ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsEventsWat wij doenKIT

Technologie zorgt voor duurzame inzetbaarheid van mensen met een angststoornis

Met slimme technologie kunnen we mensen met een angststoornis helpen om werk te zoeken en de duurzame inzetbaarheid van deze werknemers vergroten.

Wat is een angststoornis?

Een angststoornis is een psychische aandoening die zich kenmerkt door angstaanvallen. Als een angst geen reële grond heeft en de betrokken persoon er sociale problemen door ondervindt, is er sprake van een stoornis.

Soorten angststoornissen

Er bestaan verschillende vormen van angststoornissen:

  • Paniekstoornis
    Een persoon met een paniekstoornis heeft aanvallen van ernstige ongefundeerde angst, die optreden zonder directe aanleiding. Ze gaan gepaard met andere klachten zoals ademnood, hartkloppingen, transpireren en angst om de controle te verliezen.
  • Gegeneraliseerde angststoornis (GAS) of generieke fobie
    Wanneer iemand last heeft van een gegeneraliseerde angststoornis, ook wel een generieke fobie genoemd, maakt die persoon zich zonder concreet aanwijsbare reden langdurig en beduidend meer dan normaal druk over algemene zaken.
  • Specifieke fobie
    Bij een specifieke fobie heeft iemand een grote angst voor één bepaald ding of dier of voor een bepaalde situatie. Voorbeelden zijn angst voor spinnen, water, of vliegen. De fobie heeft grote impact op het dagelijks leven. Er is sprake van agorafobie wanneer iemand uit vrees voor een sterke angst menigten en situaties waar deze persoon niet snel genoeg weg kan komen, gaat mijden. Agorafobie komt al dan niet voor in combinatie met een paniekstoornis.
  • (Sociale) angst
    In het geval van een sociale angst of fobie is iemand erg bang voor bepaalde sociale situaties, vooral als daar een prestatie wordt verwacht. Zo durven mensen met een sociale angst niet in het openbaar te spreken. Deze situaties proberen ze dan ook te vermijden.

Mogelijke problemen voor mensen met angststoornis

Mensen met een angststoornis ervaren mogelijk problemen in het sociaal functioneren. Wanneer ze last hebben van angstklachten, zullen ze dit vaak niet direct delen. Ze moeten zich hiervoor namelijk kwetsbaar opstellen. Angstklachten gaan vaak samen met depressieve klachten, lichamelijke klachten en spanningsklachten. Deze zijn niet altijd goed te onderscheiden.

  • Paniekstoornis: vaak overgevoelig voor grote groepen, drukke ruimtes, lawaai, chaos, hectiek en stress. Werken onder hoge druk met weinig regelmogelijkheden is dan ook ongeschikt.
  • Gegeneraliseerde angststoornis: Hectiek, een hoge werkdruk en weinig regelmogelijkheden verergeren de klachten. Hetzelfde geldt voor gebrek aan controle en structuur.
  • Specifieke fobie; Deze angststoornis heeft vooral impact op werk wanneer het werk een trigger is voor de fobie.
  • Sociale angststoornis: Werken in groepen of het veranderen van sociale omgeving roept veel spanning op. Geleidelijke blootstelling daaraan kan (onder goede begeleiding) juist ook een goede oefening zijn die het herstel bevordert.

Inclusieve technologieën voor werknemers met een angststoornis

Virtual reality (VR) kan mensen vooraf een beeld geven van de werkvloer en toekomstige werkzaamheden. Op de werkvloer zelf kan augmented reality (AR) zoals smart glasses en projectiesystemen ondersteuning bieden, zodat faalangst vermindert. Feedback systemen meten stress levels; deze informatie stelt jobscoaches en leidinggevenden in staat tijdig in te spelen op de situatie. Gepersonaliseerde e-health apps kunnen de werknemer passende adviezen geven als angstklachten toenemen. Tenslotte is er technologie die bijdraagt aan het reduceren van prikkels.

Bekijk alle inclusieve technologieën

Gerelateerde artikelen

Door een app meer regie over je stress?

  • Psychische beperking
  • Stress meting device
  • TNO

Meer regie over hun stress: dat is wat de cliënten van Emerhese Flevoland, het autisme expertise centrum van GGZ Centraal, graag willen. De app SAM die onderzoeksinstituut TNO samen met hen en hun behandelaars heeft ontwikkeld moet hierbij helpen.

