Inclusieve technologie helpt mensen met een ondersteuningsvraag bij het vinden van passend werk en zorgt dat zij duurzaam aan het werk blijven.
Verschillende technologieën
Wat is inclusieve technologie
Inclusieve technologie is technologie die hulp biedt aan mensen met een ondersteuningsvraag om een baan te vinden en ze duurzaam inzetbaar te maken. Er zijn verschillende vormen van inclusieve technologie zoals een cobot, vertaaltechnologie of virtual reality.
Inclusieve technologie wordt ingezet op verschillende gebieden:
Ben je benieuwd naar welke technologieën er zijn? Klik op de bovenstaande links of ga in het hoofdmenu naar technologieën.
Iedereen aan het werk met technologie
Werken is voor ieder mens belangrijk, maar helaas niet voor iedereen weggelegd. Voor mensen met een ondersteuningsvraag kan het lastig zijn om aan werk te komen en aan het werk te blijven. De Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT) maakt zich daarom hard voor de inzet van technologieën, om ook mensen met een ondersteuningsvraag aan het werk te krijgen en duurzaam inzetbaar te maken.
Voordelen inzet technologie voor (toekomstige) werknemers
Het inzetten van mensen met een ondersteuningsvraag biedt veel mogelijkheden. Zo krijgen sectoren die staan te springen om goed personeel door de inzet van inclusieve
technologie mogelijkheden om het personeelsbestand uit te breiden met gemotiveerd en duurzaam inzetbare medewerkers. Dit biedt bijvoorbeeld oplossingen voor personeelstekort.
Pilots: het testen van inclusieve technologie in de praktijk
Om de participatie van personen met een ondersteuningsvraag te bevorderen, initiëren en faciliteren we in samenwerking met diverse bedrijven en werkontwikkelbedrijven in Nederland pilots met inclusieve technologie. De succesvolle tests van verschillende technologieën laat zien dat inclusieve technologie kansen biedt voor mensen met een ondersteuningsvraag. Lees meer over de pilots en andere programma’s rondom inclusieve technologie.
Meer weten over inclusieve technologie voor mensen met een ondersteuningsvraag?
We helpen je graag aan een antwoord op je vragen, bekijk onze checklist. Ook samen sparren over een mogelijke toepassing van inclusieve technologieën in jouw organisatie doen we graag. Neem contact met ons op.
Artikelen over inclusieve technologie
Kun je door inzet van technologie als dove of slechthorende medewerker actief deelnemen aan een vergadering?
Doof
Inclusieve technologie
Lichamelijke beperking
Slechthorend
Nederland telt 500.000 doven en slechthorenden en 1/3 hiervan behoort tot de beroepsbevolking. Voor deze mensen is het een uitdaging om actief deel te nemen aan gesprekken en overleggen. Kan technologie slechthorende of dove medewerkers hier een bijdrage leveren? KIT sprak hierover met Jari Hazelebach, co-founder en CEO van het bedrijf SpeakSee.
Inclusieve technologie voor mensen met een psychosociale arbeidsbeperking
Inclusieve technologie
Psychosociale belemmeringen
TNO
Inclusieve technologie is technologie waarmee mensen met een beperking, in dit geval een psychosociale arbeidsbeperking, aan het werk kunnen komen en blijven. Maar hoe bepaal je wat je gebruikt en hoe maak je de beste keuze? Sociaal bestek besteedde hier aandacht aan.
Dit is niet alleen relevant voor reguliere MKB bedrijven en daarom organiseert FOKUS ook een Kenniscluster specifiek gericht op Sociale Werkbedrijven (NL) en Maatwerk bedrijven (Vlaanderen). Die veel aandacht besteden aan het ondersteunen van mensen in een kwetsbaardere arbeidsmarkt positie en met name ook hun ontwikkeling. Door inzet van inclusieve technologie kan hun positie worden verbeterd.
Inclusieve technologie bij Senzer in Helmond – 3 jaar later
Inclusieve technologie
Operator Support System
In 2018 startte Senzer een pilot van de inclusieve technologie Operator Support System (OSS) met als doel om de inzetbaarheid van medewerkers te vergroten en daarmee hun loonwaarde en kansen op de arbeidsmarkt te verhogen. Maar hoe is het nu, 3 jaar later? Wordt de technologie nog toegepast en wordt er gebruik gemaakt van andere technologieën?
KIT ging in gesprek met Paul Verbakel, directeur Werk & Participatie, over de leerpunten tijdens en na de pilot en hoe medewerkers met afstand tot de arbeidsmarkt reageerden.