ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Zeg niet: ‘Goed idee’, maar: ‘Wat goed dat je een idee hebt!’

Ideeën heb je nodig voor innovatie en door innovatie campagnes kan je vraagstukken oplossen. Dat zeggen Steven Kop van Accept Mission, leveren idee & innovatie software, en Kim Kooke van Weener XL, het werk- en ontwikkelbedrijf van de gemeente ’s-Hertogenbosch. Ze deelden tijdens de TINK Cedris op 11 juni hun adviezen over hoe je succesvolle innovatie campagnes organiseert.

  • Innovatie campagnes
  • TINK Cedris
Zeg niet: ‘Goed idee’, maar: ‘Wat goed dat je een idee hebt!’

Wat is een innovatie campagne?

Een innovatie campagne is een reeks acties of activiteiten die je onderneemt om mensen ertoe te bewegen ideeën aan te dragen en samen te werken om een probleem op te lossen. Om een innovatie te bewerkstelligen heb je wel dertig tot honderd ideeën nodig. Immers, hoe groter je verzameling van ideeën, hoe meer keuze je hebt om te bepalen welke ideeën je gaat uitwerken in een innovatie campagne.

 

Hoe voer je een innovatie campagne uit?

Om een innovatie campagne uit te voeren, maakt Kop gebruik van 5 stappen. De 5 stappen zijn gebaseerd op het democratiseren van innovatie. Kooke benadrukt dat elke stap belangrijk is en ook goed om daar voldoende aandacht aan te besteden. De stappen zijn als volgt:

Afb. 1. De 5 stappen van innovatie

Stap 1: Voorbereiding

In 80% van de gevallen waar campagne doelen niet gehaald worden is er te weinig tijd besteed aan de voorbereiding. Start met een duidelijke probleemomschrijving. Met een afgebakende vraag krijg je betere ideeën. Zorg er daarnaast voor dat de opdrachtgever betrokken is. De innovatie dient ook geïmplementeerd te worden, dan is het belangrijk dat de opdrachtgever het hiermee eens is. Als laatste heb je heldere selectiecriteria nodig waarmee je de ideeën kan wegen.

 

Stap 2: Ideeën ophalen

Mensen vinden het vaak spannend om als eerste een idee te opperen. Biedt daarom al wat ideeën of denkrichtingen aan en laat mensen hier zowel individueel als in groepsverband over nadenken. Ook helpen gamification triggers, zoals mensen een beperkt tijdsbestek geven of belonen met punten. Dat activeert mensen om mee te denken. Een goede campagne zorgt voor activatie van 60-70% van de doelgroep.

 

Stap 3: Scoren en selecteren

In deze fase optimaliseer je de criteria die je tijdens de voorbereiding bedacht hebt en ga je de ideeën scoren. Je bepaald eerst welke ideeën je gaat scoren door ideeën een ja, nee of misschien te geven. De ideeën die geen oplossing vormen krijgen een nee. Deze ideeën bewaar je voor een andere innovatie campagne. Alleen de haalbare oplossingen krijgen een ja en worden verder beoordeeld.

 

Stap 4: Expert score

In deze fase democratiseer je het besluitvormingsproces door deelnemers, experts, eindgebruikers en een jury te laten stemmen op de ideeën. Daardoor voelen mensen zich betrokken en dat draagt bij aan een innovatiecultuur in je organisatie. Ook betrek je externe experts om mee te denken over de kennis die niet in huis is. Het zijn vaak niet de spannendste ideeën die winnen, maar de ideeën die realistisch zijn wat betreft de implementatie, adoptie en schaalbaarheid.

 

Stap 5: Eindpresentatie en vervolgstappen

De tien beste ideeën leg je voor aan de opdrachtgever, die bepaald welk idee uitgevoerd gaat worden. Schets in hoofdlijnen de vervolgstappen voor ieder idee aan de opdrachtgever. Zo kan hij de benodigde implementatiestappen meenemen in de keuze voor een idee. Zorg ervoor dat je iedereen informeert die bijgedragen heeft aan het resultaat. Informeer dan ook welke nieuwe vraagstukken er zijn om de campagne mee op te volgen.

