ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Zeg niet: ‘Goed idee’, maar: ‘Wat goed dat je een idee hebt!’

Ideeën heb je nodig voor innovatie en door innovatie campagnes kan je vraagstukken oplossen. Dat zeggen Steven Kop van Accept Mission, leveren idee & innovatie software, en Kim Kooke van Weener XL, het werk- en ontwikkelbedrijf van de gemeente ’s-Hertogenbosch. Ze deelden tijdens de TINK Cedris op 11 juni hun adviezen over hoe je succesvolle innovatie campagnes organiseert.

  • Innovatie campagnes
  • TINK Cedris
Zeg niet: ‘Goed idee’, maar: ‘Wat goed dat je een idee hebt!’

Wat is een innovatie campagne?

Een innovatie campagne is een reeks acties of activiteiten die je onderneemt om mensen ertoe te bewegen ideeën aan te dragen en samen te werken om een probleem op te lossen. Om een innovatie te bewerkstelligen heb je wel dertig tot honderd ideeën nodig. Immers, hoe groter je verzameling van ideeën, hoe meer keuze je hebt om te bepalen welke ideeën je gaat uitwerken in een innovatie campagne.

 

Hoe voer je een innovatie campagne uit?

Om een innovatie campagne uit te voeren, maakt Kop gebruik van 5 stappen. De 5 stappen zijn gebaseerd op het democratiseren van innovatie. Kooke benadrukt dat elke stap belangrijk is en ook goed om daar voldoende aandacht aan te besteden. De stappen zijn als volgt:

Afb. 1. De 5 stappen van innovatie

Stap 1: Voorbereiding

In 80% van de gevallen waar campagne doelen niet gehaald worden is er te weinig tijd besteed aan de voorbereiding. Start met een duidelijke probleemomschrijving. Met een afgebakende vraag krijg je betere ideeën. Zorg er daarnaast voor dat de opdrachtgever betrokken is. De innovatie dient ook geïmplementeerd te worden, dan is het belangrijk dat de opdrachtgever het hiermee eens is. Als laatste heb je heldere selectiecriteria nodig waarmee je de ideeën kan wegen.

 

Stap 2: Ideeën ophalen

Mensen vinden het vaak spannend om als eerste een idee te opperen. Biedt daarom al wat ideeën of denkrichtingen aan en laat mensen hier zowel individueel als in groepsverband over nadenken. Ook helpen gamification triggers, zoals mensen een beperkt tijdsbestek geven of belonen met punten. Dat activeert mensen om mee te denken. Een goede campagne zorgt voor activatie van 60-70% van de doelgroep.

 

Stap 3: Scoren en selecteren

In deze fase optimaliseer je de criteria die je tijdens de voorbereiding bedacht hebt en ga je de ideeën scoren. Je bepaald eerst welke ideeën je gaat scoren door ideeën een ja, nee of misschien te geven. De ideeën die geen oplossing vormen krijgen een nee. Deze ideeën bewaar je voor een andere innovatie campagne. Alleen de haalbare oplossingen krijgen een ja en worden verder beoordeeld.

 

Stap 4: Expert score

In deze fase democratiseer je het besluitvormingsproces door deelnemers, experts, eindgebruikers en een jury te laten stemmen op de ideeën. Daardoor voelen mensen zich betrokken en dat draagt bij aan een innovatiecultuur in je organisatie. Ook betrek je externe experts om mee te denken over de kennis die niet in huis is. Het zijn vaak niet de spannendste ideeën die winnen, maar de ideeën die realistisch zijn wat betreft de implementatie, adoptie en schaalbaarheid.

 

Stap 5: Eindpresentatie en vervolgstappen

De tien beste ideeën leg je voor aan de opdrachtgever, die bepaald welk idee uitgevoerd gaat worden. Schets in hoofdlijnen de vervolgstappen voor ieder idee aan de opdrachtgever. Zo kan hij de benodigde implementatiestappen meenemen in de keuze voor een idee. Zorg ervoor dat je iedereen informeert die bijgedragen heeft aan het resultaat. Informeer dan ook welke nieuwe vraagstukken er zijn om de campagne mee op te volgen.

 

Een casus uit de praktijk

Weener XL voerde een innovatie campagne uit over de mogelijkheden die AI biedt voor de thema’s administratie, taal en hospitality. Ze organiseerde een inspiratiesessie met een externe expert. Vervolgens werd er aan zestig deelnemers gevraagd individueel na te denken over ideeën en hier in groepsverband verder over te brainstormen. Dat leverde 203 ideeën in een uur op. Van de top vijf werd voor het idee van een chatbot gekozen die vragen beantwoord door middel van AI. Van dit idee wordt een prototype ontwikkeld. Ondertussen is Weener XL met een nieuwe innovatie campagne gestart.

