DrechtwerkGroen zet Groen-app in voor persoonlijke ontwikkeling: ‘De betrokkenheid bij het werk is toegenomen.’
DrechtwerkGroen zet de Groen-app in 'als hulpmiddel voor het verder ontwikkelen van hun mensen in de groenvoorziening’.
Lees meerHoe kunnen medewerkers in de groenvoorziening worden ondersteund om een bepaald beoogd kwaliteitsniveau te handhaven bij de verzorging van plantsoenen? IJmond werkt! onderzocht dit samen met TNO als onderdeel van een pilot van het project TKI- LSH.
Voor medewerkers werkzaam in de groenvoorziening bij IJmond Werkt! is het uitdagend een bepaald beoogd kwaliteitsniveau (niet te veel, niet te weinig) te handhaven bij de verzorging van de plantsoenen. Er is behoefte aan een technologie die medewerkers helpt beter te kunnen inschatten of een bepaald niveau van kwaliteit is bereikt. En hun daardoor meer vertrouwen te geven in het nemen van deze beslissing.
Bij IJmond Groen zijn 150 medewerkers werkzaam met een afstand tot de arbeidsmarkt (met en zonder beperking).
Het ondersteunen van medewerkers in hun werk, onder andere bij het nemen van de beslissing of de juiste kwaliteit van het plantsoen is bereikt en het wegnemen van onzekerheid. Plus het stroomlijnen van het werkproces (door de digitalisering): aansturing, uitvoering en monitoring.
IJmond Werkt! heeft de app laten ontwikkelen. Daarnaast worden medewerkers getraind om te werken met de app en ondersteunt het ze in het werk. TNO heeft de evaluatie-pilot opgezet, de implementatie in de teams ondersteund en de evaluatie uitgevoerd. Voorafgaand aan de evaluatiepilot heeft TNO bijgedragen aan de ontwikkeling van een Artificial Intelligence (AI) model en het programma van eisen voor de technologie. Anchiano heeft de app gebouwd.
Omdat er geen technologie beschikbaar was om mensen te ondersteunen bij het inschatten van het kwaliteitsniveau van plantsoenen, is er gekozen voor het ontwikkelen van een applicatie die op tablet of smartphone kan werken. De Groen App is het geworden, een applicatie ontwikkeld door Anchiano, die op een tablet en smartphone werkt en waarmee een foto kan worden gemaakt.
Op basis van de foto wordt middels AI (Artificial Intelligence) bepaald welke kwaliteit het plantsoen heeft. Het model is getraind op een 300-tal foto’s van heestervakken in de gemeente Beverwijk en Heemskerk. Deze foto’s zijn gelabeld door de teamleiders die de ploegen aansturen. Het getrainde model is met een testset geverifieerd en heeft in de eerste versie een accuratesse van 75% voor heestervakken. Gedurende het gebruik van de app worden nu meer foto’s verzameld waarmee het model verder getraind wordt waardoor het AI model steeds nauwkeuriger wordt.
De werkwijze is zodanig dat de medewerker een foto maakt van het plantsoen wanneer hij denkt klaar te zijn en geeft aan welke kwaliteit hij denkt te hebben gerealiseerd. Een AI model beoordeelt deze foto ook en geeft dan feedback. Indien het juiste kwaliteitsniveau is gefotografeerd, krijgt men meer punten waarmee men een digitaal tuintje kan aanleggen. Door deze beoordeling wordt geprobeerd het werken met de app aantrekkelijker te maken en de gebruiker te stimuleren na te denken over kwaliteit. Met deze opzet blijft de gebruiker in de lead (niet de AI).
Naast de ondersteuning van de beslissing van de kwaliteit van het plantsoen biedt de app ook andere functionaliteiten, die op basis van een canvassessie(* bepaald zijn met de teamleiders.
De app helpt onder meer om:
Deze functionaliteiten voor de app zijn mede tot stand gekomen en doorontwikkeld met input van de (meewerkend) voormannen en teamleiders van de deelnemende groenploegen en gemeentelijke stakeholders. Door middel van een iteratief proces zijn steeds functionaliteiten aan de app toegevoegd, verwijderd of aangepast op basis van de praktijk en feedback.
Het oordeel van de medewerkers over het werken met de app was over het algemeen positief. Acht medewerkers willen bij voorkeur met de app werken, één medewerker met zowel een app als zonder technologie en twee medewerkers liever niet met de app. Hieronder volgen een aantal redenen die werden geven tijdens het interview naderhand:
• Handig en snel zonder documenten en pen, het is de toekomst.
• Het werkt beter voor mij.
• Ik werk al 40 jaar zonder, maar je moet met de tijd mee gaan anders raak je achter.
• Het is tijdbesparend en makkelijk als ik twijfel waar ik ben geweest.
• Ik laat liever iemand anders werken met de app, ik vergeet het vaak.
• In de huidige staat is de app een grappige toevoeging aan het arsenaal, maar je kunt er niet altijd blind op vertrouwen.
Het werken met een app was nieuw voor de medewerkers van IJmond Werkt! Er zijn intussen mooie ontwikkelingen te zien bij de medewerkers.
De pilot is inmiddels afgerond en IJmond werkt! heeft hier een aantal belangrijke lessen uitgehaald.
IJmond Werkt! en Anchiano als leverancier van de app, trekken samen op om met andere SW-bedrijven/ gemeenten en TNO, om de Groen app uit te breiden (niet alleen kwaliteit van plantsoenen, maar ook andere beslissingen ondersteunen zoals snoeien) en de effecten beter te onderbouwen. Geïnteresseerd in de Groen app neem contact op met KIT.
Werk je in jouw organisatie met een technologie voor mensen met een beperking of heb je een technologie ontwikkelt of ben je de persoon die met een technologie werkt? Wij zijn benieuwd naar jouw verhaal! Deel jouw verhaal hier.
De Goldschmeding Foundation werkt aan een betere wereld waarin Mens, Werk en Economie met elkaar in balans zijn én elkaar versterken. Zij doen dit vanuit de overtuiging dat deze ontstaat als mensen elkaars belangen dienen.
(* Canvassessie: het samen vaststellen van de knelpunten en/of vraagstuk, de doelgroep en het product. Daarna maak je pas een keuze voor de technologie.
DrechtwerkGroen zet de Groen-app in 'als hulpmiddel voor het verder ontwikkelen van hun mensen in de groenvoorziening’.
Lees meerVebego gebruikt AI om schoonmakers te helpen bij hun dagelijkse werkzaamheden en zet AI in voor laaggeletterden of anderstaligen.
Lees meerEen krappe arbeidsmarkt is een grote uitdaging. Geschikt technisch opgeleid personeel vinden is steeds uitdagender. Een innovatieve oplossing hiervoor is Instructional Operator Support, waarmee je medewerkers voorziet van werkinstructies bij handmatige werkzaamheden in productie of onderhoud. Maar welke technologie kies je?
Lees meerOok reguliere werkgever aan de slag met de Groen-app. Medewerkers zonder of met een kwetsbare arbeidspositie gaan bij de Gemeente Zaanstad hiermee aan het werk. Lees snel over de voordelen en implementatie.
Lees meer