Inclusieve technologie, stop ermee!
Althans, met die woorden “inclusieve technologie”. Techniek ondersteunt de mens. Lees de column van Steven Hubeek - De Normaalste Zaak
Lees meerIdeeën heb je nodig voor innovatie en door innovatie campagnes kan je vraagstukken oplossen. Dat zeggen Steven Kop van Accept Mission, leveren idee & innovatie software, en Kim Kooke van Weener XL, het werk- en ontwikkelbedrijf van de gemeente ’s-Hertogenbosch. Ze deelden tijdens de TINK Cedris op 11 juni hun adviezen over hoe je succesvolle innovatie campagnes organiseert.
Een innovatie campagne is een reeks acties of activiteiten die je onderneemt om mensen ertoe te bewegen ideeën aan te dragen en samen te werken om een probleem op te lossen. Om een innovatie te bewerkstelligen heb je wel dertig tot honderd ideeën nodig. Immers, hoe groter je verzameling van ideeën, hoe meer keuze je hebt om te bepalen welke ideeën je gaat uitwerken in een innovatie campagne.
Om een innovatie campagne uit te voeren, maakt Kop gebruik van 5 stappen. De 5 stappen zijn gebaseerd op het democratiseren van innovatie. Kooke benadrukt dat elke stap belangrijk is en ook goed om daar voldoende aandacht aan te besteden. De stappen zijn als volgt:
Afb. 1. De 5 stappen van innovatie
In 80% van de gevallen waar campagne doelen niet gehaald worden is er te weinig tijd besteed aan de voorbereiding. Start met een duidelijke probleemomschrijving. Met een afgebakende vraag krijg je betere ideeën. Zorg er daarnaast voor dat de opdrachtgever betrokken is. De innovatie dient ook geïmplementeerd te worden, dan is het belangrijk dat de opdrachtgever het hiermee eens is. Als laatste heb je heldere selectiecriteria nodig waarmee je de ideeën kan wegen.
Mensen vinden het vaak spannend om als eerste een idee te opperen. Biedt daarom al wat ideeën of denkrichtingen aan en laat mensen hier zowel individueel als in groepsverband over nadenken. Ook helpen gamification triggers, zoals mensen een beperkt tijdsbestek geven of belonen met punten. Dat activeert mensen om mee te denken. Een goede campagne zorgt voor activatie van 60-70% van de doelgroep.
In deze fase optimaliseer je de criteria die je tijdens de voorbereiding bedacht hebt en ga je de ideeën scoren. Je bepaald eerst welke ideeën je gaat scoren door ideeën een ja, nee of misschien te geven. De ideeën die geen oplossing vormen krijgen een nee. Deze ideeën bewaar je voor een andere innovatie campagne. Alleen de haalbare oplossingen krijgen een ja en worden verder beoordeeld.
In deze fase democratiseer je het besluitvormingsproces door deelnemers, experts, eindgebruikers en een jury te laten stemmen op de ideeën. Daardoor voelen mensen zich betrokken en dat draagt bij aan een innovatiecultuur in je organisatie. Ook betrek je externe experts om mee te denken over de kennis die niet in huis is. Het zijn vaak niet de spannendste ideeën die winnen, maar de ideeën die realistisch zijn wat betreft de implementatie, adoptie en schaalbaarheid.
De tien beste ideeën leg je voor aan de opdrachtgever, die bepaald welk idee uitgevoerd gaat worden. Schets in hoofdlijnen de vervolgstappen voor ieder idee aan de opdrachtgever. Zo kan hij de benodigde implementatiestappen meenemen in de keuze voor een idee. Zorg ervoor dat je iedereen informeert die bijgedragen heeft aan het resultaat. Informeer dan ook welke nieuwe vraagstukken er zijn om de campagne mee op te volgen.
Weener XL voerde een innovatie campagne uit over de mogelijkheden die AI biedt voor de thema’s administratie, taal en hospitality. Ze organiseerde een inspiratiesessie met een externe expert. Vervolgens werd er aan zestig deelnemers gevraagd individueel na te denken over ideeën en hier in groepsverband verder over te brainstormen. Dat leverde 203 ideeën in een uur op. Van de top vijf werd voor het idee van een chatbot gekozen die vragen beantwoord door middel van AI. Van dit idee wordt een prototype ontwikkeld. Ondertussen is Weener XL met een nieuwe innovatie campagne gestart.
Kop en Kooke hebben veel tips gedeeld. Enkele van deze tips zijn:
Via de toolbox van Accept Mission kan je meer informatie vinden over innoveren. Mocht je vragen hebben voor Kop of Kooke neem dan contact met ons op.
Ben je in jouw organisatie bezig met een innovatie campagne rondom inclusieve technologie? Wij zijn benieuwd naar jouw verhaal! Deel jouw verhaal hier.
Althans, met die woorden “inclusieve technologie”. Techniek ondersteunt de mens. Lees de column van Steven Hubeek - De Normaalste Zaak
Lees meerEen virtual reality-platform waarmee mensen – van jongeren met autisme tot ouderen en MBO-studenten – veilig en zelfstandig kunnen oefenen met reizen in het openbaar vervoer. KIT sprak met de maker van Virtual OV.
Lees meerVoor veel mensen is het leren van nieuwe vaardigheden een belangrijke stap richting werk. Maar oefenen op de werkvloer is niet altijd haalbaar. Misschien omdat het te gevaarlijk is, te complex, of omdat er simpelweg geen begeleiding of ruimte is. Training en educatieve technologie maakt leren mogelijk – realistisch, interactief en op maat.
Lees meerEen podcast over de inzet van vertaaloortjes. Hoe maakt Werkkracht gebruik van deze inclusieve technologie. Luister het nu.
Lees meerSpanning in je schouders, een opgejaagd gevoel, een hoofd vol gedachten. Voor veel mensen zijn dit herkenbare signalen van stress. Maar niet iedereen herkent ze op tijd of weet hoe hiermee om te gaan. Zeker voor mensen met een ondersteuningsvraag op mentaal of sociaal gebied, kan het lastig zijn om stress of overbelasting te herkennen en hier iets aan te doen. Daar komt psychosociale support technologie om de hoek kijken.
Lees meerStel je voor: je komt op je werkplek en je weet dat je vandaag moeiteloos en pijnvrij kunt werken. Je hoeft niet bang te zijn voor overbelasting, of voor dat ene karwei dat altijd net te zwaar is. Voor steeds meer mensen wordt dit realiteit, dankzij fysieke support technologie. Maar wat is fysieke support technologie eigenlijk? En waarom is het zo belangrijk?
Lees meer