 

Een casus uit de praktijk

Weener XL voerde een innovatie campagne uit over de mogelijkheden die AI biedt voor de thema’s administratie, taal en hospitality. Ze organiseerde een inspiratiesessie met een externe expert. Vervolgens werd er aan zestig deelnemers gevraagd individueel na te denken over ideeën en hier in groepsverband verder over te brainstormen. Dat leverde 203 ideeën in een uur op. Van de top vijf werd voor het idee van een chatbot gekozen die vragen beantwoord door middel van AI. Van dit idee wordt een prototype ontwikkeld. Ondertussen is Weener XL met een nieuwe innovatie campagne gestart.

 

3 tips voor innovatie campagnes

Kop en Kooke hebben veel tips gedeeld. Enkele van deze tips zijn:

  1. Betrek de opdrachtgever en de juiste mensen in de besluitvorming vanaf het begin.
  2. Doe goed onderzoek naar het echte probleem dat gebruikers ervaren en kies voor een haalbaar idee dat dit probleem oplost.
  3. Betrek mensen tijdens de campagne en communiceer ook over het succes na implementatie.

 

Wil je meer weten?

Via de toolbox van Accept Mission kan je meer informatie vinden over innoveren. Mocht je vragen hebben voor Kop of Kooke neem dan contact met ons op.

 

Deel jouw verhaal

Ben je in jouw organisatie bezig met een innovatie campagne rondom inclusieve technologie? Wij zijn benieuwd naar jouw verhaal! Deel jouw verhaal hier.

Recente artikelen

AI-cloning maakt communicatie effectiever én persoonlijker bij Novon Schoonmaak

  • AI
  • Schoonmaakbranche

Hoe verbind je ruim 2800 medewerkers met 51 verschillende nationaliteiten, verspreid over honderden locaties, met elkaar en met hun werkgever? Bij Novon Schoonmaak vonden ze een innovatieve oplossing: een digitale kloon van hun commercieel directeur Markku Weingärtner. Zijn AI-avatar spreekt medewerkers toe in hun eigen taal – van Nederlands tot Oekraïens – en maakt zo interne communicatie persoonlijker, duidelijker en inclusiever.

Lees meer
AI-cloning maakt communicatie effectiever én persoonlijker bij Novon Schoonmaak
Uitgelicht

Dag van de Digitale Inclusie

  • Digitale toegankelijkheidstechnologie
  • gelijkwaardigheid
  • Inclusieve arbeidsmarkt

Elke laatste maandag van november is het de dag van de Digitale Inclusie. Deze dag gaat erover dat technologie gelijkheid en kansen bevordert. Op deze dag vragen wij ons af... zou het niet bijzonder zijn als technologie ervoor kan zorgen dat iedereen kan meedoen? Want ook op die manier zorgt technologie voor meer gelijkwaardigheid en meer kansen.

Lees meer
Dag van de Digitale Inclusie
Uitgelicht

Samenwerking tussen mens en robot biedt nieuwe perspectieven

  • Augmented Reality
  • Robots

Lees meer
Samenwerking tussen mens en robot biedt nieuwe perspectieven

Leiden cobots en augmented reality tot meer en beter werk?

  • Augmented Reality
  • Cobot
  • Cobots

Lees meer
Leiden cobots en augmented reality tot meer en beter werk?

Sneller en beter werken met technische ondersteuning

  • Pilots

Lees meer
Sneller en beter werken met technische ondersteuning

Opbrengsten pilot Amfors: technologie maakt complex werk voor meer medewerkers toegankelijk

  • Inclusieve technologie
  • Pilots

Lees meer
Opbrengsten pilot Amfors: technologie maakt complex werk voor meer medewerkers toegankelijk