Lees meer
De SAM app op een telefoon

Ervaringen van de Oesterbank: 'waar vroeger schaamte was, is nu trots’

  • Lichamelijke beperking
  • Oesterbank
  • Psychische beperking

 Nadat Oesterbank een groot deel van de productie verloor aan lagelonenlanden door de economische crisis, stonden zij voor een grote uitdaging. Dit leidde tot een nieuwe strategie met de inzet van technologie als een belangrijk onderdeel. Van grote naar kleine seriegroottes Oesterbank werkte jarenlang voor de automobielindustrie. Door de economische crisis verloren zij de massaproductie aan lagelonenlanden. ‘Er moest gezocht worden naar nieuwe markten’, vertelt Luc Rosseel, algemeen directeur van Oesterbank, ‘We hebben er toen voor gekozen om ons te gaan specialiseren in een deel van de markt dat door ons type bedrijven steeds geweigerd werd: kleine seriegroottes’. Om daar met de medewerkers van Oesterbank succesvol in te opereren was automatisering en toepassing van technologische hulpmiddelen noodzakelijk. ‘Voorheen werkten we alleen met lange seriegroottes. Dat hield in dat we een product voor minimaal 4 jaar produceerden’, vertelt Rosseel, ‘Tegenwoordig gaat het soms om opdrachten van slechts 2 uur werk. Dat is een groot verschil. Met de inzet van technologie kunnen wij complex werk vereenvoudigen en de bevoorrading volledig automatiseren’. Op die manier maakt Oesterbank het schakelen tussen producties voor de medewerkers zo simpel mogelijk. Een diversiteit aan technologieën Oesterbank werkt met verschillende technologieën om het werk toegankelijk te maken voor de medewerkers. Ze maken gebruik van automatische orderpicking via Drop-to-Light en Pick-to-Light-systemen. Die techniek is vergelijkbaar met de Operator Support Systemen die onder meer bij Senzer en Amfors in Nederland worden ingezet. Via rollerbanen worden goederen op een efficiënte en snelle manier van punt a naar b verstuurd. Dat scheelt veel tijd. ‘Computers registreren alles bij Oesterbank’, vertelt Rosseel, ‘Alles gaat via scanning, dus niets hoeft gelezen of geschreven te worden.’ Schermen op de werkvloer tonen aan of de productie volgens planning verloopt. Dat vergroot de betrokkenheid van de medewerkers. Daarnaast maakt Oesterbank gebruik van veel ergonomische toepassingen. Medewerkers worden ontlast van fysiek zwaar werk door bijvoorbeeld de kanteltafel of de overheveltafel. Hierdoor houden medewerkers het werk langer vol. Niet alleen dagelijks, maar ook de rest van hun loopbaan. ‘Sociale werkbedrijven zijn het kenniscentrum voor aangepaste arbeid’ Binnen Oesterbank is innovatie inmiddels een dagelijkse opdracht. Volgens Rosseel is het een noodzaak om hierin te investeren: ‘Sociale werkbedrijven zijn een kenniscentrum voor aangepaste arbeid en/of aangepaste processen. Zij moeten dan ook actuele kennis in huis hebben van de mogelijkheden’. De inzet op innovatie heeft bij Oesterbank inmiddels geleid tot een verdubbeling van het aantal arbeidsplaatsen. In de regio wordt Oesterbank beschouwd als een regulier bedrijf vanwege de geleverde kwaliteit. ‘Medewerkers ervaren de vooruitgang’ In het begin voelde de inzet op nieuwe technologie voor de medewerkers als een bedreiging. ‘We hebben een bedrijfspsychologe ingehuurd die iedere week met de medewerkers keek naar het nut van de automatisering. De werking werd toegelicht en er werd uitgelegd wie wat ging doen en wie waar terechtkwam’, vertelt Rosseel, ‘We ervaren nu dat de medewerkers het waarderen als er bezoekers langskomen. Daar waar vroeger schaamte was, is nu trots.’ De medewerkers ervaren de vooruitgang. De werkvoorwaarden zijn verbeterd en de salarissen zijn gestegen. Daarnaast hebben de medewerkers meer zelfrespect, meer betrokkenheid bij het bedrijf en zijn ze vitaler. Rosseel: ‘Ze zouden het ons kwalijk nemen als we nu terug zouden gaan naar de oude situatie’. Ondertussen is innovatie zover ingeburgerd dat de medewerkers zelf met suggesties komen om bepaalde activiteiten te innoveren of te automatiseren. Kijk voor meer informatie over Oesterbank op Oesterbank.be.  

Lees meer