ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Hololens

De hololens is een bril met transparante glazen die 3D-modellen projecteert in de fysieke wereld. De bril wordt ingezet om mensen te ondersteunen door instructies in de ruimte te plaatsen, het eindproduct te tonen en andere mensen via de bril mee te laten kijken.

Wat is een hololens?

Een hololens is een bril die virtuele beelden projecteert in de analoge wereld. De glazen van de bril zijn doorschijnend waardoor iemand zijn werkomgeving kan zien. De bril projecteert 3D-modellen in de analoge wereld door middel van Augmented Reality (AR). Iemand die de bril draagt kan zijn fysieke omgeving zien. Met de bril beleeft iemand de werkelijke wereld in combinatie met ‘hologrammen’ (de 3D-modellen) die door de bril worden toegevoegd in de ruimte. Visualisatie over hoe een eindproduct eruit komt te zien met behulp van hologrammen kan een medewerker bijvoorbeeld enorm helpen.

Wat kun je doen met een hololens?

Een hololens kan worden ingezet als werkplekondersteunende – en cognitieve support technologie.

  • Met een hololens kunnen werknemers die extra begeleiding nodig hebben op afstand hulp krijgen. De hololens kan namelijk video- en audio-bellen. Zo kan er altijd iemand meekijken.
  • Door de bril kan iemand werkinstructies lezen die geplaatst worden in de ruimte. Dat draagt bij aan de zelfredzaamheid van mensen. Hierdoor kan de bril ook als trainingsinstrument ingezet worden.
  • Ook kan een hololens handig zijn voor bedrijven die collega’s op diverse locaties beter willen laten samenwerken.

Waar wordt een hololens voor ingezet?

De hololens wordt in verschillende sectoren toegepast:

  • Productie
  • Engineering en bouw
  • Gezondheidszorg
  • Onderwijs en training

De mogelijkheden van een hololens

  • Een hololens kan een object in 3D op een specifieke positie in een ruimte plaatsen. Je kunt bijvoorbeeld een 3D object van een mens op ware grootte weergeven en daar omheen lopen alsof deze persoon daar echt staat.
  • De headset is in staat stereoscopisch 3D weer te geven, waarmee je diepte kunt waarnemen.
  • Door de ingebouwde diepte scanner kan een hololens een ruimte in 3D opslaan en onthouden. Zo kun je bijvoorbeeld van een compleet huis een 3D model maken en dit huis in verschillende lagen opbouwen.
  • Door de netwerk mogelijkheden van de hololens kunnen collega’s op andere locaties makkelijker samenwerken aan hetzelfde project.
  • Het systeem is gemaakt om met handgebaren te bedienen. Losse controllers zijn niet nodig.

Meer weten over hololens of andere inclusieve technologieën?

Kennisalliantie Inclusie en Technologie is hèt kennisplatform op gebied van inclusieve technologie. Met de juiste technologieën is het vaak mogelijk om mensen met een ondersteuningsvraag kansen te bieden op de arbeidsmarkt.

Meer weten over of hololens over andere cognitieve support technologie, zoals operator support systeem ,klik hier. Vragen? Neem contact met ons op en meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Recente artikelen

Technologie en menselijk handelen gaan hand in hand

  • Implementatie
  • Inclusieve technologie

In moderne organisaties speelt technologie een grote rol bij bijna elke verandering. Nieuwe digitale systemen, apps, platforms of automatiseringsoplossingen worden vaak gepresenteerd als dé sleutel tot innovatie, efficiëntie en inclusie. Maar in de praktijk komt dat niet altijd uit. Implementaties stranden, systemen worden slechts gedeeltelijk gebruikt of leiden zelfs tot nieuwe vormen van uitsluiting. Dit roept de vraag op: bepaalt technologie hoe wij werken, of bepalen wij hoe technologie werkt? In deel 3 in deze reeks nemen we je mee naar het antwoord.

Lees meer
Technologie en menselijk handelen gaan hand in hand
Uitgelicht

AI-cloning maakt communicatie effectiever én persoonlijker bij Novon Schoonmaak

  • AI
  • Schoonmaakbranche

Hoe verbind je ruim 2800 medewerkers met 51 verschillende nationaliteiten, verspreid over honderden locaties, met elkaar en met hun werkgever? Bij Novon Schoonmaak vonden ze een innovatieve oplossing: een digitale kloon van hun commercieel directeur Markku Weingärtner. Zijn AI-avatar spreekt medewerkers toe in hun eigen taal – van Nederlands tot Oekraïens – en maakt zo interne communicatie persoonlijker, duidelijker en inclusiever.

Lees meer
AI-cloning maakt communicatie effectiever én persoonlijker bij Novon Schoonmaak
Uitgelicht

IJmond Werkt! onderzoekt of technologie medewerkers van de groenvoorziening kan ondersteunen

  • Inclusieve technologie
  • Pilots
  • TKI-LSH

Voor de medewerkers werkzaam bij de groenvoorziening van IJmond Werkt! is het uitdagend een bepaald beoogd kwaliteitsniveau (niet te veel, niet te weinig) te handhaven bij de verzorging van de plantsoenen. Kan technologie ze hierbij ondersteunen? IJmond Werkt! onderzoekt dit in samenwerking met TNO. Deze pilot maakt deel uit van een groter programma van TNO, dat mede mogelijk wordt gemaakt door TKI en Goldschmeding Foundation.

Lees meer
IJmond Werkt! onderzoekt of technologie medewerkers van de groenvoorziening kan ondersteunen

Door een app meer regie over je stress?

  • Psychische beperking
  • Stress meting device
  • TNO

Meer regie over hun stress: dat is wat de cliënten van Emerhese Flevoland, het autisme expertise centrum van GGZ Centraal, graag willen. De app SAM die onderzoeksinstituut TNO samen met hen en hun behandelaars heeft ontwikkeld moet hierbij helpen.

Lees meer
Door een app meer regie over je stress?

VR bril ingezet bij baan oriëntatie voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt

  • Inclusieve technologie
  • Virtual Reality

Een Virtual Reality (VR) bril waarbij mensen met afstand tot de arbeidsmarkt kennismaken met verschillende beroepen/ functies binnen een bedrijf. Hoe werkt dit in de praktijk? KIT sprak met Dennis Zeldenrust, jobcoach van Weener XL, waar ze werkzoekenden kennis lieten maken met de VR bril.

Lees meer
VR bril ingezet bij baan oriëntatie voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt

Kun je door inzet van technologie als dove of slechthorende medewerker actief deelnemen aan een vergadering?

  • Doof
  • Inclusieve technologie
  • Lichamelijke beperking
  • Slechthorend

Nederland telt 500.000 doven en slechthorenden en 1/3 hiervan behoort tot de beroepsbevolking. Voor deze mensen is het een uitdaging om actief deel te nemen aan gesprekken en overleggen. Kan technologie slechthorende of dove medewerkers hier een bijdrage leveren? KIT sprak hierover met Jari Hazelebach, co-founder en CEO van het bedrijf SpeakSee.

Lees meer
Kun je door inzet van technologie als dove of slechthorende medewerker actief deelnemen aan een vergadering?