 

3 tips voor innovatie campagnes

Kop en Kooke hebben veel tips gedeeld. Enkele van deze tips zijn:

  1. Betrek de opdrachtgever en de juiste mensen in de besluitvorming vanaf het begin.
  2. Doe goed onderzoek naar het echte probleem dat gebruikers ervaren en kies voor een haalbaar idee dat dit probleem oplost.
  3. Betrek mensen tijdens de campagne en communiceer ook over het succes na implementatie.

 

Wil je meer weten?

Via de toolbox van Accept Mission kan je meer informatie vinden over innoveren. Mocht je vragen hebben voor Kop of Kooke neem dan contact met ons op.

 

Deel jouw verhaal

Ben je in jouw organisatie bezig met een innovatie campagne rondom inclusieve technologie? Wij zijn benieuwd naar jouw verhaal! Deel jouw verhaal hier.

Recente artikelen

Speaksee in de praktijk bij Rotterdam Inclusief

  • Communicatie support technologie
  • Speaksee

In 2023 startte Rotterdam Inclusief met de spraak-naar-tekst-technologie Speaksee, bedoeld om medewerkers met een auditieve ondersteuningsvraag beter te laten deelnemen op de werkvloer. Nu blikken we samen met projectleider Hans Kooiman en teamcoaches Ouassima El Issati en Danja van Rijn terug op hun ervaringen. Wat werkt goed? Wat vraagt nog aandacht? En hoe haalbaar is structurele inzet van deze technologie in de praktijk?

Lees meer
Speaksee in de praktijk bij Rotterdam Inclusief
Uitgelicht

Workshop: Inclusieve technologie implementeren – mensen écht meekrijgen

  • Implementatie
  • Inclusieve technologie

Hoe zorg je dat technologie écht bijdraagt aan het werk en leven van mensen met een ondersteuningsvraag? In deze interactieve workshop van twee uur ontdek je hoe je technologie invoert met oog voor zowel de gebruiker als de begeleider.

Lees meer
Workshop: Inclusieve technologie implementeren – mensen écht meekrijgen
Uitgelicht

Wat is psychosociale support technologie?

  • Avatar
  • Psychosociale support technologie
  • SAM
  • Sociale robot
  • Stress meting device
  • VRelax

Spanning in je schouders, een opgejaagd gevoel, een hoofd vol gedachten. Voor veel mensen zijn dit herkenbare signalen van stress. Maar niet iedereen herkent ze op tijd of weet hoe hiermee om te gaan. Zeker voor mensen met een ondersteuningsvraag op mentaal of sociaal gebied, kan het lastig zijn om stress of overbelasting te herkennen en hier iets aan te doen. Daar komt psychosociale support technologie om de hoek kijken.

Lees meer
Wat is psychosociale support technologie?

Wat is fysieke support technologie?

  • 3D printer
  • Brace
  • Exoskelet
  • Fysieke support technologie

Stel je voor: je komt op je werkplek en je weet dat je vandaag moeiteloos en pijnvrij kunt werken. Je hoeft niet bang te zijn voor overbelasting, of voor dat ene karwei dat altijd net te zwaar is. Voor steeds meer mensen wordt dit realiteit, dankzij fysieke support technologie. Maar wat is fysieke support technologie eigenlijk? En waarom is het zo belangrijk?

Lees meer
Wat is fysieke support technologie?

Onderzoek ‘De cobot als collega’

  • Cobot
  • Cobots

Hoe kunnen de mens en een cobot goed samenwerken? Die vraag stond centraal in een recent onderzoek. In Sociaal Bestek delen zij de resultaten van de pilots met cobots in werkontwikkelbedrijven.

Lees meer
Onderzoek ‘De cobot als collega’

Marcel Jöris over inclusieve technologie bij MTB Maastricht

  • Kijken naar Kansen
  • MTB Maastricht
  • TINT Maastricht

Waar anderen zouden afwachten of vasthouden aan het oude, kiest werkontwikkelbedrijf MTB Maastricht voor vooruitgang. “Je kunt gaan stilliggen en dan weet je dat je bootje omkiepert,” zegt directeur Marcel Jöris. “Of je kunt koers proberen vast te houden.” En koers houden doet hij — met overtuiging, visie en vooral: innovatie.

Lees meer
Marcel Jöris over inclusieve technologie bij MTB Maastricht