Wat is Speaksee?
Het Speaksee systeem maakt gebruik van Artificial Intelligence (AI) en bestaat uit software die gesproken woorden realtime kan vertalen naar tekst, zodat slechthorende en dove mensen deel kunnen nemen aan een face to face gesprek, telefoongesprek of conference call.
Naast de software gebruikt Speaksee kleur gecodeerde microfoontjes die gedragen kunnen worden door deelnemers aan het (telefoon)gesprek. Met dank aan deze kleurcoderingen, die gekoppeld worden aan de digitale tekst op het scherm, weet de gebruiker van het Speaksee systeem wie er aan het woord is.
Tot slot is er het dockingsysteem dat de informatie doorstuurt naar een smartphone, laptop, desktop of andere smart device, zodat de gesproken teksten omgezet worden in digitale tekst. Daarnaast dient het dockingstation ook als oplaadpunt voor de draadloze microfoons.
Onderdelen Speaksee systeem
- Gespecialiseerde software
- Kleurgecodeerde microfoons
- Dockingstation
Speaksee als hulpmiddel voor dove of slechthorende mensen
Speaksee zorgt er voor dat medewerkers met gehoorproblemen weer volop kunnen deelnemen aan gesprekken op en rond de werkvloer. Dit telt niet alleen voor formele situaties, zoals vergaderingen of vakinhoudelijke gesprekken, maar ook voor informele gesprekken. Doordat gesproken woorden in realtime omgezet worden naar leesbare tekst, kan de gebruiker op een natuurlijke manier deelnemen aan een conversatie. De technologie valt in de categorieën digitale toegankelijkheids technologie en communicatie support technologie.
Speaksee voor anderstalligen
Doordat Speaksee niet alleen Nederlands ondersteunt, maar ook vele andere talen, waaronder Frans of Pools, is het systeem ook te gebruiken door anderstalige medewerkers. De in- en uitvoertaal kan per microfoon worden ingesteld, waardoor het mogelijk voor mensen om in hun eigen taal te spreken en voor ontvangers om vertaalde tekst in hun eigen taal te ontvangen. Zo kan Speaksee als tolk dienen in situaties waarin mensen niet dezelfde taal spreken.
Het Speaksee systeem ondersteunt niet alleen in gesprekken, maar kan ook worden gebruikt voor bijvoorbeeld webinars of online video’s. Dit vergroot de inclusiviteit van een slechthorende medewerker binnen een organisatie.
Uiteraard is niet alleen het sociale aspect van belang. Doordat een medewerker makkelijker deel kan nemen aan gesprekken met collega’s wordt de communicatie binnen de organisatie sterk verbeterd, wat uiteindelijk resulteert in een meer efficiente werkomgeving. Verder kan een slechthorende of dove medewerker dankzij Speaksee dus eenvoudig meedoen met bijvoorbeeld webinars, waardoor het eenvoudiger wordt om nieuwe informatie op te doen.
Voordelen Speaksee systeem
- Vergroot inclusiviteit dove en slechthorende medewerkers
- Verbetert communicatie binnen de organisatie
- Inzetbaar voor anderstalligen
Tips integreren Speaksee binnen organisatie
- Benadruk hoe Speaksee omgaat met privacy. Het maakt gebruik van encrypted data en de opgeslagen data worden automatisch verwijderd.
- Stel ambassadeurs aan voor vragen en opmerkingen en vergroot zo het draagvlak binnen de organisatie.
- Kies het juiste moment om het Speaksee systeem te introduceren, bijvoorbeeld wanneer er weinig drukte binnen de organisatie is en medewerkers rustig kunnen wennen aan de technologie.
Gebruik van Speaksee in de praktijk
Speaksee is een Nederlandse uitvinding die nationaal steeds meer in gebruik genomen wordt. Slechthorende of dove medewerkers en anderstalige medewerkers kunnen dankzij deze inclusieve technologie gemakkelijker deelnemen aan het communicatieproces binnen de organisatie. Ook zijn er vergoedingen voor het aanschaffen van Speaksee
Gemeente Rotterdam zet Speaksee in
De gemeente Rotterdam heeft via het Rotterdam Inclusief initiatief gebruik gemaakt van Speaksee om werknemers met auditieve beperkingen en anderstaligen te ondersteunen met het communicatie.
Meer weten over Speaksee of andere inclusieve technologieën?
Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT) wil de bekendheid van verschillende inclusieve technologieën in Nederland vergroten om mensen met een ondersteuningsvraag aan het werk te krijgen en te houden. Meer leren over Speaksee of technologieën die beschikbaar zijn? Neem dan contact met ons op of meld je aan voor onze nieuwsbrief!