de tablet. Vanuit Werkzaak Rivierenland daarom het advies laat iedereen die wil het proberen meedoen.

Tot slot de voordelen van werken met digitale werkinstructies:

  • Medewerkers hebben minder begeleiding nodig
  • Ze vinden het prettig om zelfstandig te werken, waardoor zelfvertrouwen toeneemt
  • Medewerkers zetten een geheel product in elkaar in plaats van een klein onderdeel
  • Je kunt een hogere productie draaien
  • Medewerkers blijken probleemoplossend te zijn met de tablet

Lees hier meer over het

Bekijk het filmpje over de ervaringen van testers van digitale werkinstructies

gerelateerde artikelen

Inclusieve technologie invoeren: veranderen met oog voor mensen en hun omgeving

  • Implementatie
  • Inclusieve technologie

In dit vervolgartikel op “Starten met inclusieve technologie: begin bij het vraagstuk, niet bij de oplossing” verschuiven we de blik van waar te beginnen naar hoe verder te gaan. Het implementeren van inclusieve technologie vraagt namelijk meer dan alleen een slimme keuze of een goed idee. Het is een veranderproces dat raakt aan zowel mensen als systemen: aan overtuigingen, aan werkprocessen, aan cultuur en aan structuur. De uitdaging is om technologie zó in te bedden dat zij niet alleen toegankelijk en bruikbaar is voor iedereen, maar ook duurzaam gedragen wordt in de organisatie.

Lees meer
Michel Starreveld, lachende man met grijs haar en een bril op.

Fluisterend naar inclusie: Joris Castermans over Whispp

  • Communicatie support technologie
  • Inclusieve technologie
  • Whispp

Op driejarige leeftijd werd het duidelijk: het stotteren van Joris Castermans zou blijven. Wat volgde, was een leven vol zoeken naar manieren om verstaanbaar te blijven. “Soms zit ik echt goed vast,” vertelt hij, “en daarna kan ik weer 25 zinnen helemaal vloeiend spreken.” In 2018 leidde die ervaring tot een baanbrekend idee: Whispp, een spraaktechnologie die spreken toegankelijker maakt voor mensen die stotteren en mensen met een stembeperking.

Lees meer
Telefoonscherm met Whispp erop

Starten met inclusieve technologie: begin bij het vraagstuk, niet bij de oplossing

  • Implementatie
  • Inclusieve technologie

De term inclusieve technologie duikt steeds vaker op in gesprekken over arbeidsparticipatie, innovatie en sociale duurzaamheid. Terecht: technologie biedt enorme kansen om werk toegankelijker te maken voor mensen met een ondersteuningsvraag. Denk aan slimme werkplekaanpassingen, ondersteunende apps, eenvoudige gebruikersinterfaces of digitale hulpmiddelen die zelfredzaamheid vergroten. Maar hoe pak je dit nou aan?

Lees meer
Michel Starreveld, lachende man met grijs haar en een bril op.

Wat is digitale toegankelijkheidstechnologie?

  • Inclusieve technologie
  • Slimme bril

Voor mensen met een ondersteuningsvraag is de digitale wereld niet altijd zo toegankelijk als bedoeld. Terwijl digitalisering juist veel kansen biedt, zoals flexibel werken, minder reistijd en meer eigen regie. Digitale toegankelijkheidstechnologie zorgt ervoor dat iedereen deze voordelen ook écht kan benutten.

Lees meer