Cognitieve ondersteuningstechnologie bij Tomingroep
Kunnen medewerkers van de verpakkingsafdeling eenvoudig assemblagewerk uitvoeren met behulp van technologie? Tomingroep onderzocht dit samen met TNO als onderdeel van een pilot van het project TKI- LSH.

Op de locatie in Almere wordt assemblage en verpakkingswerk verricht voor verschillende klanten. Zo maakt Tomingroep ‘heat-fan-ventilatoren’. Dit werk is niet voor iedereen toegankelijk door de routing van bedrading die netjes moet worden weg gewerkt met een relatief hoge kwaliteitsstandaard. Het werk is slechts voor een aantal mensen uitvoerbaar. Er ligt een wens om ook mensen van de verpakkingsafdeling dit, en ander assemblagewerk, te laten doen. De vraag is of technologie daarbij kan helpen.
Doelgroep
Voor deze pilot richtte Tomingroep zich op mensen met een cognitieve ondersteuningsvraag en/of een laag cognitief vermogen.
Doel
Het doel was het selecteren van specifieke vorm van cognitieve ondersteuningstechnologie passend bij de ondersteuningsbehoeften van de medewerker. Daarnaast het ontwikkelen van de applicatie (werkinstructies) en de implementatie.
Rolverdeling Tomingroep en TNO
Tomingroep selecteerde de deelnemers, stelde tablets beschikbaar en werkplekken met materiaal voor de productie. TNO ontwikkelde in samenwerking met Tomingroep de digitale werkinstructies op de tablet, de opzet van de pilot, metingen, analyse en rapportage.
Keuze technologie
Om de juiste technologie te kiezen is, na observatie van de werkzaamheden een canvassessie georganiseerd, waaraan een jobcoach, verschillende productieleiders, de directeur en twee TNO’ers deelnamen. Competenties van de doelgroep, de werkzaamheden, knelpunten en relevante aspecten zijn vastgesteld, gescoord en gewogen om tot een keuze van de meest passende technologie te komen. Uitkomst van de canvassessie was dat zowel projectietechnologie als digitale werkinstructie op een tablet geschikt zou kunnen zijn.
Uiteindelijk is er gekozen voor digitale werkinstructies op een tablet om zo de assemblage van de ventilator te ondersteunen. Mede omdat deze makkelijk bij meerdere werkplekken geïmplementeerd kon worden.
Gebruikte technologie
Er is gekozen om gebruik te maken van het bestaande instructieplatform Azumuta. Deze software maakt het mogelijk om instructies stap voor stap aan te bieden in een standaardformat. De software biedt testvakken waar aangegeven kan worden ‘hoe een handeling moet worden uitgevoerd’, ‘waarom deze handeling wordt uitgevoerd’ en ‘speciale aandachtspunten’. Daarnaast wordt ruimte geboden om een handeling te visualiseren in de vorm van afbeeldingen met tekst-aanwijzingen. De software kent ook de optie om de voortgang (in de tijd) en de verrichte controle te registreren en vast te leggen.
De digitale werkinstructies zijn voorgelegd aan begeleiders en medewerkers. Met hun feedback werden er aanpassingen gedaan aan de instructies. Daarna konden de medewerkers aan de slag.

Controle stap die de medewerker moet uitvoeren om verder te kunnen.
Aan de slag
In de pilot hebben de deelnemers twee producten geassembleerd in een tijdsbestek van maximaal 2 uur. In deze tijd is men nog niet volledig ingeleerd. Toch kan dan al een goed beeld gevormd worden van hoe iemand de instructies oppakt en welke assemblage-stappen meer/minder uitdaging geven.
Bij het tweede product is men doorgaans sneller, opvallend bij deze pilot is dat twee deelnemers juist trager werden bij de assemblage van het tweede product. Het lijkt erop dat er vermoeidheid intreedt en dat men aan focus inboet, omdat het werk zeer uitdagend is.
Hoe ervaren de medewerkers het werken met de technologie
Het oordeel van de medewerkers over het werken met de tablet was over het algemeen positief. Negen medewerkers willen bij voorkeur met de tablet werken, drie met zowel een tablet als met persoonlijke begeleiding en slechts een geeft de voorkeur aan persoonlijke begeleiding.
Hieronder volgen een aantal redenen die werden geven tijdens het interview naderhand:
- ‘Uitleg is altijd hetzelfde en duidelijk. Begeleiders geven af en toe andere uitleg en zijn niet altijd beschikbaar.’
- ‘Het is rustiger en beter om de instructies op de tablet te zien. Plus je kunt de instructies terugkijken.’
- ‘Als een begeleider iets uitlegt ben ik het zo weer vergeten. Het is vaak teveel informatie in een keer.’
- ‘Ik vind begrijpend lezen moeilijk en plaatjes interpreteren ook. Tablet helpt wel maar ik kom soms vast te zitten. De tablet is er wel altijd.’

