ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Speaksee

Speaksee is een hulpmiddel voor slechthorende en doven mensen. Het maakt gebruik van software om een gesprek te vertalen naar tekst op een smart device, zoals een smartphone of laptop. Hierdoor kunnen werknemers met gehoorproblemen weer actief deelnemen aan gesprekken op de werkvloer en aan telefoongesprekken of conference calls.

Wat is Speaksee?

Het Speaksee systeem maakt gebruik van Artificial Intelligence (AI) en bestaat uit software die gesproken woorden realtime kan vertalen naar tekst, zodat slechthorende en dove mensen deel kunnen nemen aan een face to face gesprek, telefoongesprek of conference call.

Naast de software gebruikt Speaksee kleur gecodeerde microfoontjes die gedragen kunnen worden door deelnemers aan het (telefoon)gesprek. Met dank aan deze kleurcoderingen, die gekoppeld worden aan de digitale tekst op het scherm, weet de gebruiker van het Speaksee systeem wie er aan het woord is.

Tot slot is er het dockingsysteem dat de informatie doorstuurt naar een smartphone, laptop, desktop of andere smart device, zodat de gesproken teksten omgezet worden in digitale tekst. Daarnaast dient het dockingstation ook als oplaadpunt voor de draadloze microfoons.

Onderdelen Speaksee systeem

  • Gespecialiseerde software
  • Kleurgecodeerde microfoons
  • Dockingstation

Speaksee als hulpmiddel voor dove of slechthorende mensen

Speaksee zorgt er voor dat medewerkers met gehoorproblemen weer volop kunnen deelnemen aan gesprekken op en rond de werkvloer. Dit telt niet alleen voor formele situaties, zoals vergaderingen of vakinhoudelijke gesprekken, maar ook voor informele gesprekken. Doordat gesproken woorden in realtime omgezet worden naar leesbare tekst, kan de gebruiker op een natuurlijke manier deelnemen aan een conversatie. De technologie valt in de categorieën digitale toegankelijkheids technologie en communicatie support technologie.

Speaksee voor anderstalligen

Doordat Speaksee niet alleen Nederlands ondersteunt, maar ook vele andere talen, waaronder Frans of Pools, is het systeem ook te gebruiken door anderstalige medewerkers. De in- en uitvoertaal kan per microfoon worden ingesteld, waardoor het mogelijk voor mensen om in hun eigen taal te spreken en voor ontvangers om vertaalde tekst in hun eigen taal te ontvangen. Zo kan Speaksee als tolk dienen in situaties waarin mensen niet dezelfde taal spreken.

Het Speaksee systeem ondersteunt niet alleen in gesprekken, maar kan ook worden gebruikt voor bijvoorbeeld webinars of online video’s. Dit vergroot de inclusiviteit van een slechthorende medewerker binnen een organisatie.

Uiteraard is niet alleen het sociale aspect van belang. Doordat een medewerker makkelijker deel kan nemen aan gesprekken met collega’s wordt de communicatie binnen de organisatie sterk verbeterd, wat uiteindelijk resulteert in een meer efficiente werkomgeving. Verder kan een slechthorende of dove medewerker dankzij Speaksee dus eenvoudig meedoen met bijvoorbeeld webinars, waardoor het eenvoudiger wordt om nieuwe informatie op te doen.

Voordelen Speaksee systeem

  • Vergroot inclusiviteit dove en slechthorende medewerkers
  • Verbetert communicatie binnen de organisatie
  • Inzetbaar voor anderstalligen

Tips integreren Speaksee binnen organisatie

  • Benadruk hoe Speaksee omgaat met privacy. Het maakt gebruik van encrypted data en de opgeslagen data worden automatisch verwijderd.
  • Stel ambassadeurs aan voor vragen en opmerkingen en vergroot zo het draagvlak binnen de organisatie.
  • Kies het juiste moment om het Speaksee systeem te introduceren, bijvoorbeeld wanneer er weinig drukte binnen de organisatie is en medewerkers rustig kunnen wennen aan de technologie.

Gebruik van Speaksee in de praktijk

Speaksee is een Nederlandse uitvinding die nationaal steeds meer in gebruik genomen wordt. Slechthorende of dove medewerkers en anderstalige medewerkers kunnen dankzij deze inclusieve technologie gemakkelijker deelnemen aan het communicatieproces binnen de organisatie. Ook zijn er vergoedingen voor het aanschaffen van Speaksee

Gemeente Rotterdam zet Speaksee in

De gemeente Rotterdam heeft via het Rotterdam Inclusief initiatief gebruik gemaakt van Speaksee om werknemers met auditieve beperkingen en anderstaligen te ondersteunen met het communicatie.

Meer weten over Speaksee of andere inclusieve technologieën?

Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT) wil de bekendheid van verschillende inclusieve technologieën in Nederland vergroten om mensen met een ondersteuningsvraag aan het werk te krijgen en te houden. Meer leren over Speaksee of technologieën die beschikbaar zijn? Neem dan contact met ons op of meld je aan voor onze nieuwsbrief!

gerelateerde artikelen

Fluisterend naar inclusie: Joris Castermans over Whispp

  • Communicatie support technologie
  • Inclusieve technologie
  • Whispp

Op driejarige leeftijd werd het duidelijk: het stotteren van Joris Castermans zou blijven. Wat volgde, was een leven vol zoeken naar manieren om verstaanbaar te blijven. “Soms zit ik echt goed vast,” vertelt hij, “en daarna kan ik weer 25 zinnen helemaal vloeiend spreken.” In 2018 leidde die ervaring tot een baanbrekend idee: Whispp, een spraaktechnologie die spreken toegankelijker maakt voor mensen die stotteren en mensen met een stembeperking.

Lees meer
Telefoonscherm met Whispp erop

Terugblik: De kracht van communicatie support technologie

  • Communicatie support technologie
  • TINK open café
  • TINT

Hoe zorg je er als werkgever voor dat nieuwkomers of mensen met een auditieve beperking op een veilige, duurzame kunnen samenwerken? Communicatie support technologie is hier een oplossing voor. In TINK Open Café nam TINT Apeldoorn de deelnemers mee met de verschillende technologieën en praktijkvoorbeelden. Lees hier de terugblik.

Lees meer

Wat is communicatie support technologie?

  • Communicatie support technologie

Inclusieve technologie omvat een breed scala aan toepassingen. Wat valt er precies onder? Om die vraag te beantwoorden, belichten we de komende weken de verschillende soorten inclusieve technologie. Deze keer leggen we uit wat communicatie support technologie inhoudt.

Lees meer

Ervaringsverhaal: Peter vond door Speaksee een baan

  • auditieve ondersteuningsvraag
  • Communicatie support technologie
  • Praktijkvoorbeeld
  • Slechthorend
  • Speaksee
  • TINT Apeldoorn

Peter werd op latere leeftijd slechthorend en vond met behulp van Speaksee een baan. TINT Apeldoorn interviewde hem over zijn ervaringen.

Lees meer