ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Beter werken met technologie voor mensen met een amputatie

Met slimme technologie kunnen we mensen met een amputatie helpen om aan het werk te gaan en de duurzame inzetbaarheid van deze werknemers vergroten.

Amputatie van een lichaamsdeel

Amputatie is het afzetten of verliezen van een lichaamsdeel, bijvoorbeeld door een ongeval. Een persoon met een geamputeerd lichaamsdeel ervaart dit meestal als een ernstig trauma. Niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk. Naast het verlies van de functies van het orgaan of lichaamsdeel is een amputatie namelijk ook erg zichtbaar en roept het sterke emoties bij anderen op. Ook bij amputaties die niet direct zichtbaar zijn, is er bij de getroffene sprake van een groot verlies, dat vaak een jarenlang rouwproces kent om te kunnen verwerken.

Mensen met een geamputeerd lichaamsdeel kunnen problemen ervaren met:

  • Houding;
  • Beweging;
  • Coördinatie;
  • Kracht zetten;
  • Precisie;
  • Vertrouwen.

Inclusieve technologieën voor werknemers met een geamputeerd lichaamsdeel

Ondersteuning bij het bewegen of bij de houding van de werknemer is mogelijk door de inzet van een exoskelet. Ook kunnen cobots, telerobotica en personalised interfaces helpen om werknemers die te maken hebben met amputatie te ondersteunen en zo hun welzijn en duurzame inzetbaarheid te verhogen.
Kenmerkend voor veel mensen die een ledemaat missen, is het gevoel alsof het ontbrekende lichaamsdeel er nog zit. Zo kunnen ze bijvoorbeeld pijn of jeuk hebben aan een voet die er niet meer is. Dit verschijnsel heet fantoompijn. De inzet van o.a. e-health apps, e-coaching en andere technologieën kunnen de invloed van de fantoompijn op het mentale welzijn beperken.

Bekijk alle inclusieve technologieën

 

 

Gerelateerde artikelen

Resultaten pilot: kansen voor mensen met een visuele beperking

  • Lichamelijke beperking
  • Slechtziend
  • Smart glasses

De gemeente Den Haag en Envision Technologies zijn een pilot gestart, waarin ze verkennen hoe een tool van Envision Technologies kan bijdragen aan werk voor mensen met een visuele beperking. De pilot is inmiddels afgerond en de resultaten worden hieronder gepresenteerd.

Lees meer
Vrouw met envision bril op

Kun je door inzet van technologie als dove of slechthorende medewerker actief deelnemen aan een vergadering?

  • Doof
  • Inclusieve technologie
  • Lichamelijke beperking
  • Slechthorend

Nederland telt 500.000 doven en slechthorenden en 1/3 hiervan behoort tot de beroepsbevolking. Voor deze mensen is het een uitdaging om actief deel te nemen aan gesprekken en overleggen. Kan technologie slechthorende of dove medewerkers hier een bijdrage leveren? KIT sprak hierover met Jari Hazelebach, co-founder en CEO van het bedrijf SpeakSee.

Lees meer
SpeakSee microfoons en telefoon

Workshop: inzet van technologie biedt kansen… maar val niet in de valkuilen

  • Duurzame inzetbaarheid
  • Kenniscentrum Inclusieve en sociale werkgelegenheid

“Technologie had al een grote invloed op het werkende leven van velen, maar door de coronacrisis heeft dit een nog veel grotere vlucht genomen. Technologie is onmisbaar geworden. Het speelt een belangrijke rol bij onder andere het vinden van werk, communiceren met elkaar en uitvoeren van (complex) werk. Maar voor succesvolle toepassing van nieuwe technologie op de werkvloer is meer nodig! Waar liggen de kansen, maar ook: met welke valkuilen moet je rekening houden? Hoe zorg je ervoor dat passende technologie goed ontvangen wordt door medewerkers? In deze workshop worden voorbeelden gedeeld, maar is vooral ook aandacht voor de valkuilen. Daarmee kom je beter beslagen ten ijs en vergroot je de succeskansen.” In deze workshop delen we mooie voorbeelden, grote valkuilen en handvatten om aan de slag te gaan. Verschillende workshops op ‘De Professional Centraal’ Naast de workshop van KIT is er veel meer keuze uit verschillende workshops. Wil je bijvoorbeeld alles weten over detacheren, dan kun je kiezen uit twee verschillende workshops. Heb je behoefte aan meer informatie over gebarentaal, het herkennen van medewerkers met geldzorgen of het stimuleren van het gezond en fit blijven van medewerkers dan kun je je inschrijven voor deze workshops. Op naar 2025 met mens en machine! Schrijf je nu in  

