Onderzoek ‘De cobot als collega’
Hoe kunnen de mens en een cobot goed samenwerken? Die vraag stond centraal in een recent onderzoek. In Sociaal Bestek delen zij de resultaten van de pilots met cobots in werkontwikkelbedrijven.
Lees meerTechnologie kan een werkplek geschikter maken voor mensen een ondersteuningsvraag. De werkplek hoeft hier niet voor te veranderen, maar door aanpassingen kan iemand al zijn werk beter uitvoeren. Stel dat iemand bijvoorbeeld geen zware objecten kan tillen, zijn daar hulpmiddelen voor.
Met werkplekondersteunende technologie bedoelen we technologieën die de werkplek aanpassen om het werk voor mensen met een ondersteuningsvraag te vergemakkelijken. Werkplekondersteunende technologieën kunnen specifiek ingezet worden bij de werkplek van een individu met een ondersteuningsvraag, zoals slimme brillen, aangepaste werkstations, cobots of hulpmiddelen voor het verplaatsen van zware objecten.
Voor fysiek zwaar en repeterend werk kan werkplekondersteunende technologie een oplossing bieden. Werkplekondersteunende technologie kan ervoor zorgen dat iemand bijvoorbeeld minder fysiek belast wordt. Dat komt de gezondheid en duurzame inzetbaarheid van die persoon ten goede. Naast het vergemakkelijken van taken kan werkplekondersteunende technologie ervoor zorgen dat mensen meer of nieuwe taken kunnen uitvoeren door de ondersteuning te bieden die zij nodig hebben, zoals met slimme brillen, werkinstructies of apps.
Hoe kunnen de mens en een cobot goed samenwerken? Die vraag stond centraal in een recent onderzoek. In Sociaal Bestek delen zij de resultaten van de pilots met cobots in werkontwikkelbedrijven.
Lees meerHoe kan inclusieve technologie bijdragen aan een toegankelijke werkplek? KIT deelt tijdens de Week van de Toegankelijkheid drie inspirerende voorbeelden.
Lees meerASSA ABLOY en TINT West-Brabant vertellen over de inzet van Arkite beamerprojectie bij het assembleren van sloten in een video.
Lees meerIn het kader van het Groei en Doorstroming project heeft Senzer in samenwerking met TNO de afgelopen tijd het Operator Support Systeem (OSS) uitgetest. Carel Retera, adviseur Arbeid en Innovatie bij Senzer, en Michiel de Looze, onderzoeker bij TNO, delen hun aanpak, inzichten en adviezen.
Lees meer