Medewerkers van Tomin aan het werk met de tablet.
Resultaten
De huidige pilot geeft geen beeld of deelnemers op de lange duur ook het niveau (werksnelheid en kwaliteit) kunnen vasthouden wat nodig is om in de productie te kunnen werken (met en zonder technologie). Op basis van de data en de observaties tijdens het maken van de eerste twee producten is wel een inschatting gemaakt door de proefleiders. Zij schatten dat vier mensen wel zouden kunnen werken in productie met de tablet, vijf misschien en vijf waarschijnlijk niet. Als er werd ingeschat dat mensen er niet zouden kunnen werken lag dat aan het vereiste tempo of de kwaliteit/zorgvuldigheid van handelen.
Conclusies
Uit de pilot kunnen we het volgende concluderen:
- Verschillende mensen waarvan men verwachte dat zij het werk niet zouden kunnen uitvoeren (zonder technologie), blijkt met de technologie het werk wel aan te kunnen.
- De medewerkers zijn overwegend positief over het werken met de tablet. Groot voordeel is dat men al gewend is om te gaan met apparaten met een touchscreen.
- Voordeel van digitale werkinstructies is dat zij middels een template worden gemaakt waardoor de drempel om een nieuwe instructie creëren voor een bedrijf relatief laag is. Er is geen programmeerkennis nodig zoals bij sommige andere instructie technologie. Een voorwaarde is wel dat daarbij gelet wordt op de kenmerken van een goede instructie (omvang stappen, tekst gebruik, consistentie in vorm en kleurgebruik etc.).
- De investering per werkplek is relatief laag (tablet en software). Vanwege de lage kosten biedt deze technologie veel opschalingsmogelijkheden binnen het bedrijf. Deze worden verder verkend.
Het vervolg
Tomingroep is voornemens om dezelfde technologie begin 2022 in te zetten bij een ander product. Er wordt een workshop van TNO aan medewerkers van Tomingroep gegeven hoe men de digitale werkinstructies zelf kan inrichten.
Daarnaast krijgt een aantal medewerkers van de pilot extra training en wordt gekeken of zij kunnen worden ingezet bij de productie van de Heat Fan. Inmiddels werken 4 mensen van de verpakkingsafdeling nu bij de assemblage van de Heat Fan. Ook zullen extra mensen werkzaam bij verpakking getraind worden met de digitale werkinstructies en de tablet.
Ook bezig met inclusieve technologie?
Werk je in jouw organisatie met een technologie voor mensen met een ondersteuningsvraag of heb je een technologie ontwikkeld of ben je de persoon die met een technologie werkt? Wij zijn benieuwd naar jouw verhaal! Deel jouw verhaal hier.
Goldschmeding Foundation
De Goldschmeding Foundation werkt aan een betere wereld waarin Mens, Werk en Economie met elkaar in balans zijn én elkaar versterken. Zij doen dit vanuit de overtuiging dat deze ontstaat als mensen elkaars belangen dienen.
De Foundation ondersteunt daarom – met inzet van donaties, netwerk en kennis – zowel excellent wetenschappelijk onderzoek als innovatieve praktijkprojecten, die bijdragen aan een Inclusieve Arbeidsmarkt, Duurzaam Werk en een Menswaardige Economie waaronder het TKI-LSH project.