Lees meer
Afbeelding: banner van Professional Centraal met datum

Ervaringen van de Oesterbank: 'waar vroeger schaamte was, is nu trots’

  • Lichamelijke beperking
  • Oesterbank
  • Psychische beperking

 Nadat Oesterbank een groot deel van de productie verloor aan lagelonenlanden door de economische crisis, stonden zij voor een grote uitdaging. Dit leidde tot een nieuwe strategie met de inzet van technologie als een belangrijk onderdeel. Van grote naar kleine seriegroottes Oesterbank werkte jarenlang voor de automobielindustrie. Door de economische crisis verloren zij de massaproductie aan lagelonenlanden. ‘Er moest gezocht worden naar nieuwe markten’, vertelt Luc Rosseel, algemeen directeur van Oesterbank, ‘We hebben er toen voor gekozen om ons te gaan specialiseren in een deel van de markt dat door ons type bedrijven steeds geweigerd werd: kleine seriegroottes’. Om daar met de medewerkers van Oesterbank succesvol in te opereren was automatisering en toepassing van technologische hulpmiddelen noodzakelijk. ‘Voorheen werkten we alleen met lange seriegroottes. Dat hield in dat we een product voor minimaal 4 jaar produceerden’, vertelt Rosseel, ‘Tegenwoordig gaat het soms om opdrachten van slechts 2 uur werk. Dat is een groot verschil. Met de inzet van technologie kunnen wij complex werk vereenvoudigen en de bevoorrading volledig automatiseren’. Op die manier maakt Oesterbank het schakelen tussen producties voor de medewerkers zo simpel mogelijk. Een diversiteit aan technologieën Oesterbank werkt met verschillende technologieën om het werk toegankelijk te maken voor de medewerkers. Ze maken gebruik van automatische orderpicking via Drop-to-Light en Pick-to-Light-systemen. Die techniek is vergelijkbaar met de Operator Support Systemen die onder meer bij Senzer en Amfors in Nederland worden ingezet. Via rollerbanen worden goederen op een efficiënte en snelle manier van punt a naar b verstuurd. Dat scheelt veel tijd. ‘Computers registreren alles bij Oesterbank’, vertelt Rosseel, ‘Alles gaat via scanning, dus niets hoeft gelezen of geschreven te worden.’ Schermen op de werkvloer tonen aan of de productie volgens planning verloopt. Dat vergroot de betrokkenheid van de medewerkers. Daarnaast maakt Oesterbank gebruik van veel ergonomische toepassingen. Medewerkers worden ontlast van fysiek zwaar werk door bijvoorbeeld de kanteltafel of de overheveltafel. Hierdoor houden medewerkers het werk langer vol. Niet alleen dagelijks, maar ook de rest van hun loopbaan. ‘Sociale werkbedrijven zijn het kenniscentrum voor aangepaste arbeid’ Binnen Oesterbank is innovatie inmiddels een dagelijkse opdracht. Volgens Rosseel is het een noodzaak om hierin te investeren: ‘Sociale werkbedrijven zijn een kenniscentrum voor aangepaste arbeid en/of aangepaste processen. Zij moeten dan ook actuele kennis in huis hebben van de mogelijkheden’. De inzet op innovatie heeft bij Oesterbank inmiddels geleid tot een verdubbeling van het aantal arbeidsplaatsen. In de regio wordt Oesterbank beschouwd als een regulier bedrijf vanwege de geleverde kwaliteit. ‘Medewerkers ervaren de vooruitgang’ In het begin voelde de inzet op nieuwe technologie voor de medewerkers als een bedreiging. ‘We hebben een bedrijfspsychologe ingehuurd die iedere week met de medewerkers keek naar het nut van de automatisering. De werking werd toegelicht en er werd uitgelegd wie wat ging doen en wie waar terechtkwam’, vertelt Rosseel, ‘We ervaren nu dat de medewerkers het waarderen als er bezoekers langskomen. Daar waar vroeger schaamte was, is nu trots.’ De medewerkers ervaren de vooruitgang. De werkvoorwaarden zijn verbeterd en de salarissen zijn gestegen. Daarnaast hebben de medewerkers meer zelfrespect, meer betrokkenheid bij het bedrijf en zijn ze vitaler. Rosseel: ‘Ze zouden het ons kwalijk nemen als we nu terug zouden gaan naar de oude situatie’. Ondertussen is innovatie zover ingeburgerd dat de medewerkers zelf met suggesties komen om bepaalde activiteiten te innoveren of te automatiseren. Kijk voor meer informatie over Oesterbank op Oesterbank.be.  

Lees meer